varför så lite om okuma? Helios, Citrix, komodo? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

varför så lite om okuma? Helios, Citrix, komodo?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jag har en Okuma Metaloid 2-växlad strl.5 vänstervevad på ingående.

Det är svårt att hitta en lättare havsfiskerulle med så stor linkapacitet. Mig veterligen är det ingen OEM-rulle. Prisvärd och robust (enligt utlåtanden och recensioner på webben).

Jag är ett stort fan av Daiwarullar (haspel främst) men ingen fanatiker.
    Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-05-27, 23:05.
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Okuma har ju också en del tunga namn knutna till sig. Om ni gillar att glo på bass-fiske (och en massa annat skoj också) kan ni kolla in Scott Martin:
      https://www.youtube.com/channel/UCi3...vpcjbeLapWJ-UQ

Upplever också att Okuma, som många andra varumärken, är större internationellt än i våran lilla ankdamm här i Sverige.

Kommentera

Okuma metaloid är riktigt trevlig! Okuna citrix är med en trevlig rulle.

Kommentera

Okuma har i mitt tycke ett brett och intessant sortiment. Det som för vissa kanske drar ner intrycket är att inte alla deras modeller marknadsförs o säljes i Sverige. Man ser oftast rullar i de lägre prisklasserna hos ÅF och jag antar att inte Grossisten köper hem/lagerför vissa dyrare modeller. Sverige ör som sagt ett litet land... tur att man kan handla på internet!

OEM ör ör rörigt uttryck. Betyder i grunden egentligen underleverantör där företaget alltså tilverkar delar till eller monterar dessa åt andra företag. Många anvönder uttrycket i annan mening. OEM saknar helt värdeladdning.
          Precis som ALLA andra rulltillverkare köper Okuma säkert in o specar kinarullar (rebranding) ffa i de lägre prisklasserna men de har en ganska avancerad utveckling och egen tillverkning också.
          Okuma är STORA i usa och håller väl ganska lätt en plats på top 10 listan om man skulle göra en sån.

Kommentera

OEM som du säger har ingen betydelse mer än möjligheten att folk funderar över varför den på aliexpress kostar 1/2 fast ser likadan ut utan att förstå att det troligen finns skäl till prisskillnaden.

Precis okuma har intressanta rullar men frågan var varför dem inte är stora här. Marknadsföring visst men jag har ännu inte sett daiwa/shimano hypas brutalt här i heller (utom på FS förstås) om man jämför med hemma hjältarna Abu.

Så dem har bevisligen inte lyckats med att sälja ett så pass stort antal rullar att "word of mouth" har blivit ett sätt sälja in sina produkter hos oss konsumenter.

Står man i butiken med fyra rullar i samma pris klass och kanske har haft dåliga erfarenheter av en tillverkare går man troligen till en av de andra du känner till där ligger "makten" hos de tre/fyra stora, märkes kännedom.

/Apan out

Edit: nu är jag allt sugen på en Okuma...
            Senast ändrad av Monkey; 2017-03-08, 16:16.

Kommentera

Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg

Edit: nu är jag allt sugen på en Okuma...
              Hehe! Okumas Makaira rullar är jag som sagt mycket nöjd med men de har ett stort sortiment o de flesta av rullarna har jag bara sett på pappret tyvärr.
              Innan jag köpte Stella rullarna kikade jag på Okumas billigare haspelrullar men förälskade mig inte i dom.
              Jag ser fram mot mässan i Jönköping. Hoppas de är representerade där.
              Är lite sugen på att köpa 2 små multirullar igen för UL abborfiske med jerk/swim/jigg beten. Kanske blir det Okuma igen?

Kan man någonsin ha för mycket fiskeprylar!? *suckar lyckligt*

Kommentera

Skall köpa mig en Citrix vid tillfälle o ge den en vår

Kommentera

Stahre87, vilken storlek är du ute efter? Har en 273 som ligger.

Kommentera

Hade nog tänkt den större 364

Kommentera

Jaha! Saker blir ju inte alltid som man tänkt sig... ibland blir det bättre!
                      Jag började ju kika runt på lite multi/baitcaster rullar efter inspiration från denna trevliga tråd.
                      Ganska snart hittar jag ett alldeles för bra erbjudande på Sportfiskeprylar.se.
                      Just beställt en Calcutta Conquest 201 för det justa priset 3995:-

J-A maffia metoder att ge en erbjudanden man inte kan tacka nej till! Hehe!

Och ja det blev ingen Okuma denna gången trots att jag var lite sugen på deras nya havsfiskemodell av Komodo (Komodo SS, ej släppt i Sverige än tror jag).
                      Kanske blir en sån nästa gång?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                      Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                      41 svar
                      32 403 visningar
                      18 gillar