Rocket Fuel Red Label ett måste? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rocket Fuel Red Label ett måste?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Rocket Fuel Red Label ett måste?

Jag fick idag min UT-trimmade VC Pike som ersättning och kompensation av ABU och Sportfiskeboden p.g.a. ett rullärende med många komplikationer under ett års tid. Stort tack till både ABU och Sportfiskeboden, delvis företagen i sig men speciellt Roger och Thomas på ABU och Micke på SFB!

Jag var givetvis ut och provfiskade med ens och kan bara säga att det är skillnad på rulle och rulle. Jag är jämfört med många här en rejäl novis när det gäller multirullar men av de få jag testat känns denna som en klass för sig.

Jag har hört och läst att man ingångsvis behöver smörja trimmade rullar relativt ofta, och framför allt i början i princip efter varje fiskepass, och då det inte följde med någon flaska Rocket Fuel i försändelsen och jag själv inte tänkt på att köpa det så undrar jag om det fungerar att smörja det som smörjas ska med den vanliga ABU-oljan tills jag kan få tag på lite raketbränsle? Jag antar att det är lugnt till större delen av rullen, men bussningarna som sitter i ska ju vara anpassade för just Red Label men jag vill gärna fiska under de 4-5 dagarna det kommer ta innan jag får tag på en flaska...

Beställ på Lundgrens så har du det snabbast, jag hade inte blaskat med annan olja.

Kommentera

Hålla helt med Kulan. Blanda inte med olika oljor. Det ta max två dagar att få hem oljan från Lundgrens och din rulle komma inte explodera innan det.

Det klara sig fint tills du fått "den röde" på plats.

Fiska på bara.

Kommentera

Okej. Tack så mycket, den får klara sig tills på tisdag helt enkelt. Tur jag väntade med smörjningen för det var nära att jag bara kladdade lite igår kväll...

Kommentera

Ursprungligen postat av dr00l Visa inlägg
          Okej. Tack så mycket, den får klara sig tills på tisdag helt enkelt. Tur jag väntade med smörjningen för det var nära att jag bara kladdade lite igår kväll...
          Ska du fiska så smörj, det finns inget i en rulle som rasar av att du blandar oljor, Jag vet, har 50 talet rullar och ingen som rasat efter 45 års fiske. olja behövs och vilken du tar är en smaksak. Vilket underhåll som helst är långt mycket bättre än inget underhåll. Alternativet att inte smörja kan resultera i något betydligt värre.

Men bara man tror kommer man långt ! som en klok man sa . . .
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

När det handlar om tre dagar tror inte jag att något rasera av brist på smörjning. Däremot skulla jag inte börja blanda in andra smörjmedel i bussningar som är gjort för att fungera ihop med en smörj medel med en viss viskositet.

Håller fast med tidigare inlägg. Kör på bara! Smörj när du fått hem rätt olja.

Kommentera

Håller med Exxet, så stor betydelse har inte etiketten på oljeflaskan. Och så j-a känsliga är inte bussningarna att de skulle rasa direkt med "fel" olja.

Kommentera

De är väl dessutom "impregnerade" med redlabel?
                Borde ju bara vara att köra.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
                  Håller med Exxet, så stor betydelse har inte etiketten på oljeflaskan. Och så j-a känsliga är inte bussningarna att de skulle rasa direkt med "fel" olja.
                  Det tror inte jag heller.

Men jag håller även med kattfarbrorn.
                  Bussningarna (som är impregnerade/dränkta i olja) kommer knappast att gå torra/varma på tre dagar så varför blanda in en olja med andra egenskaper?
                  Jag hade inte gjort det.

Kommentera

dr00l: Din lokala handlare har inte raketbränsle hemma då?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 214 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S