Sintrade bussningar, montering - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sintrade bussningar, montering

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Sintrade bussningar, montering

    Tja!
    Har försökt hitta någon gammal tråd om ämnet men misslyckats. Därför ställer jag några raka frågor i detta ämne. Har ni någon länk så presentera gärna.
    MEN - nu till mina frågor:
    Vilken temperatur har ni i ugnen när ni värmer spolen?
    Kan man låta flätlinan sitta på? Visst kan jag spola av den, men man är väl bekväm av naturen... På JB:n gör det inte så mycket eftersom det börjar bli dags att ge den en ny lina, men linan på 6000 rullen är nyss påspolad och ska väl tillbaka på rullen igen. Har visserligen andra rullar att spola över på så länge, men som sagt...
    Har aldrig gjort det här förut, även om jag har ganska stor erfarenhet av ditpressning av grövre lager från bil- och mc-sport. Hur höga temperaturer tål aluspolen? Hur lätt är det att hamna snett?
    Har för mig att jag själv postat i en tråd där någon gav en utförlig beskrivning hur man hamnar rakt... Men hittar den inte... Så har ni tips och synpunkter, dela med er av dem!
    Skitfiske
    Gösta

  • #2
    Tja!
    När jag pressade in ett par bussningar sist så kylde jag endast ner lagren i frys i några minuter. Funkade hur smutt som helst! Jag skulle själv inte pilla in en spole med lina i ugnen som jag sen ska använda. Skulle skylla vartenda linbrott på de senare:P Lägg spolen i varmt (typ 40-60 grader) vatten, det borde räcka. Glöm bara inte att torka bort vatten och smuts innan du monterar.
    Lycka till!

    Kommentera


    • #3
      Frys lagren och knacka dem på plats med en hylsa(kommer inte ihåg längre vilken storlek, men det är ju bara att mäta vilken som har samma diameter som lagret). Gjorde så själv och det gick bra, men det var trångt om saligheten, man får vara snabb.

      Kommentera


      • #4
        Tack för svar! Får se om jag provar utan spole i ugnen. Men det lutar nog åt att jag spolar av linan och kör i ugnen...

        Kommentera


        • #5
          Jag värmde upp spolen till 100gr i ugnen och kylde ner bussningarna i frysen i några timmar, efter tips här på fiskesnack. Knackade in dem men det var inte mkt till spelrum.
          Senast ändrad av gabbu; 2015-05-20, 19:55.

          Kommentera


          • #6
            Jag har bara knackat de på plats med ett dorn. Svårt att misslyckas då det känns när lagret ligger an mot kanten i spolen och då är det automatiskt rakt och fint. Jag ser ingen anledning att krångla till det mer än så men det är ju upp till var och en. Man behöver ju inte ta till stora hydraulpressen eller jättesläggan och riskera att skada spolen utan köra lite finlir.

            Kommentera


            • #7
              I min JB fick jag kyla (frysa) ner lagren innan jag fick i dem.
              En lång bult, 2 brickor + muttrar & "gängade" fast dem.
              Vågade inte knacka ner dem..
              Bara ett kast till..

              Kommentera


              • #8
                Sorry Ts om jag går lite offtopic men hur lång tid tog det för er att "slita in" bussningarna? De ska ju bara bli bättre och bättre s a s.

                Kommentera


                • #9
                  Får tacka o bocka för input. Ska ta mig samman o testa på en spole med avspolad lina i 100 grader o bussningarna i frysen över natten så får jag testa...

                  Kommentera


                  • #10
                    @Gabbu

                    För min del tog det bara nån timme innan jag hade fina kast. Sen efter det så tog det väl alltid ett kast eller två för att värma upp bussningarna och släppa lös lite olja

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 289 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 142 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 283 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 271 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 367 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X