Ambassadeur Pro Max 3 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Pro Max 3

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nej för tusan Jöns..:-)
    Jag är inte rädd för att skruva isär något...vad som
    Gör man inte det får man ju inte veta hur prylarna ser ut inuti...
    Så blir det köp är risken stor att rullen åker isär bara för att se hur de löst allt.
    Modda lite kanske..;-)
    Mekanik är kul...ettor och nollor får man nog av på jobbet.

Simma lugnt

Mvh
    Anders

Kommentera

Har just inhandlat en ambassadeur pro max 3, och är verkligen nöjd, min 1:a ambassadeur var en 2000 utan frikopplingsbar spole, pga. 3000 var för dyr, den var utan frikopplingsbar spole, då lärde man sig bromsa med tummen, efter det har jag haft massor med ambassadeurer, och har kvar några trimmade 6500 + 5500.
      Men måste säga att jag är riktigt impad av den här pro max 3, den är till för lätta beten från 10 till 30 gram max 40, när man frikopplar så står linspridaren stilla och spolen spinner länge med originallagren, den känns väldigt välbyggd och exakt, har haft Daiwa men blev inte särskilt imponerad.
      Så om du funderar så får du en väldigt bra rulle för pengarna, min favorit just nu
      Kör med 0,14 lina, går förmodligen med tunnare, tänk på att inte spola ppå för mycket lina på spolen då det ökar centrifugalkrafterna och större risk för skatbon, behöver man mer än 100 meter ? till lättare fiske ?
      Är inte bara färg och lager som skiljer från en black max, även spolen är 2 till 3 gram lättare, googla på tuben, en ryss som jämfört allt.
      Dessutom tycker jag den är snygg, en liten diamant
      Lite löjligt när en gammal amb. 3600 går för över 1000 på tradera när det här är
      en bättre rulle för det lättare fisket, ska man ha en rulle för medeltungt eller tungt
      fiske satsa på amb. 5500 eller helst 6500.
      Har både en 5500 och 6500, båda är max trimmade, men kastar längre med 6500 pga
      spolen bredare och båda har linspridare, men det blir mindre centrifugalkrafter på 6500,
      så gäller tänka till
      Senast ändrad av Bozzze; 2019-05-03, 15:41.

Kommentera

Håller med om att nyaste varianten av Pro Max är en bra rulle, i relation till priset faktiskt en riktigt bra sådan!
        Tycker däremot följande resonemang haltar något:

Ursprungligen postat av Bozzze Visa inlägg
        Lite löjligt när en gammal amb. 3600 går för över 1000 på tradera när det här är
        en bättre rulle för det lättare fisket
        Jag antar att det är någon form av Mörrum du syftar på när du skriver om en 36a som går för över 1 000 kronor?

Vissa betalar ju 700 000 för en gammal Ford Lotus Cortina när det går att köpa en ny Opel Corsa för 159 000, det borde också vara löjligt?
        Njae, vissa av oss gillar rullar av den gamla skolan precis som vissa vill ha en bil från forna tider.
        Jag, som inte är någon ABU-fantast direkt, tycker att både gamla runda Max samt första generationens Mörrum i 1600- och 3600-storlek är magiskt bra rullar vilka dessutom har det där lilla extra i form av sina solida konstruktioner och tillverkningen i Svängsta.
        Precis samma sak med mina begagnade 8-20 år gamla Daiwor jag köper begagnade från Japan. Dessa har en prestanda som absolut inte är exceptionellt mycket bättre än Pro Max 3 men de har den där speciella känslan som helt enkelt inte går att förklara fullt ut.

Ska man ha en bruksrulle till lätt fiske är faktiskt riktigt billiga Daiwa Laguna helt okej, till 10-30 är Pro Maxen strålande men vissa av oss vill ha något mer än en rulle som "bara" fungerar...

Kommentera

Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
          Håller med om att nyaste varianten av Pro Max är en bra rulle, i relation till priset faktiskt en riktigt bra sådan!
          Tycker däremot följande resonemang haltar något:

Jag antar att det är någon form av Mörrum du syftar på när du skriver om en 36a som går för över 1 000 kronor?

Vissa betalar ju 700 000 för en gammal Ford Lotus Cortina när det går att köpa en ny Opel Corsa för 159 000, det borde också vara löjligt?
          Njae, vissa av oss gillar rullar av den gamla skolan precis som vissa vill ha en bil från forna tider.
          Jag, som inte är någon ABU-fantast direkt, tycker att både gamla runda Max samt första generationens Mörrum i 1600- och 3600-storlek är magiskt bra rullar vilka dessutom har det där lilla extra i form av sina solida konstruktioner och tillverkningen i Svängsta.
          Precis samma sak med mina begagnade 8-20 år gamla Daiwor jag köper begagnade från Japan. Dessa har en prestanda som absolut inte är exceptionellt mycket bättre än Pro Max 3 men de har den där speciella känslan som helt enkelt inte går att förklara fullt ut.

Ska man ha en bruksrulle till lätt fiske är faktiskt riktigt billiga Daiwa Laguna helt okej, till 10-30 är Pro Maxen strålande men vissa av oss vill ha något mer än en rulle som "bara" fungerar...

Jo håller med om att de gamla var snyggare, skulle ABU göra en rund rulle med samma spole som pro max 3 eller tom. mindre spole så vore det en framtida samlarrulle, tror ingen rulltillverkare har hängt med i flätline-revolutionen, går göra spolarna mycket
          mindre med dagens flätlinor, och abu svängsta kan om dom vill göra både snygga och bra rullar om viljan finns trots all handlar det om att kasta långt, det var det som ambassadeur 2500 vart känd för, vann många tävlingar + att den var välbyggd

Kommentera

Ursprungligen postat av Bozzze
            tror ingen rulltillverkare har hängt med i flätline-revolutionen
            Jodå, Daiwa har sedan över 10 år haft speciella "PE"-modeller utvecklade för sin hemmamarknad (PE är japanska benämningen på flätlinor).

Det finns även en uppsjö rullar med grunda och supergrunda spolar, även eftermarknadsspolar som är väldigt grunda och i princip kräver tunna linor.

Click image for larger version

Name:	AlphasAir03a.jpg
Views:	359
Size:	978,7 KB
ID:	2504645
            Click image for larger version

Name:	PixyBFS01b.jpg
Views:	302
Size:	1,03 MB
ID:	2504646
            Två exempel jag själv äger, Daiwa Alphas Air samt Daiwa Pixy med grund eftermarknadsspole.
            Rullar gjorda för väldigt lätt fiske förvisso.
            Alphas Airs spole tar 45 meter 10-pundslina.

Menar du "mindre" som i diameter finns Alphas CTSV som från fabrik har distanser i rullkroppen just för att minska spoldiametern,

Ursprungligen postat av Bozzze
            trots all handlar det om att kasta långt, det var det som ambassadeur 2500 vart känd för, vann många tävlingar + att den var välbyggd
            För vissa handlar om att kasta så långt som möjligt, för många av oss andra handlar det om säkra, precisa kast och en rulle som kryssar i alla andra rutor också.
            Har ägt några 2500C och skruvat åtskilliga tiotals, trimmade och otrimmade, och hade aldrig valt en sådan framför någon av mina japaner.
            Kastlängdsmässigt har 2500C, blå spole eller ej, inte ens chans med mina spön, beten och min kastteknik.

Kommentera

Dom ser fina ut dom där Daiworna, titta först på daiwa prorex tw 100 sv innan jag köpte pro max 3, men priset avskräckte, gav 799:- med fri frakt för pro max 3:an och tycker man får en mycket fin rulle för den pengen, men man är väl lite av en amb- nörd tippar på att eftermarknadsspolen på gula rullen är dyrare än promaxen ?
              Såg på tuben en som vägde en fullspolad spole, sen vägde han igen efter ha tagit bort hälften av linmängden och det blev stor skillnad, samt stor skillnad på centrifugalkrafterna, så man kanske klarar sig långt om man inte spolar på så mycket lina på en original spole ?
              Ambassadeur 2500 kom på -70 talet, då saknade den konkurans, men helt klart att idag kan den inte mäta sig med moderna rullar i kastlängd med lätta beten.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              11 svar
              3 805 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg PrN-Sweden  
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki