Nya lager till revo toro 51 hs - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nya lager till revo toro 51 hs

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Nya lager till revo toro 51 hs

Min revo toro (den gråa första versionen) mår inte så bra. Trots att den inte använts så mycket och ordentlig service gjordes i vintras låter den som fan och kastar dåligt. Dags för nya lager med andra ord. Eftersom abus orginallager inte är någon höjdare (de borde hållit betydligt längre än de gjort), så letar jag efter andra alternativ. Spollager är lätt att hitta, men finns det några alternativ när det gäller lager till linspridaren och "det där andra öppna lagret" som jag inte minns var det sitter?

Kolla med Zeke Tune reels. Dom har lager till Revo

Kommentera

Du har 2 öppna lager på evighetskruven
      Här är bocas dyraste iallafall

och
      Senast ändrad av Sebwantsfish; 2016-03-28, 17:17.

Kommentera

Jag är rätt säker på att det inte är något fel på dina lager från början. Faktum är att ABUs originallager är av riktigt bra kvalitet. Om de är öppna som skrivits så är de rätt känsliga för smuts. Öppna lager tenderar att behöva smörjning rätt ofta. Typ efter varje fisketur. Speciellt om du använder rullen i saltvatten. Tätade lager behöver klart mindre omvårdnad men är krångligare att smörja när det väl är dags... gissar, obs att jag gissar att du inte riktigt har skött lagren ordentligt

Hedgehogs lager är enligt min mening bäst, om det är trimlager du är ute efter. Annars fungerar som sagt ABUs original utmärkt. Faktum är att jag har slutat leta efter de ultimata lagren till mina rullar. Rengör alltid originallagren först och testar av dem efter inköp av en ny rulle. Om de skulle vara dåliga (vilket än så länge inte har hänt med mina ABU rullar) så köper jag givetvis keramiska. Alltid på eBay och jag bryr mig inte om att leta efter något exklusivt. Alla jag har testat fungerar bättre än vad som behövs.
        "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

Kommentera

alantani har en grym guide på hur man servar sin Toro.
          Det finns några tips i hans guide som jag har testat på div Toro och det har funkat utmärkt!
          Bla så fyller han de långsamtsnurrande lagren med fett, istället för olja som man normalt har i ett lager.
          Rullen låter mindre och håller bättre !

Mvh. HenkeW

Kommentera

Tack för all input!

Hålan: tack för tipset, jag får kolla med zeke.

Sebwantsfish: tack för tipset, men jag är egentligen inte ute efter att lyxtrimma rullen. Jag vill bara att den ska funka bra igen och vill hitta lager som lever lite längre.

Mankan G: jag köpte rullen ny för fyra år sen och sedan dess har jag använt den kanske 25-30 fisketurer. Jag har mest fiskat gös och abborre, så gäddprylarna används inte så mycket. Rullen är endast använd i sötvatten och inte till jerk. Nog borde väl en rulle klara fler pass än så utan att det ska börja rassla och låta illa vid kast? Rullen har servats ett par gånger. Jag är ingen nybörjare på multirullar och har rätt bra koll på hur de ska skötas, men visst, någon mer service kanske den hade kunnat behöva. När jag i vintras tvättade ur alla lager med kemiskt ren bensin så låter de fortfarande illa när jag torrsnurrar dem innan jag satt tillbaka dem i rullen. Detta är väl ett tecken på att de är slitna/dåliga? Sen så är det väl ett ganska vanligt problem med högljudda lager på revo toro vad jag har förstått. Känns dessutom helt idiotiskt att sätta öppna lager i en sån rulle.

HenkeW: jag har inte kollat guiden ännu, men ska göra det. Men vilka lager snurrar sakta? I och med att linspridaren rör sig vid kast så vill man väl inte ha fett i de lagren, det borde väl bromsa en hel del?

Kommentera

Jag fettar in alla lager förutom dem till spolen.
              Båda lagren till linspridaren
              Lagret i botten av drivaxeln. (Den är känslig som f-n på Toro, idiotisk lösning)
              Lagret som sitter i vevgaveln som stabiliserar pinjongen.
              Alla de får sig en rejäl klick med Cals grease.

Kan hålla med om att kastlängden kan bli något sämre men man slipper en hel del rassel.
              Sen är frågan hur mycket kastlängderna påverkas av detta då Toro är byggd för att kasta tunga beten.
              På en mindre/lättare rulle är det mycket känsligare.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Tänkte att du får ta straffet och testa .
                Så vi andra inte behöver bli lurade

Blåste du lagrena snustorra efter bensinbadet? Mina lager väsnas rätt mycke men det har den gjort ända sen den var ny.
                Senast ändrad av Sebwantsfish; 2016-03-29, 12:07.

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                  Jag fettar in alla lager förutom dem till spolen.
                  Båda lagren till linspridaren
                  Lagret i botten av drivaxeln. (Den är känslig som f-n på Toro, idiotisk lösning)
                  Lagret som sitter i vevgaveln som stabiliserar pinjongen.
                  Alla de får sig en rejäl klick med Cals grease.

Kan hålla med om att kastlängden kan bli något sämre men man slipper en hel del rassel.
                  Sen är frågan hur mycket kastlängderna påverkas av detta då Toro är byggd för att kasta tunga beten.
                  På en mindre/lättare rulle är det mycket känsligare.

Mvh. HenkeW
                  Känns som att jag får börja med att testa denna lösning med befintliga lager. Det är ju gratis i alla fall, så det är väl en bra ände å börja i.

Googlade rätt på den där guiden du nämnde, men dessvärre saknades alla bilder i den, så den var lite svårtolkad bitvis.

Kommentera

Ursprungligen postat av Träben Visa inlägg
                    Känns som att jag får börja med att testa denna lösning med befintliga lager. Det är ju gratis i alla fall, så det är väl en bra ände å börja i.

Googlade rätt på den där guiden du nämnde, men dessvärre saknades alla bilder i den, så den var lite svårtolkad bitvis.
                    Han har gjort en liknande tråd där han gör samma manöver på en Revo Inshore.
                    Kolla om bilderna är kvar i den tråden för rullarna är uppbygda på ungefär samma sätt.

Mvh. HenkeW

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 892 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf