13 fishing - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

13 fishing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Benjamin S
    Redan från början hade den en ganska glappig backspärr. Den stannade som den skulle, men glappade oskönt mycket. Nåväl, jag kan leva med det tänkte jag. Dessutom kändes inte rullen lika förfinad som en Shimano eller Daiwa i samma prisklass, inte ens som en Abu eller Lew's.
    Kul att nämna annat märkes glappande envägs och Shimanos förfining i samma stycke!
    Den som vet vet.

    Ursprungligen postat av Benjamin S
    Jag fick en ny av Dogger som jag beställt av, som dessutom pratade om att jag var den första med problem i Sverige någonsin. Det lät lovande.
    Haha, det här är ju så kul!
    Vet inte vilken Conquest i raden jag hittade rost i när någon Shimano-affilierad herre berättade för mig att han minsann visste att ingen Conquest någonsin rostat i det här landet.
    Inte första gången jag hört det, inte första rullmodellen jag hört det om heller...
    Min gissning är att i ett tidigt skede hade inte en enda butiksanställd/ägare en enda aning om kvaliteten på rullar från 13. Troligen har de flesta ingen koll idag heller.

    Ursprungligen postat av Benjamin S
    Med detta sagt är rullarna i fråga ganska välbyggda. De bör hålla på pappret. Jag tycker inte det är något fel på designen i rullarna med kullager. Däremot har de kullagerfria rullar med plastbussningar. Hålen i dessa bussningar passar inte riktigt på spolaxeln, de är lite för stora. Under utkast skramlar spolen omkring i detta utrymme och förkortar kastet avsevärt. Jag är någolunda imponerad. Det är inte rent skit, men det är verkligen få av deras rullar jag skulle kunna argumentera för att välja över konkurrensen.
    Efter din genomgång av felen på dina rullar väljer jag att tvivla på välbyggdheten.
    Har inte synat särskilt många 13 men de få som passerat har känts allmänt rassliga och "billiga" efter en tids användande, oavsett prisklass.
    Håller dock med om A3, har flera bekanta som plågat dessa en tid nu utan att problem uppstått.

    Ursprungligen postat av Benjamin S
    Men den största kritiken skulle jag säga är deras material Cast Iron Carbon som de använder ända upp i deras dyrare modeller. Detta är deras starkare plast. Det finns dock inget i världen som kan övertyga mig om att plast är bättre än metall som material i stativet. Oavsett hur lite plasten flexar är det ändå plast. Jag skulle kolla på många andra alternativ innan jag köper en rulle med plaststativ för 3000 kr+.
    Plasten är plast, ja.
    Det är ett faktum som stör mig också, alla snygga namn på plast.
    Samtidigt har nämnda Alphas CT SV och även dess både dyrare och/eller äldre släktingar ena eller båda gavlarna i plast, precis som otalet andra dyra lågprofilare.
    Plaststativ är flera resor värre och gavlar i plast är kanske ingen katastrof men jag är ändå inte särskilt förtjust i företeelsen.

    Kommentera


    • #12
      JontaK

      Jo, att Shimanos envägslager kan glappa något känner jag till, särskilt på något äldre modeller. Dock finns det ett normalt glapp och ett onormalt och ojämnt glapp. Det normala glappet är inte något jag uppskattar, men det går att vänja sig vid och känns jämnt (dvs, det är samma mängd glapp hela tiden). Det ojämna glappet i 13s rullar kändes fel. Som att lagret ibland kunde glappa betydligt mer än vad man tidigare hade vant sig vid. Det var för mig väldigt störande.

      Jag trodde och tror fortfarande på det Dogger-snubben sade. Troligtvis var jag en av de första som köpte 13 Fishing i Sverige när de kom ut på vår marknad. Därmed är det inte så märkligt att jag var den första/en av de första med problem. I USA rapporterades problem mycket mer frekvent.

      Det jag menar med välbyggdhet är att det inte är något större fel med designen. Jag tycker t.ex att Okumas multirullar ser ganska likadana ut, troligtvis då båda är Banax-projekt. Banax tycker inte jag gör några ohållbara rullar. Det jag sett med 13, och som fortfarande förekommer, är att de känns ganska ojämna i kvalité. Men jag ser inga större problem med designen på rullarna med aluminiumstativ. De ser ut som resterande Banax-projekt, som jag har ganska bra erfarenhet av. Inga mästerverk, men inga totala katastrofer heller.

      Sidoplattor har jag inga problem med att de är i plast. Metall kan bli riktigt kallt på hösten, så att sidoplattan jag håller handen på är av plast ser jag sällan som något negativt. Däremot är metall dyrare, vilket gör att jag är förtjust i metall på dyrare modeller. Man får mer för pengarna då.

      Kommentera


      • #13
        Benjamin S Förstår dina poänger och håller till stor del med.
        Har inte erfarit alltför många rullar från 13 än men exemplaren jag synat har inte varit extremt övertygande även om också jag tycker att flera
        lösningar är helt okej.

        Angående plastgavlar, oavsett märke, har jag mest ont av dem då de används som infästning för skruvar.
        Är både stativ och gavlar i plast blir det omöjligt att komma från skruv i plasten. Fungerar gör det ju men hållbarheten över tid är värdelös.

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        10 svar
        3 277 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Smolt
        av Smolt
         
        Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
        44 svar
        10 118 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Alman
        av Alman
         
        Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
        279 svar
        47 271 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Adam Huss  
        Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
        535 svar
        88 952 visningar
        38 gillar
        Senaste inlägg Xerup
        av Xerup
         
        Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
        108 svar
        11 350 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Arbetar...
        X