Lew's BB2 Wide Pro/Inshore eller Daiwa Tatula HD 200 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lew's BB2 Wide Pro/Inshore eller Daiwa Tatula HD 200

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lew's BB2 Wide Pro/Inshore eller Daiwa Tatula HD 200

Hej!

Är det någon som har erfarenhet av någon av dessa rullar? Har ett nytt gäddspö som skulle må bra av en ny rulle och dessa verkar lagom intressanta!

Hur verkar de, hur kastar de (långt, lätt, stabilt mm), låter de och hur mycket lina ungefär rymmer de i den dimension du lagt på spolen?

Har en Shimano 300 DSV, Lexa 300 på andra spön och de funkar men jag nyfiken på ngt nytt i ungefär samma storleksklass. Tatulan är väl lite mindre men kan nog räcka till tror jag, Lew's BB 2 Wide har jag bara läst lite om "over there"... så "shoot"!
    Senast ändrad av anteman; 2015-10-08, 15:43.

Ingen som kan säga något om ens Tatula HD 200/201?

Borde nog ha vänt på rullarna i rubriken - kan moderator
    göra så så vore jag tacksam!

Kommentera

Inte fiskat Tatula HD men om jag inte mins helt fel är det samma rulle som Tatula men meden djupare spole och på grund av det annan magnetbroms. Så vi snackar ju rulle stor som revo (inte Toro) och övriga bass låg profil rullar. Svårt att uttala sig om vilka betesvikter den i längden håller för men jag fiskar inte över 60g på min, tror polaren kör upp till 80g utan direkta haverier. Men någonstans där tror jag gränsen går.

Kommentera

Jag kör min på ett 60-150gr spö, men fiskar mest gummi kring 80-100

Söder sportfiske rekar ju den till t.ex söderjiggen (80gr) / pigshad (90gr) etc, viktade beroende på bly så är det kring 100-110gr

Tvivlar starkt på att en firma som söder skulle reka en rulle som havererar och skapar onödiga reklamationer och dåligt rykte

Kommentera

Ursprungligen postat av Knug87 Visa inlägg
          Jag kör min på ett 60-150gr spö, men fiskar mest gummi kring 80-100

Söder sportfiske rekar ju den till t.ex söderjiggen (80gr) / pigshad (90gr) etc, viktade beroende på bly så är det kring 100-110gr

Tvivlar starkt på att en firma som söder skulle reka en rulle som havererar och skapar onödiga reklamationer och dåligt rykte
          Hur tycker du den kastar på ditt nya fina Eastfield? Tillräckligt lång, bra, säkert, tryggt och stabilt? Hur mycket lina och i vilken dimension fick du på?

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
            Hur tycker du den kastar på ditt nya fina Eastfield? Tillräckligt lång, bra, säkert, tryggt och stabilt? Hur mycket lina och i vilken dimension fick du på?
            Tillräckligt långt: Absolut! Blev förvånad att jag kunde gå ner under klassningen på spöet till 50gr och kasta tillfredställande långt ändå! Positivt när jag inte riktigt blivit 100%ig gällande spöets potential heller än

Bra: Japp, testade inställning 4-6/20 och det blev helt okej tills jag fått till feelingen helt då går jag nog ner på 0-1/20

Säkert / tryggt: Blir man kaxig kan det nog ställa till bekymmer, det är milimeterprecision på att få ett långsamt fallande bete och ett frifallande vid frikoppling! En aningen för känslig kanske, men det är en vanesak också! men byter man bete till ett 10-15gr tyngre kan det nog vara risk för ett skatbo, så lite skiljde det när jag bytte och testade

Stabilt: Absolut, upplevde det som styrkan man inte riktigt kunde känna innan man var på vattnet då det är en 200 rulle men upplevs som en 300 i styrkan! På land tänkte jag faktist -"hmm..kan jag verkligen dänga 100gr med denna?" men när man gör det får man ingen känsla av smäckerhet, snarare tvärtom! Känns som den pallar bra mycket mer, men jag tänker inte dänga 150grammare en hel dag bara för att se om det går! inte än iaf

Hur mycket lina och i vilken dimension fick du på? Vet ej hur mycket, köpte den påspolad, men fylld spole á 0,33, säkert en 120-130meter flät + nylon i botten kan jag tänka mig

Edit

Jävligt sugen själv på en lews också kan jag tillägga! ska nog dra en import när jag köpt klart allt annat jag måste spendera pengar på! Verkar vara en grym rulle det också
            Senast ändrad av Knug87; 2015-10-07, 12:05.

Kommentera

Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
              Ingen som kan säga något om ens Tatula HD 200/201?

Borde nog ha vänt på rullarna i rubriken - kan moderator
              göra så så vore jag tacksam!
              Om du går in på redigera inlägg på inlägg #1 och går in på avancerat så kan du byta namn på rubriken

Kommentera

Tack Jonas!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                41 svar
                32 220 visningar