Ambassadeure 5601JB - service/underhåll/reperation frågor - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeure 5601JB - service/underhåll/reperation frågor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Upptäckte när jag servade min rulle att nållagret fett/olja var rostfärgad. Efter att ha försökt torka och åter smörja så blir det en rostfärgad nyans efter passen.

Jag funderar på att byta ut nållagret i förbyggande syfte då det bara kostar 100kr. Bör jag byta ut det och framförallt hur byter man ut nållagret, har för mig att det är lite knepigt att få ut. Läste lite på sportfiskebodens sida om nållagret att det kan behövas special verktyg.

Nållager till klassiska Ambasssadeur 4000, 5000 och 6000 i modern tid.
    Nållagret sitter på huvuddrevsbussningen i vevhuset innanför vev-gaveln på en Ambassadeur. Nållagret ger det där direktstoppet i backspärren.
    Obs! Har du problem att få loss det gamla alt att byta vid slitage så kan du kontakta Sportfiskeboden som har specialverktyg för detta.
    För säkerhets skull kan du komplettera med backspärrshake alt montera in en dubbelupphängd backspärr!

Kommentera

Ursprungligen postat av NiklasF Visa inlägg
      Fick svar ifrån Abu att det antagligen hamnat "skräp" mellan axel och spoldriv, dom skickar ut nya till mig helt utan kostnad.
      Tror ni att min nästkommande rulle blir en Abu?

Självklart efter detta utmärkta sätt att hantera sina kunder, tummen upp Abu!
      Jag och herrn på supporten verkar missförstå varandra lite, han vill att jag skall ge han artikelnummer på dessa, jag bollar då tillbaka till dom och det är då det blir tyst, finns några här 110% säkra på dessa nummer så jag kan få rätt prylar till min rulle.

Har kört två varv med supporten och slipper gärna ett tredje

Dom är supertrevliga men han verkar missförstå mig.

Kommentera

Axel = 802630
        Spoldriv (pinjong) = 1127225

mvh/ Henke W

Kommentera

Kommentera

Ange de numren så borde det lösa sig.
            Abu har dock en vana att ändra nummer ibland på sina komponenter men de bör absolut hitta rätt på ovanstående

Kommentera

Nu efter div missförstånd med supporten så löste det sig med nya prylar, dock så låter rullen lite nu efter jag fått i sakerna, lätt knarrande/ tickande som jag inte hört innan, kastar dock bra mycket längre så ett byte var helt befogat.

Vad kan ha hamnat lite på sniskan för att det ska låta såhär

Kommentera

Tickandet är nog den extra backspärren. Lite lverdrivet med fett kan göra den tystare. Sen e de inte fel att öppna rullen o ta en titt 1-2ggr/år.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Den lät inte innan jag bytte spoldriv och axeln, tog iofs bort liiite fett ifrån spoldriven då det kändes som det var lite väl mycket där.

Kommentera

Var inne i butiken och ägaren lyssnade och vevade lite med rullen, han tog beslutet att den skulle skickas in till Abu för översyn, med lite tur så har jag den innan helgen och en rapport på vad som är galet.

Kommentera

Börjar tröttna ordentligt på abu nu, blev lovad att rullen skulle vara hos min handlare igår ( dom hade rullen 18:e ), ringer dom idag för att slippa en ev onödig resa och får infon att den inte gått iväg än och att jag har den i mitten av nästa vecka.
                      Självaste fan att det ska krångla när man köper dyra fina rullar!!
                      Inte ger dom mig någon kompensation heller som plåster på såren, klantigt värre kan jag tycka.

Jag vet att det är semestertider osv, men lova då inte ett datum eller ge era kunder ett par beten eller en gratis uppsmörjning NÅGOT kan ju vara på sin plats när man har lagt ut en rätt bra slant på en såkallad BRA rulle.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      31 950 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf