Problem med rulle? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Problem med rulle?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Problem med rulle?

Tjena!

Har en 5601 jerk Ambassadeur rulle som strular lite för mig. Problemet uppstår vid vissa kast (vartannat kanske) och det som händer är att linan stoppas vid utkast och sedan har jag råttbo och är 200spänn fattigare. Om jag kastar försiktigt (löst) går allt bra, dock tar jag i som man såklart vill göra så flyger skiten åt helvete.

Jag har bytt lina i butik 2ggr utan att det löst sig, jag har släppt ut massa lina vid trolling och sedan dragit in men samma efter det.

"Linledargrejen" rör sig fint och jag stoppar givetvis alltid spolen vid varje kast..

Kör nu med 0,33mm Spiderwire lina

Någon som har något tips? tanke?

Dagens tur fick bli av trolling varianten då jag bara hade ett spö och inte ville bli fattigare :|

Gissning från en glad amatör: dåligt åtskruvad kastbroms som gör att rullen övervarvar under kastet
    ?
    Vad kastar du för beten? Stora tunga jerkbaits med stort vindfång accelererar snabbt vid utkast men stannar också av snabbt...

Kommentera

Dra åt kastbromsen och aktivera fler vikter i c-bromsen gör nog susen tills du lärt dig hantera kasten. Det funkade för mig iallafall....

Kommentera

Det kan inte vara så att det saknas backning av nylon i botten mot spolen?
        Flätlinan glider ofta mot spolen om inte backning av nylon/tejp finns.
        Är så fallet så kommer inga kastbromsar i världen att hjälpa dig..
        Dock är det lätt åtgärdat
        Bara ett kast till..

Kommentera

Tack för svaren!

Nylonlina ligger i botten så det är checkat. Dock får jag labba lite med kastbromsen antar jag, det har jag faktiskt inte kikat nå på.

Men om vi säger såhär istället... Det är ju inget fel på sättet den är inställd på nu utan isåfall så är det bara jag som gör fel?

Jag tycker att stoppen jag gör innan betet landar sitter bra och vad kan det mer vara för fel jag gör?

Kommentera

Tror vi alla råkat ut för sånt där.Varför övar du inte hemma på en stor gräsmatta med sänke. Jerkspö är svårare att kasta med än spinn spö.

Kommentera

Ett av problemen som kan uppstå är att medan du jerkar hem betet kommer linan att lindas upp ojämnt hårt på linan. Vid jerkrycket spänns linan ända in på spolen men då du vevar in linan under de sekunder betet glider med av farten från rycket läggs linan på aningen lösare än då betets motstånd i vattnet sträcker linan. Det kan medföra att linan vid hastiga snärtiga utkast skär ner i underliggande lösare lager och fastnar. Sånt kan också medföra linbrott och bekymmer för plånboken.
              Ett sätt att undvika det bekymret är att inte ta i för kung och fostervatten i utkastet.
              Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
                Ett av problemen som kan uppstå är att medan du jerkar hem betet kommer linan att lindas upp ojämnt hårt på linan. Vid jerkrycket spänns linan ända in på spolen men då du vevar in linan under de sekunder betet glider med av farten från rycket läggs linan på aningen lösare än då betets motstånd i vattnet sträcker linan. Det kan medföra att linan vid hastiga snärtiga utkast skär ner i underliggande lösare lager och fastnar. Sånt kan också medföra linbrott och bekymmer för plånboken.
                Ett sätt att undvika det bekymret är att inte ta i för kung och fostervatten i utkastet.
                Kör faktiskt spinn när detta uppstår och även ibland när jag tar det relativt lugnt så uppstår detta.
                Detta var först inget problem alls, men nu senaste gånger jag varit ute så är det fan nästan vartannat kast. Jag bytte lina i fredags sist och då blev det värre tror jag. Jag har även gått över från kort jerkspö till 8,6 spinn..

Kanske blir å leta upp en åker iallafall, dock ska jag kika på kastbromsen å labba lite med den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Anton93 Visa inlägg
                  Kör faktiskt spinn när detta uppstår och även ibland när jag tar det relativt lugnt så uppstår detta.
                  Detta var först inget problem alls, men nu senaste gånger jag varit ute så är det fan nästan vartannat kast. Jag bytte lina i fredags sist och då blev det värre tror jag. Jag har även gått över från kort jerkspö till 8,6 spinn..

Kanske blir å leta upp en åker iallafall, dock ska jag kika på kastbromsen å labba lite med den.
                  Bättre om du ställer dig på en öppen strand eller brygga när du kastar, med tanke på hur mycket skit flätlinan suger åt sig från marken om du kastar på tex en gräsmatta. Och inte blir den bättre av att gnidas mot gräs och annat.
                  Ställ den mekaniska bromsen så att spolen inte glappar i sidled och har noll bromsverkan. Sedan aktiverar du två centrifugalvikter och börjar kasta försiktigt och samtidigt övar in tummen så att du lär dig stoppa spolen automatiskt i rätt tid när betet landar i vattnet. Det kan ta lite tid innan det börjar flyta, och dessutom behöver en Ambassadeur 5601C JB "kastas in" innan den börjar prestera som den ska.

Kommentera

Jag bytte lina i fredags sist och då blev det värre tror jag.
                    Beror kanske på vilken lina du bytte till, köp PowerPro och aktivera alla C-Vikterna tills du får utkasten att funka, sen är det bara att minska på antalet aktiva C-vikter efter hand.

Prova att vända rullen så veven pekar rakt upp eller ner när du kastar det brukar kunna hjälpa en hel del...
                    Senast ändrad av jorgen.mansson; 2014-03-31, 10:39.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 801 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki