Varför så stor linkapacitet? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför så stor linkapacitet?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
    Ja.. Det blev kanske något förenklat.. Jag tittade mest på första inlägget och tog en billig poäng kanske.
    Haspelfiskare har ju andra möjligheter att komma undan den dyra och onödiga linmängden för "vårat" fiske.
    Har tänkt samma sak men som sagt, det finns lösningar, i alla fall om man vill komma till rätta med ambisar.i form av andra spolar.
    Då var jag på rätt spår då haha! Ja utbytbara ( gärna billiga) utbytesspolar är kanon oavsett typ av rulle men tyvärr är tex Shimano/Daiwa ganska "snåla med det i alla fall till haspel. Visst det är lätt att bya spole på en haspel men på dom frambromsade bättre rullarna blir det löjligt dyrt eftersom spolen innehåller hela det komplicerade bromssystemet.
    En extraspole till mina Shimano Stella SW går loss på 2000:- typ! Gulp!!
    Jag hade gärna velat ha några extra spolar men det får vänta tills allt annat är klart.
    Senast ändrad av Husse0416; 2018-03-03, 00:39.

Lämna en kommentar:

• ElCamino
    replied
    Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
    Ursäkta en mycket dum fråga från en "haspelfiskare". Snackar du om utbytbara spolar nu?
    Ja.. Det blev kanske något förenklat.. Jag tittade mest på första inlägget och tog en billig poäng kanske.
    Haspelfiskare har ju andra möjligheter att komma undan den dyra och onödiga linmängden för "vårat" fiske.
    Har tänkt samma sak men som sagt, det finns lösningar, i alla fall om man vill komma till rätta med ambisar.i form av andra spolar.

Lämna en kommentar:

• _Ekman_
    replied
    ja gillar stor linkapacitet, ja har 237 meter 0.12 på min Metanium. Det är perfekt när dom rusar långt

ok ironi av: det är som du säger absolut idiotiskt med dessa kapaciteter, Jag förstår att rullarna byggs efter jänkarna
    som kör med tjockare mono men ändå. Borde finnas olika spolar att välja till rullarna

Lämna en kommentar:

• Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av ElCamino Visa inlägg
    Underbart med dessa "vintertrådar" ��

Är man ambassadeurnörd har man ju löst problematiken med nya recordspolen för längesedan..
    Ursäkta en mycket dum fråga från en "haspelfiskare". Snackar du om utbytbara spolar nu?

Lämna en kommentar:

• ElCamino
    replied
    Underbart med dessa "vintertrådar" ��

Är man ambassadeurnörd har man ju löst problematiken med nya recordspolen för längesedan..

Lämna en kommentar:

• Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av Monkey Visa inlägg
    Har du lite lina på eller kastar längt så tar rullen in mindre lina och ju närmare slutet av kastet du är så ökar linintaget.

Kör du gröver lina=större skillnad vid intag och tunnare lina ger alltdå mindre effekt. Har själv inte orkar bry mig alltför mycket om detta.

Som vanligt menar man nog linintag och inte utväxling...

/Apan
    Jo det är jag med på men hur stor blir skillnaden? Jag var tvungen att snabbräkna lite (nyfiken som man är)

En spoldiameter på 30mm ger omkrets ca 95mm (jag hugger till en ungefärlig siffra) och 10mm tjockt påspolad lina ger omkrets 125mm med full rulle (är troligen väl tilltaget).
    Detta ger ju alltså en skillnad på omkets/linintag på 30mm/varv på rullen. Med en utväxling 5:1 minskar linintaget ca 150mm på denna teoretiska rulle. Det är ju ganska mycket.
    Motsvarar ca 1,5 enhet på utväxlingen på just denna rulle om man tömt dessa ca 300 m lina helt.
    (Detta är bara ett teoretiskt exempel. Det kommer ju skilja mycket beroende på rulle/spoldiameter/bredd/lindiameter/utväxling etc)

Jag tror tillverkarna gör rymliga rullar för att vissa av oss vill ha det. Annars fyller man på med billig nylonbacking ju! Easy peasy!
    Annars skulle tillverkarna behöva hålla många fler modeller i lager.
    Men visst det finns säkert profiskare som tar sånt här i beräkning kch anpassar linmängd på rullen, ganska coolt faktiskt!!
    Senast ändrad av Husse0416; 2018-03-02, 18:55.

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    [QUOTE=Mankan G;
    Så, frågan är varför?[/QUOTE]

Hej Mankan G.;

Det finns flera kända lösningar på ditt problem....

1. Du kan bottna på spolen med en tjockare lina så att du bara har kastlängden plus 25 - 30 meter extra lina innanför i reserv...

2. Du kan även ha ett korkinlägg längst in på spolen innanför den lina du kastar med...

http://www.trumman.com/fisketips.htm
    Old Firehand
    (Leif Engström)

Lämna en kommentar:

• Monkey
    replied
    Har du lite lina på eller kastar längt så tar rullen in mindre lina och ju närmare slutet av kastet du är så ökar linintaget.

Kör du gröver lina=större skillnad vid intag och tunnare lina ger alltdå mindre effekt. Har själv inte orkar bry mig alltför mycket om detta.

Som vanligt menar man nog linintag och inte utväxling...

/Apan

Lämna en kommentar:

• Husse0416
    replied
    Ursprungligen postat av MFEGFT
    Intressant det där med linmängd på rullen. Efter x antal år på tuben, under alla vinterhalvår. Så har jag genom bassfiskare, upptäckt en nämnare med linmängd. Att det påverkar rullens utväxling!
    Det stämmer inte i alla lägen, men om och men många.
    Hur skulle det påverka utväxlingen? Den yttre spoldiametern med fullspolad rulle är ju troligen densamma på en rulle med grund eller djup spole så linintaget per vevtag blir ju detsamma ändå? Men klart fyller man inte rullen sån blir ju"utväxlingen" lägre men knappast någon stor skillnad.

För egen del gillar jag stor linkapacitet. Jag använder rullarna till allt från laxtrolling, havsfiske/bottenmete, beachcasting förutom vanligt spinnfiske och jag vill kunna ha mycket lina ute när det behövs. Lite marginaler om man skulle få riktigt grymma rusningar (inget stort problem med gädda/abborre tyvärr) men en öring/lax kan ju strippa 30 meter inett nafs och ibland har jag med mig rullarna söderut och i tropikerna blir det vilt ibland. En tarpon, haj eller bonito kan snabbt strippa av 100m lina (jag har tyvärr inte haft det nöjet än men det kommer hoppas jag). Alla fiskar inte gädda menar jag.

Sen klipper jag alltid av 3m (eller mer om jag ser skador) efter några set så yttersta delen av linan alltid är fräsch så lite "extra lina" är välkommet.
    Senast ändrad av Husse0416; 2018-03-02, 19:00.

Lämna en kommentar:

• holden
    replied
    Man vill sälja mer lina? Efter att ha kapat ner linan vid slitage några gånger så är det så dåligt fylld spole så man måste skaffa ny lina på 110 m, säkert ingen slump. Kunde man använda hela linan bytte man ju mer sällan.

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
22 svar
11 678 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Äldre Id  
Startad av joens, 2018-03-18, 19:55