Amba jb fastnar i friläge - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Amba jb fastnar i friläge

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Amba jb fastnar i friläge

Tjena!

Jag sitter här i stugan innan en heldag av fiske och öppnar rullen (tog enbart bort vevsidan) för en snabbdmörjning. När jag sätter tillbaka sidan så var tumtangenten helt slapp och det går inte att veva in lina.

Dock så fick jag tillbaka den från frikoppling när jag gav den en smäll i sidan men vid nästa frikoppling fastnar den igen osv.
    Vad kan felet vara? Jag har ju inte ens rört vevsidan. Känns som lite kris här.

Det kan vara så enkelt som att tumtangenten inte var i rätt läge när du monterade ihop rullen. Ta av vevgaveln igen och se till att trycka upp tumtangenten i sitt översta läge när du sätter tillbaka vevgaveln mot stativet. Missar man det så har tumtangenten inget att trycka på när man ska frikoppla och kan inte gå tillbaka hela vägen upp. Passa samtidigt på att kontrollera att inte bromsvikterna på centrifugalbromsen hamnar i kläm mot bromsbanan. Gör de det går det garanterat extremt trögt att veva och du sliter dessutom sönder bromsvikterna.

Testa de två grejerna så får vi se om det hjälper.

Kommentera

Ta bort vevsidan igen och se till att ha tumtangenten uppåt så att den lilla "tappen" hamnar rätt i spåret på gaveln.

Kommentera

Efter lite knyckar och åtdragning så verkar den hoppa tillbaka de flesta gångerna. Vågar inte pilla mer ni ifall det skiter sig mer. Men jag tror att det är vevsidan som knasar då den hoppar tillbaka från friläge ibland, så jag får passa på och göra en genomgående service inom snar framtid.
        Tack för hjälpen i alla fall!

Kommentera

Ursprungligen postat av Blackrainbow Visa inlägg
          Efter lite knyckar och åtdragning så verkar den hoppa tillbaka de flesta gångerna. Vågar inte pilla mer ni ifall det skiter sig mer. Men jag tror att det är vevsidan som knasar då den hoppar tillbaka från friläge ibland, så jag får passa på och göra en genomgående service inom snar framtid.
          Tack för hjälpen i alla fall!
          ??? Har du lyssnat på Fogeljazz och Jefvelberg? Att glömma att hålla upp tangenten är ett vanligt fel som ger dina problem...
          Skit fiske
          Gösta

Kommentera

Bättre att fixa det hemma än att sitta på/vid sjön och meka... Skulle du inte få ihop den hemma finns dessutom chansen att låna en rulle innan fisket. Man up och skruva isär den nu!

Kommentera

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              32 332 visningar
              18 gillar