Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur 5600 Mag-X och 5600 Magtrax

    Har en Ambassadeur Ultra Mag XL II och som gammal Mag-kastare har jag blivit lite nyfiken på rullarna enligt rubrik. Nån som har ngt att berätta, hur är de och skiljer sig tekniskt emellan (IR?), är de hållbara eller har svaga punkter och hur kastar de?

  • #2
    Jag har dålig koll på skillnaderna mellan de två rullarna du nämner.
    Magtrax kallas ju själva magnetbromssystemet och har gjort det länge.

    C5 Mag delar själva magnethållaren (23501) med flera andra rullar som 6500CS Mag och diverse CT-modeller bland annat. Reglage och smådelar kring magnetbromsen delas också i stor utsträckning.

    C5 Mag kastar bra men är lite knasigt uppbyggd med dubbellagrad evighetsskruv men mellandrev utan kullager.
    Vissa tycker ABU's Magtrax har för kraftig effekt men jag trivs bra med det till typiskt insjöfiske.

    C5 är annars väldigt lik andra Ultracast-modeller med aluminiumstativ. Nackdelen är väl teflonlamellerna i slirbromsen men dessa är lätta att byta.
    Ser man till att vårda lagren i evighetsskruven är rullen precis lika hållbar som en C3 eller C4.

    Click image for larger version

Name:	SupremeDelar01a.jpg
Views:	1
Size:	439,9 KB
ID:	1779757
    Här syns Magtrax i en gammal Supreme 2speed.

    Click image for larger version

Name:	4600C501b.jpg
Views:	1
Size:	310,5 KB
ID:	1779756
    ...och här en 4600C5 Mag. Som synes så har designen på själva magnethållaren inte ändrats överdrivet mycket. Magnetbromssystemet i nya rullar som exempelvis Orra Inshore är också väldigt likt.

    Kommentera


    • #3
      XL mag har väl en autobroms? Dvs en automatiskt justerande broms. Läs mer på http://japantackle.com/tackle_topics/brake_system.htm
      Jag har en XLT2 som har samma broms. Tror jag i alla fall. Den fungerar bra vid långa kast och 20-40 g drag men bromsar alldeles för mycket vid korta kast eller med lätta beten. Det går inte att nolla bromsen. Sk pitching fungerar inte.

      Om man tycker att bromsen på 5600 C5 mag är för kraftig så är det bara att plocka bort en magnet eller två. Jätteenkelt. Märk dock upp dem först med en spritpenna så att du vet åt vilket håll de ska sitta. Jag gjorde inte det.... tyvärr. Knepigt att få det rätt igen.

      Min 5600 c5 mag hade inte kullagrad evighetsskruv när jag köpte den. Faktum är att den endast hade lager I spolen samt IAR, mao en C3 Var 5:an kom från vet jag inte. Någon som druckit lite för mycket på abu? Nu har den dock lager. Överallt faktiskt. 10-14 lager beroende på vilken vev jag använder.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #4
        Intressant! Tyvärr (?) har inte min Mag XL automag, tror den kom lite senare med just XLT modellen. Ni som har någon av modellerna jag frågade om, visst sitter det en 2/6 pinnars centrifugalbroms på dem? Kör ni utan vikter eller ett par små och "modulerar" med magnetbromsen eller?
        Senast ändrad av anteman; 2015-11-17, 11:14.

        Kommentera


        • #5
          Ultra Mag XL och Supreme har den stora spiralfjädern i icke vevgavel som XLT saknar, bland annat. Men så är det ganska olika system också.
          Nu kanske mitt minne sviker men jag har för mig att det står olika beteckningar på icke vevgavel på dessa tre. Magtrax på Supreme, Autobrake på XLT och bara Magnet Brake-nånting på UMXL. (Kan ha fel dock.)
          Hur dessa skiljer sig åt vid praktiskt användande har jag svårt att svara på då jag tyvärr aldrig haft alla tre hemma samtidigt.

          Tycker dock Supremens magnetbroms är ganska lik de runda rullarnas Magtrax till karaktären då den används med något tyngre beten, har inte använt den ihop med lättare diton.
          Magtrax i C5 är ju lite enklare än i de gamla lågprofilarna.
          En magnethållare, ett reglage och två bladfjädrar är i stort sett hela systemet.

          Mankan, det borde väl ha suttit en lagrad skruv i din C5?
          Samtliga sådana (10-15 stycken) jag haft hemma har haft dubbellagrad skruv och på olika sprängskisser jag hittar har C5 Mag alltid två lager i skruven.

          anteman, det sitter en 2stiftskoppling i C5 Mag men jag tror inte några vikter är monterade från fabrik.
          Jag körde min senaste med någon konstig kombination av färre magneter men vävbakelitvikter på en Rocket-koppling. Fråga inte varför jag valde den lösningen men rullen var lugn som en filbunke och kastade samtidigt riktigt bra i alla förutsättningar.
          Senast ändrad av JontaK; 2015-11-16, 01:59.

          Kommentera


          • #6
            Tack, det som intresserar mig är just kombinationen centrifugal- samt magnetbroms. Om man stoppar in ett par anpassade, relativt små vikter (givet de kastvikter man normal använder) så borde rullen få en bra grundbroms vid kast och sen kompletterar man med magnetbroms givet kastvikter och vind (med- eller motvind) eventuellt får man plocka ut nån magnet för att kunna "nollställa" magnetbromsen.

            I länken som Mankan G visar (som jag läst förr) anges att just centrifugalbromsen är mindre lämpad för motvindskast och att magnetbromsen funkar nästan tvärtom - genom att kombinera bromsarna på rätt sätt borde man få en rulle som både kan pitcha och kasta långt/säkert i motvind...?

            (centrifugalbromsen arbetar i början på höga varvtal där magnetbromsen inte räcker till och magnetbromsen lugnar ned spolen i slutet där centrifugalbromsen inte verkar så effektivt...)

            Kommentera


            • #7
              Har haft en rulle med både centrifugal och magnetbroms. Rullen kastade sjukt stabilt och det slutade med att jag endast använde magnetbroms för att få maximal kastlängd. Två bromssystem i en rulle är ett för mycket.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av harlequine Visa inlägg
                Har haft en rulle med både centrifugal och magnetbroms. Rullen kastade sjukt stabilt och det slutade med att jag endast använde magnetbroms för att få maximal kastlängd. Två bromssystem i en rulle är ett för mycket.
                Intressant, vilken rulle var det? Av det lilla jag läst om Ambassadeurer med magnetbroms är att flera av dem har en (alltför) kraftig aktiv magnetbroms även när vredet är på noll. En nedtonad magnetbroms kompletterad med centrifugalbroms kanske är det kolumbiägg jag söker då de två olika systemen har olika trivselområden vad gäller funktion vid olika varvtal...?

                Prövade du att plocka bort några magneter och aktiverade nån centrifugalvikt innan du landade i "endast magnetbroms" för bästa kastlängd (i med- och motvind?)

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                  Intressant, vilken rulle var det? Av det lilla jag läst om Ambassadeurer med magnetbroms är att flera av dem har en (alltför) kraftig aktiv magnetbroms även när vredet är på noll. En nedtonad magnetbroms kompletterad med centrifugalbroms kanske är det kolumbiägg jag söker då de två olika systemen har olika trivselområden vad gäller funktion vid olika varvtal...?

                  Prövade du att plocka bort några magneter och aktiverade nån centrifugalvikt innan du landade i "endast magnetbroms" för bästa kastlängd (i med- och motvind?)
                  Hade en Revo Rocket som jag körde med en vikt på centrifugalbromsen aktiverad och minimal magnetbroms. Med denna inställning var det omöjligt att få skatbo, även vid motvindskast. Med endast magnetbroms ökade kastlängden utan att rullen blev nervös. Detta var med klassiska HÖ beten.

                  Kommentera


                  • #10
                    Den där Rocketrullen låter som en riktigt fin specialrulle till slimmade havsöringsdrag eller var den snarare stabil (onervös) än långkastande?
                    (du nämnde att du hade den så nu är den utbytt mot något sådant...?)

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 134 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 082 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X