ABU rulltrim/reservdelar prislista - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ABU rulltrim/reservdelar prislista

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Teliafelia Visa inlägg
    Jag undrar lite som ovanstående.
    plus att jag har ett annat problem, jag får inte den nya spolen att funka i min 4500.
    behöver jag annat drev eftersom gamla spolen har en annan version på bromsen?
    Du behöver väl en ny spolaxel passandes sexstiftsbromsen.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Rexan Visa inlägg

      Hej,
      Plockar upp ett gammalt inlägg. Jag beställde en recordspole för att trimma min 4501 CS Pro Rocket men tycker inte det gjort någon skillnad. När jag läste detta inlägg kollade jag upp det och jag har köpt 1121094. Är det då till den äldre recorden vilket artikelnumret antyder?
      Förklarar i så fall min känsla av att det inte gett något.
      Finns det en lättare record-spole i 4000-storlek och vad har den då för nummer?
      MVH
      Björn
      Spolen till en record i 4000-storlek finns nog endast i en variant och den tillför nog inte mycket om man vill kasta längre. Man behöver och kan inte spola på lika mycket lina dock.

      Jag upplever att mina 4601:or blir mer förlåtande och tvärt emot vad alla säger så kan jag istället ha fler bromsklossar aktiverade och ändå kasta längre.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Teliafelia Visa inlägg
        Jag undrar lite som ovanstående.
        plus att jag har ett annat problem, jag får inte den nya spolen att funka i min 4500.
        behöver jag annat drev eftersom gamla spolen har en annan version på bromsen?
        Du kan flytta över din gamla broms till den nya spolen, den nya är bara att klicka bort. Om du tittar n på den gamla ser du en låsring som ska bort sen är det bara att montera på den på nya spolen.

        Vill du använda den nya bromsen behöver du även byta pinjongen, helst ihop med huvuddrevet.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
          Du behöver väl en ny spolaxel passandes sexstiftsbromsen.
          Pinjongdrev menar du?
          Spolaxeln är samma i rullar med tvåstift och sextstift (802627 till 4000-storlek).

          Rexan Record tillverkades i två generationer varav enbart den första i 4000-storlek, eller 40/41 då.
          Record gen1 har en tjockgodsig men relativt grund spole med ett envägslager inuti spolen vilket är tänkt att greppa spolaxeln i vissa lägen, om och i så fall hur det fungerar finns det längre diskussioner kring här på forumet.
          Den spolen är enligt mig inget vidare. Vet heller inte hur det nämnda lagret fungerar ihop med vanliga Ultracast-modeller som saknar kullager i gavlarnas koppar (vilket Record har).
          Det är spolarna från C3 samt C3 efter 2014 som gäller om man vill ha något lättare direkt från Svängsta till äldre rullar i 4000-storlek. Dock samma linkapacitet och tar ju relativt mycket lina.

          Teliafelia den våghalsige byter helt enkelt ut bromsbrickan på nya spolen till gamla tvåstiftaren, testa först med tyngsta plastvikterna, efter det finns det två lättare plastvarianter att prova om andan faller på. Till visst fiske fungerar tvåstift riktigt bra.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Teliafelia Visa inlägg
            Jag undrar lite som ovanstående.
            plus att jag har ett annat problem, jag får inte den nya spolen att funka i min 4500.
            behöver jag annat drev eftersom gamla spolen har en annan version på bromsen?
            Tja. Kanske en dum fråga men har du bytt drivpaket på rullen?. Pinjondrevet på tvåstiftbroms är annorlunda och du behöver byta både pinjondrev och drev om du ska använda en spole med sexstiftsbroms.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Alman Visa inlägg

              Tja. Kanske en dum fråga men har du bytt drivpaket på rullen?. Pinjondrevet på tvåstiftbroms är annorlunda och du behöver byta både pinjondrev och drev om du ska använda en spole med sexstiftsbroms.
              Oj såg att Reekie redan har svarat :-)

              Kommentera


              • Nej pinjongen är inte bytt så det är det som är problemet har jag förstått. Tusen tack!
                tror jag flyttar över tvåstiftbromsen faktiskt.
                edit. Pinkod ville min mobil skriva istället för pinjong...

                Kommentera


                • Fördelen är att det inte kostar något att testa tvåstift om man har en rulle med pinjong anpassad för det och en gammal spole med brickan tillgänglig, vissa trivs som sagt med den bromsens karaktär.
                  Dessutom påstår ju sig precis alla köra med noll, en eller absolut max två bromsvikter aktiveradem sistnämnda enbart i fullt stormande motvind. Kan således aldrig vara bekymmer med nervös rulle vid tvåstift då standardvikterna är tyngre än sexstiftarens dito...

                  Kommentera


                  • Japanerna kör med 2 stifts broms på nästan alla runda rullar som säljs där så vikterna borde va enkla att få tag i via Abu

                    Kommentera


                    • 2 stiftsbromsen funkar minst lika bra, enda nakdelen är lite mer pillande och risk att tappa bort bromsvikterna vid byte jämfört med att bara aktivera eller avaktivera någon vikt eller två.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 134 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      89 081 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 362 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X