Hjälp med haspelrulle. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med haspelrulle.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hjälp med haspelrulle.

Hej. Då var det dags att inhandla en rulle dedikerad för mestadels öring och behöver hjälp från erfarna fiskare med vilken jag bör välja.

Jag funderar mest på en liten rulle i 1000 storleken eller 10 storleken beroende på märke.

Tre rullar har fångat mitt intresse

Abu Garcia orra 2 s 10
    Abu Garcia cardinal stx10
    Shimano Sahara 1000 fi

Min budget är kring 1000 lappen och jag har hört kritik runt dem alla men vad tycker ni är ett bra val?

Tänker köra med 0.20 , 6lbs lina vilket alla klarar av. Var mest sugen på orra men läst många recensioner att den strular oftta.

Tack på förhand

Abu Garcia kan hålla sig till sina ambassadeur rullar. Tycker inte deras haspelrullar är några höjdare. Iaf inte om man jämför med Shimano och Daiwa.

Om du vill komma billigt undan har jag en Daiwa Exceler 1500 jag inte använder.
    Senast ändrad av crowax; 2017-07-01, 17:11.

Kommentera

Det är vad många säger. Shimano o är dyrare men bättre vad jag förstått när det kommer till haspel.

Kommentera

Jag har en Abu revo s10 som jag inte är nöjd med.
        Trasslar ofta .
        Linan lägger sig gärna runt bromsvredet.
        Provat olika linor med samma resultat.

Har också en Shimano exage 1000 som jag älskar.
        Den lägger linan bra och krånglar aldrig.

Kommentera

Ingen annan som har erfarenhet av dessa rullar?

Kommentera

Vad är det för öringfiske du bedriver?
            Personligen skulle jag välja en rulle minst i storlek 2000. Större spole och högre linintag per varv med veven.
            sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Ursprungligen postat av Alenkaraga Visa inlägg
              Det är vad många säger. Shimano o är dyrare men bättre vad jag förstått när det kommer till haspel.
              Tycker mina hälften så dyra Shimano rullar varit bättre än mina dyrare från Penn och Abu så kanske inte helt sant.

Jag har fiskat abu revo s 10 och nej köp dig en Shimano/Daiwa för 7-800kr så blir det bra men kolla gärna på priser utanför Sverige exempelvis Tyskland då vissa handlare här hugger så in i h*****e på priserna.

/Apan

Kommentera

Håller med Sir Fishalot ovan. 1000 känns lite litet i storlek, om du ska göra annat än att kasta små beten i en liten bäck efter mindre bäcköringar.
                Ska du stå längs kusten och jobba efter havsöring så behöver du någonting med lite mer linintag per vevtag. Jag kör t. o. m. en 4000-storlek med en tiofotare för det syftet. Är det kustöring med båt så skulle jag köra en 2500.

Kommentera

Jag kan bara instämma apan. Om du köper dig en shimano stradic fk eller ci4+ så kommer du bli väldigt nöjd. Jag köpte en fk ifrån tyskland för 1100kr inkl frakt.
                  Något som jag tycker är väldigt viktigt är balansen mellan spö och rulle. Fiskar man lite längre än ett par timmar åt gången så blir detta kännbart. Ett välbalanserat kit sliter mindre och är trevligare att fiska med.

Gällande rullarna som du nämner så har jag endast fiskat med orra s. Det är en okej rulle men som lider av samma sak många andra billigare modeller, dvs linuppläggningen.

Kommentera

Tack för alla inlägg.

Jag kör för det mesta i bäckar och större åar och insjö. Jag har 40 mil till kusten så jag har aldrig fiskat i kusten.
                    Jag spar hellre vikt och plats. Jag planerar att han rullen med ett 6 fots spö som ett lätt spö, oftast när jag fiskar små öringar så ser dem min feta lina r jag kör med 0.25 eller 0.30. så planen va att ta en liten rulle med 0.18 eller 0.20 lina, en broms på 3kg eftersom regnbåge och öring oftast är 2 till 3 kg.

Det var mina tankar men jag kan va helt ute och cyklar. Hade inte varit första gången
                    Senast ändrad av Alenkaraga; 2017-07-01, 20:17.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    32 153 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf