Ambassadeur 5601C inställning? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur 5601C inställning?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ambassadeur 5601C inställning?

Hej på er.

Jag kan börja med att säga att jag är nybörjare när det kommer till multirulle men tycker det är mycket roligt så lär mig lite varje dag.

Hur som helst, jag har en Ambassadeur TGC 5601C + Abu Vendetta jerk spö 60-100g och tracer braid 0.30mm med drygt 100m kvar på linan.

Jag kastar nämligen inte så långt när jag är ute, varken det är ett 40-50g drag eller 100g+ drag. Känns inte alls som jag kommer så långt som jag BÖR kunna komma ut, har lättat på bromsen som sitter vid veven, just nu så använder jag 4 av 6 bromsar, är detta bra eller ska jag sätta dit eller ta bort fler bromsar?

Det jag vill helt enkelt är att kunna kasta ut ordentligt men inte behöva få trassel vid varje kast heller.

Hur bör jag ställa in den för att få ut mest utav rullen när jag jerkar?

Tack på förhand, god jul.

Lätta på bromsen vid veven precis så spolen glappar och spänn de sedan lite. Precis så den kategorin glappar.

Avaktivera sedan pluttar tills du känner dig nöjd.

Sen är mer än halva längden träning.
    När man börjar med en utrustning tar det alltid lite tid innan man lär känna den och han använda den optimalt.

Ge det tid, träna och ha kul!
    Ingen fisk är chans för fisk.
    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Fyra vikter på c-bromsen är nog en bra början och som joens skriver, den mekaniska bromsen tycker jag ska vara så lös att du har ett lätt sidoglapp i spolen. Ett tips är att vrida rullen 90 grader i kastet så att spolaxeln bli lodrät. Det gör rullen lugnare. Samma sak om du drar av något tiotal meter lina. Försök också att lära dig stanna rullen med tummen i nedslagen och så en ganska lugn obruten kaströrelse, ingen "haspelsnärt"!

Skit fiske!
      Gösta

Kommentera

Okej tack för svar. Ska tills vidare låta 4 bromsar vara aktiva, och alltid minnas att slänga på tummen innan betet slår i vattnet.

Får se om jag återkommer igen haha

Kommentera

En av dom viktigaste sakerna är att ditt spö, och om du kan ladda ordentligt så du får ut maximalt av kapaciteten på spöt. Rulle i all ära men utan ovannämnda så kommer man inte långt. Ditt spö är väl dessutom endast runt 6'? Det begränsar också. Testa kasta något som flyger långt utan jätte ansträngning typ en salmo 12cm, Buster Jerk eller min favorit Westin swim
          Senast ändrad av stahre87; 2016-12-19, 19:34.

Kommentera

Instämmer med stahre ang spölängden, klart svårast att kasta med korta jerkspön. Ett byte från 6 till 6'7 kan göra stor skillnad. Prova att ha ganska lång bit lina utanför spötoppen så går det lättare att få till svepande kaströrelse. Iaf enligt mig.

Kommentera

Jag tror att du och rullen behöver fiskas/köras in oxå så fiska mycke och gör en ordentlig uppsmörjning på rullen så blir det bättre.

Kommentera

Ställ den mekaniska bromsen på riktigt löst och bromsa med tummen. Sen kommer rullen slita in sig och bli bättre med åren, men se till att serva den minst en gång om året, se till att ha en sprängskiss till hand när du gör det första gången.

Kommentera

Ursprungligen postat av Bomber_5000 Visa inlägg
                  Ställ den mekaniska bromsen på riktigt löst och bromsa med tummen. Sen kommer rullen slita in sig och bli bättre med åren, men se till att serva den minst en gång om året, se till att ha en sprängskiss till hand när du gör det första gången.
                  Bra råd! Och använd denna tråd när du plockar isär och servar första gången!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                  Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                  41 svar
                  32 332 visningar
                  18 gillar
                  Senaste inlägg Micki.S