Revo Beast eller Revo toro NaCi? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Revo Beast eller Revo toro NaCi?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Revo Beast eller Revo toro NaCi?

Hallå!

Tänkte unna mig själv en ny rulle till gäddfisket. Har fastnat för Revo Beast och Revo toro NaCl, har provat fiskepolarens 5601 JB ett par gånger ute på sjön men den har inte fastnat för mig direkt. Fiskar nu med en Orra sx och gillar den pga att den är liten och smidig men känner att jag behöver en lite mer kraftfullare rulle för stora gummibeten m.m

Är det någon där ute som har provat Beasten ännu? Vad tycker ni?
    Är det värt att lägga till några extra hundralappar och få en smidig högutväxlad Beast eller duger det gott med en Toro?

mvh Philip

Klart det duger med en Toro... Det duger med en classicamba också. Det har fiskats gädda långt innan hektoklumparnas tidevarv. Men visst är det bra med en rulle anpassad för dessa vedträn o gummiklumpar. Toron är en sådan anpassad rulle. Men hur mycket det är värt att följa trender och köra med det senaste är väl upp till var och en. Att ABU de senaste åren kört hårt med "uppdateringar" av rullsortimentet är väl en tydlig hint om att svenska sportfiskare är rejält trendkänsliga. Rent praktiskt har jag svårt att se behovet av dessa uppdateringar. Det är nog så att marknadsavdelningen ser möjlighet att skapa trender och behov...

Kommentera

Så som jag har fattat det så är beasten väldigt liten och kompakt, fast anpassad för stora beten. Om det nu är så som jag har förstått och du diggar din Orra SX så bör du ju kika lite extra på beast kanske!
      Allt går bra, tills det börjar gå åt helvete

Kommentera

Är det värt att lägga till några extra hundralappar och få en smidig högutväxlad Beast eller duger det gott med en Toro?
        Beastens lin-kapacitet är väl inte bättre en dom andra Revo rullarna vilket enligt mig är en nackdel om man ska köra med lite rejälare beten.

Kommentera

För tillfället har jag 4st LP rullar som lämpar sig bra till medeltungt gäddfiske.
          Då jag har lite problem med reumatik så har jag konstaterat att mindre rullar är bra för mina händer.
          Har iofs ganska stora nävar men en liten rulle funkar helt enkelt bättre / längre att fiska med.
          Till det tyngre fisket så har jag såklart vanliga runda Ambor då man måste upp i styrka så inte rullarna pajjar omg.

Lättare rullarna ser ut enligt följande:
          Amba Revo Inshore
          Shimano Curado 201DPV
          Shimano Curado 201DHSV
          Shimano Curado 201I

Samtliga funkar utmärkt till medeltungt gäddfiske och samtliga är mycket sköna att hålla i !

Revo Inshore och Curado "D" finns inte att köpa nya längre så där är det beggat som gäller.
          Curado "I" är alldeles ny på marknaden så den går ganska enkelt att få tag på.

Samtliga ovanstående rullar tar tillräckligt med lina för att kunna fiska gädda!
          Nya Curado 201I tar tex 120 yds 50lbs PP-lina vilket är fullt tillräckligt för närapå allt gäddfiske.

Jag har ägt några Toro tidigare men de är så pass stora så då kan jag lika gärna köra med mina klassiska runda Ambor istället då de är starkare samt mycket (!) mer lättmekade!

Mina LP rullar använder jag bara till "vanligt" spinnfiske, alltså inte till Jerk! (det skulle förmodligen döda dem)

mvh/ HenkeW

Kommentera

Tack för bra svar!

Det blev tillslut en Shimano curado 301e, känns än så länge helt galet skön

mvh philip

Kommentera

Jag har haft sjuk oflyt med Toron. Linspridaren Har stannat 3ggr på mindre än ett halvår. Blev kompenserad idag med en beast så det ska bli kul att se hur den fungerar Ser att du redan köpt dig en annan rulle men jag tänkte lägga min röst iaf. Skitfiske!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
              22 svar
              11 634 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Äldre Id  
              Startad av joens, 2018-03-18, 19:55