Misstänker att dom svårast fiskeskadade snubbarna på tex hedgehog & japantackle endast vill jobba med det bästa, så Okuma finns inte där av en anledning. Har själv en Okuma SAN Juan med rasad nackspärr liggandes och det ledde till ett jävla trassel och förlorad vobbler, kastegenskaperna va helt värdelösa om man jämför med motsvarande ambassadör.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
varför så lite om okuma? Helios, Citrix, komodo?
Collapse
X
-
Ja nackspärr är ett helvete när man fiskarUrsprungligen postat av Junk0ne Visa inlägg...Har själv en Okuma SAN Juan med rasad nackspärr....
Kommentera
-
Jag kör en Okuma tormenta till aborrfisket! Har tidigare kört med bft stealth, bft strike och abu black max. Hamnar väl i samma kategori dessa prismässigt. Okuman är grym, tyst och smidig med bra kastlängd.
Till lättare gäddfiske kör jag Okuma citrix, inte lika nöjd med den...
Den känns inte alls lika smidig, låter mer.
Jag skulle lätt investera i en ny okuma rulle nästa gång det ska handlas!
Kommentera
-
Frågan man får ställa sig är om det är värt att betala det dyrare priset för en "fin"-rulle när man handlar.
För egen del så handlar det om baitrunner-rullar (varför köpa utan när det inte kostar extra med funktionen liksom) och Okumas rullar i 500kr-klassen kanske inte håller i tio år som en Shimano i samma storlek men så kostar Shimanon det fyrdubbla och Okuman håller lätt i 3 år vilket gör att man kan köpa ny rulle var 3e år om man vill vilket gör att man ändå inte betalat lika mycket som om man köpt en Shimano. Inte heller vet man om man tycker att ens Shimano är rolig att fiska med efter så många år och kanske ändå köper en ny rulle för ändamålet.
Jag har haft 4 Okuma-baitrunners de senaste 6-7 åren till allt mitt fiske, mest mete där baitrunnerfunktionen kommer väl till pass så man slipper öppna bygeln när man kastat ut och ska dra tillbaka spöet till banksticken och sen slå över bygeln och veva in slacklina. Sparar alltid lite tid. Men även vid trolling (släppa ut betet) och annat. Jag har för tillfället 3 av dessa 4 kvar som jag fortfarande använder ska tilläggas. Endast en av dem, den äldsta som var min favorit och inte tillverkas längre Okuma Epix Pro stl 30, gick sönder förra sommaren då slirbromsen (inte baitrunnern) slutade fungera plötsligt. 4 stycken rullar för sammanlagt 2000-2500 kr, där jag bara skulle fått en Shimano av liknande storlek och funktion.
Okumas baitrunners har också den bästa och mest jämna baitrunnerfunktionen jag provat bortsett från Shimano 2500 nånting som min kompis har, den Shimanon har också slutat tillverkas och ersatts med en mycket mindre jämn baitrunner.
Kommentera
-
När det gäller gäddrullarna är Okumas lika dyra som "fin" rullarna...Ursprungligen postat av tintin_jkpg Visa inläggFrågan man får ställa sig är om det är värt att betala det dyrare priset för en "fin"-rulle när man handlar.
Annars känns dialogen nu lite skev en pratar om rullar för 6000-10000kr och en annan 500kr.
Annars håller jag med dig tintin varför pröjsa 4x för något som varken håller eller levererar prestanda som motsvarar priset. Då är det inga fel att räkna RPK (rulle per krona)
/Apan
Kommentera
-
För egen del upplevde jag (och tvingades ge mig på att reparera) fyra Okuma San Juan för ganska många år sedan. Däribland två några månader gamla rullar där ena spollagret skar i bägge och backspärrslagret gav upp i den ena. "Handhavandefel, finns inga reservdelar" var kommentaren från inköpsstället.
Kanske måndagsex och definitivt en idiotisk butiksägare som inte hade med Okuma som märke att göra men hos mig satte det sina spår.
På senare år fick jag upp ögonen för märket igen, dels hasplarna men även nyare multirullar.
Servade (läs reparerade) över några månader ett gäng hasplar från Okuma varav 5-6 stycken hade drev där kuggarna helt sonika hade brutits loss från sina kransar.
Där försvann min nyvunna nyfikenhet och allt intresse för märket, rasade drev drabbar även andra märken men jag har aldrig tidigare sett det så ofta.
Ibland är det tyvärr så det kan gå till, lite slumpmässigt har jag nu inte en enda tanke på att någonsin köpa en Okuma trots att jag tycker de nyare rullarna verkar helt okej.
Ursprungligen postat av Hippo Visa inläggSportfisket är mode, trender kommer och trender går (just nu är det gummibeten och Daiwa Tatula som är det allra, allra hetaste). Om Okuma lyckas locka över och sponsra ett gäng väl valda "fiskekändisar" av modell fiskebloggare, Youtubeorakel samt betesbyggare osv. och skapa ett "Team Okuma" så skulle garanterat deras status höjas över en natt eller två.

Precis så är det, mode skapar även ett följe av både kunniga personer men även sådana med tunnelseende.
Jag fick nyligen ett mycket "bestämt" svar att det bara reklamerats EN ENDA Tatula HD i hela Sverige. Trots att så många plågas med gäddfiske; vem vill inte ha en sådan evighetsmaskin!?
Tror i sådana fall att det kan vara mycket lättare att ta till sig "rätt" sanning från "rätt" person just när det gäller produkter som är på modet.
(Att jag själv haft ett mindre gäng Tatulor hemma med trasiga frikopplingar, linspridare och rostiga lager blir ovidkommande men när jag som ovan nämner de rasade Okumorna har jag åtminstone tidigare fått mer gehör, av outgrundlig anledning.)
Till den aggressiva typen av backning på forum och dylikt kan läggas att Tatulan, och andra rullar från de tre stora, ofta syns i kända nävar. Det leder till ökad status och försäljning som jag är övertygad att även Okuma nått/kommer nå om märket går samma väg.
Allt går att sälja med mördande reklam och ett följe som ser till att belackarna rättar sig i ledet.
Kommentera
-
Jag själv har alltid fiskat med Okuma rullar. Vilken anledning? Det var den första rullen jag började använda som nybörjare och tyckte den var hur skön som helst. Det var en Safina Noir
. Just nu använder jag en Trio SRS 20 till havsöring och en Komodo till gädda och inga konstigheter där heller! Okuma är som Japanska bilar dom ser lite budget ut men dom kommer iallafall alltid ut felfria från besiktningen
Kommentera
-
Men vem i sina sinnens fulla bruk lyssnar på reklamen Buster spyr ut här på forumet?Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggJag fick nyligen ett mycket "bestämt" svar att det bara reklamerats EN ENDA Tatula HD i hela Sverige. Trots att så många plågas med gäddfiske; vem vill inte ha en sådan evighetsmaskin!?
Kommentera
-
Jag tror de flesta av oss kanske inte tar reklammakarna direkt på orden men att många bäckar små till slut löper risk att bli en å.Ursprungligen postat av Monkey Visa inläggMen vem i sina sinnens fulla bruk lyssnar på reklamen Buster spyr ut här på forumet?
Om vi matas (eller i det nämnda fallet, tuktas) med enkelspårig information som antingen står relativt oemotsagd eller istället hejas på av en
form av pöbel så tror jag att det till slut kan fastna hos vissa av oss.
Ja, så fungerar väl mycket reklam helt enkelt, utnötningsmetoden. Här på forumet finns ju några "gubbar i lådan" som dyker upp med oneliners om vissa prylars förträfflighet i var och varannan tråd.
Tyvärr blir det för egen del så att vissa något mindre omskrivna märken som Okuma förlorar mycket på att de stora har en armé redo att vittna
om deras produkters överlägsenhet i en uppsjö av situationer. Sanningshalten kanske inte är av avgörande betydelse då all publicitet är bra publicitet.
Jag själv är ju lite tråkig som ofta tar upp min erfarenhet med rasade Okumor, bland dessa rasade finns naturligtvis åtskilligt fler som fungerar utmärkt.
Precis som det uppenbarligen finns ett gäng Tatulor som krånglar vid sidan av den där enda reklamationen.
Nästa rulle kanske får bli en Okuma bara för det, så jag får chansen att bevisa att jag har fel i mina antaganden.
Kommentera
-
Jag är rädd att det är allt för många. Det konstiga är att ledningen här på fiskesnack och särskilt de andra betalande annonsörerna accepterar hans reklam inlägg..Ursprungligen postat av Monkey Visa inläggMen vem i sina sinnens fulla bruk lyssnar på reklamen Buster spyr ut här på forumet?
Jag har sett riktigt små firmor som har gjort lite gratis reklam. De blir påhoppade direkt. Men tydligen inte om man jobbar som säljare för ett utan världens största bolag inom sportfiske.
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 402 visningar