Vilka kullager ska man satsa på vid trimming? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilka kullager ska man satsa på vid trimming?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
    http://www.sl-planets.co.jp/shop/c/c121024/
    En drevssats kostar ca 25 USD och det är långt från självklart att den passar. Avstånden center-to-center är nog samma, men höjden på den slirbromsstack du har kan skilja sig i förhållande till djupet i drevet. Skall du bygga en Zillion från reservdelar och tror jag det kan bli rätt så kostsamt!
    Vad jag förstått är Magforce V en japan modell, jämförde ZR lagrena från USA och Japan modellen och det stora lagret jag har är 5mm×11mm×4mm så det bekräftade vilka "delar" som passar min rulle.

Ne det är inte på tal, grejerna verkar och känns välgjorda men bra att hitta alternativ ifall man behöver byta ut nåt. Det enda jag känner att det är värt att byta är lagerna. Märks det nå märkbar skillnad om jag byter ut alla kullager i rullen eller är det mest spolens lager som man märker mest skillnad på?
    Senast ändrad av Serigös; 2013-10-31, 20:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
      Ne det är inte på tal, grejerna verkar och känns välgjorda men bra att hitta alternativ ifall man behöver byta ut nåt. Det enda jag känner att det är värt att byta är lagerna. Märks det nå märkbar skillnad om jag byter ut alla kullager i rullen eller är det mest spolens lager som man märker mest skillnad på?
      Stativlagren gör ingen skillnad så länge de är hela och "grusfria". Jag ser inte riktigt på dina bilder, men en äkta Zillion har dubbellagrad pinjong (det shimano kallar X-ship) och är verkligen som att veva i smör. Känns det inte så, skulle jag tvätta lager och polera drev. Utan att börja tjafsa om Japan vs. Kina gissar jag att kinadreven är lite grövre skurna i klass med ABUs gamla och tjänar därmed rejält på en omgång polering...
      Spollagren kan dock göra riktig skillnad om dom man har innan är kass och är i mitt tycke de enda värda att byta även om dom är hela. Skillanden i pris mellan skapliga och bäst på marknaden är ungefär en hundring och det är det i mitt tycke värt för att mätta nyfikenheten. Så slipper man gå där och undra hur bra dom bästa är...

Kommentera

Stativlagren gör ingen skillnad så länge de är hela och "grusfria". Jag ser inte riktigt på dina bilder, men en äkta Zillion har dubbellagrad pinjong (det shimano kallar X-ship) och är verkligen som att veva i smör. Känns det inte så, skulle jag tvätta lager och polera drev. Utan att börja tjafsa om Japan vs. Kina gissar jag att kinadreven är lite grövre skurna i klass med ABUs gamla och tjänar därmed rejält på en omgång polering...
        Spollagren kan dock göra riktig skillnad om dom man har innan är kass och är i mitt tycke de enda värda att byta även om dom är hela. Skillanden i pris mellan skapliga och bäst på marknaden är ungefär en hundring och det är det i mitt tycke värt för att mätta nyfikenheten. Så slipper man gå där och undra hur bra dom bästa är...
        Har rätt bra koll på delarna som sitter i men tyvärr kan jag ej namnet på de. Gogglar jag är resultaten så olika på bilderna så jag vet inte exakt vilket som är pinjongen. Så skulle underlätta om du har lust att visa en bild på pinjongen.

Och vad är bästa metoden att polera dessa så man ej tar för mycket på godset och samtidigt kommer åt bra?

Kommentera

Har rätt bra koll på delarna som sitter i men tyvärr kan jag ej namnet på de. Gogglar jag är resultaten så olika på bilderna så jag vet inte exakt vilket som är pinjongen. Så skulle underlätta om du har lust att visa en bild på pinjongen.

Och vad är bästa metoden att polera dessa så man ej tar för mycket på godset och samtidigt kommer åt bra?
          The anglers source for tackle news and reviews. 100% independent review site. Chance to win free tackle everyday.

Fabulustre finns på ebay, liksom små borstar. Kör hårt (men var försiktig)!

Kommentera

http://www.tackletour.com/reviewtdsolpolishing.html

Fabulustre finns på ebay, liksom små borstar. Kör hårt (men var försiktig)!
            Om jag förstått det rätt och ser på bilden den delen som poleras så har min rulle dubbla lager på den delen.

Dum fråga kanske men ska det poleras mellan tänderna?

Kanon ska skaffa och finlira lite

Tack för din uppskattade hjälp, kan ta lite bilder när detta utförs så detta kanske hjälper någon annan som går i samma tankar.
            Senast ändrad av Serigös; 2013-10-31, 21:12.

Kommentera

Om jag förstått det rätt och ser på bilden den delen som poleras så har min rulle dubbla lager på den delen.

Dum fråga kanske men ska det poleras mellan tänderna?

Kanon ska skaffa och finlira lite

Tack för din uppskattade hjälp, kan ta lite bilder när detta utförs så detta kanske hjälper någon annan som går i samma tankar.
              Ingen orsak! Posta lite bilder så vi får se hur det går.
              Man kan absolut polera mellan tänderna om man vill få till en jämnare gång. Men det går åt många borstar, så ett tips är att köpa ett tjugopack för en femtiolapp på eBay.

Kommentera

Ingen orsak! Posta lite bilder så vi får se hur det går.
                Man kan absolut polera mellan tänderna om man vill få till en jämnare gång. Men det går åt många borstar, så ett tips är att köpa ett tjugopack för en femtiolapp på eBay.
                Borstar är beställda, polermedlet du rekommenderade beställde jag också + ZHI lagerna + ALCHEMY OIL - MEDIUM LIGHT

Prestandan på ZR och ZHI var detsamma men ZHI var mer lämpad för saltvatten brukar fiska i bräcktvatten så tyckte det var värt 2dollar extra.

Ska verkligen bli kul och se skillnaden.

Grejen är den att jag känner "vassa" kanter redan med att dra fingret på de delar de visade att man ska polare speciellt på pinjongen och det stora drevet. Vilken metod är bäst för att få bort det värsta innan man börjar polera?

Kommentera

Spännande! Var extremt snål med den oljan bara om du tänkt smörja lagren. Skulle nog ta en Light också om det var till lagren.
                  Värsta ojämnheterna brukar jag gå på med vanligt 1200 grit våtslippapper, Men som sagt, jävligt försiktigt. Är man oförsiktig gör man mer skada än nytta. Detr är grader och fräsfel som skall bort, inget av egentlig struktur.

Kommentera

Spännande! Var extremt snål med den oljan bara om du tänkt smörja lagren. Skulle nog ta en Light också om det var till lagren.
                    Värsta ojämnheterna brukar jag gå på med vanligt 1200 grit våtslippapper, Men som sagt, jävligt försiktigt. Är man oförsiktig gör man mer skada än nytta. Detr är grader och fräsfel som skall bort, inget av egentlig struktur.
                    Mailade dem och frågade om jag fick byta ut medium mot ultra, för det var just till lagerna i spolen jag hade tänkt ha oljan. Men rookie som man är tog man "lagom" oljan.
                    Absolut förstår det, ska vara super försiktig.

Tack än en gång för all hjälp!

Kommentera

Vilka delar/kullager ska man smörja, eller rättare sagt med vad. Förra rullen jag var på och smetade på massa fick jag förklarat att det ställde till det mer än hjälpte.

Kullagerna på spolen har jag koll på men resten av kullager och rullager + kuggarna är jag osäker på.
                      Vore guld värt om nån ville med hjälp av numren där klargöra vad man ska gå loss med.

Click image for larger version

Name:	Daiwa Zillion spränskiss.jpg
Views:	1
Size:	180,7 KB
ID:	1770925

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki