Halloj
Jag har senaste tiden skruvat med en hel del rullar till mina fiskepolare.
Rengöring, byta lite lameller samt lager brukar göra susen.
Ikväll fick jag för mig att se över min äldsta LP rulle som är en Revo Inshore.
Har haft den i 6-7 år och den har fått agera Jerkbaitrulle, spinnrulle och nu senaste åren som vertikalrulle.
Måste säga att den har funkat mycket bra men ifjol så kände jag att IAR lagret började kännas trött.
Letare fram div hylsor som verkade kunna passa och det gick faktiskt riktigt smidigt att få ur lagret mha ett skruvstäd.
Smörjde lite först med en bra krypolja och lagret gled ur enkelt.
Nya lagret hade jag förvarat i frysen ett tag och det var inga problem att pressa dit det nya lagret.
Nu känns rullen som ny igen så det gav verkligen ett bra resultat.
IAR lagret fanns inte med på sprängskissen utan endast hela vevgaveln fanns det ett reservdelsnummer på. Fick dock hjälp av killarna på Abuservice att plocka fram rätt lager.
Lagret kostade inte många kronor och var värt varenda spänn !
Så med lite tålamod och smörja så löser man även ett IAR byte själv.
Mvh. HenkeW
Jag har senaste tiden skruvat med en hel del rullar till mina fiskepolare.
Rengöring, byta lite lameller samt lager brukar göra susen.
Ikväll fick jag för mig att se över min äldsta LP rulle som är en Revo Inshore.
Har haft den i 6-7 år och den har fått agera Jerkbaitrulle, spinnrulle och nu senaste åren som vertikalrulle.
Måste säga att den har funkat mycket bra men ifjol så kände jag att IAR lagret började kännas trött.
Letare fram div hylsor som verkade kunna passa och det gick faktiskt riktigt smidigt att få ur lagret mha ett skruvstäd.
Smörjde lite först med en bra krypolja och lagret gled ur enkelt.
Nya lagret hade jag förvarat i frysen ett tag och det var inga problem att pressa dit det nya lagret.
Nu känns rullen som ny igen så det gav verkligen ett bra resultat.
IAR lagret fanns inte med på sprängskissen utan endast hela vevgaveln fanns det ett reservdelsnummer på. Fick dock hjälp av killarna på Abuservice att plocka fram rätt lager.
Lagret kostade inte många kronor och var värt varenda spänn !
Så med lite tålamod och smörja så löser man även ett IAR byte själv.
Mvh. HenkeW

Kommentera