Tatula LT haspel känns trög. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tatula LT haspel känns trög.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tatula LT haspel känns trög.

Hej!
    Köpte nyligen en Tatula LT 2500XH och vid torrvevning så är det en lätt och mjuk rulle.
    Var ute på sjön idag och blev tokbesviken då det känns som det är ett större motstånd vid invevning än mina övriga rullar (Shimano, Okuma). Vad kan detta bero på? Är rullen sån eller har jag fått ett måndagsexemplar? Känns tråkigt att behöva störa mig på det när rullen är helt ny och fin i övrigt. Tappar all känsla pga detta

Låter ju skumt, är det samma storlek, utväxling, lina mm på rullarna du jämför med?

Kommentera

Tråkigt, vi får tro och hoppas på måndagsexemplar eller ngt som går att fixa annars e det illavarslande... Har inte läst om ngt liknande någonstans ännu...
      Ni andra som köpt Tatula, Ballistic eller Fuego LT - hur är era rullar när ni tar hem ett bete?

Kommentera

Har faktiskt hört liknande. Kommer dock inte ihåg vilken modell det var. Kanske varierande kvalite från fabriken. Man vågar knappt säga det här för då får man alla daiwa fanboys på en

Kommentera

Finns nog inga Daiwa fanboys i dess sanna bemärkelse här på FS men flera som gillar märket vilket är bra för konkurrensen då dominansen och vurmen på FS för ett annat märke har varit närmast total... var det nån som sa fanboys?

Fast det är klart har man köpt en och är nöjd så är chansen stor att man upprepar det, inget konstigt med det men då vet man sällan hur annat ter sig... och visst kan man få gilla olika! Jag har båda i multirullar och kanske snart en LT...
          Vi får se hur tråden utvecklar sig...

Kommentera

Absolut. Har oxå både och. Daiwa och shimano. Båda e bra på sitt sätt

Kommentera

Aaaa men a men asså Abu är också skit...

Skoja, har du nära butiken du köpte i åk in o be om att få prova en annan.
              Mvh

Kommentera

Jag har en Tatula LT till mitt Borrefiske.
                Den går lenare att veva än allt smält smör i småland.

Kommentera

Såg att det följde med 3 st gummiringar i förpackningen. Ska dessa på rullen? Hittar inget om dessa i "universal daiwa spinning regel operations instruktions" �� . Ja den är mjuk och len vid invevning men motståndet i veven känns som jag har bottennapp när betet landar och invevning påbörjas...

Kommentera

Gummiringarna är shims för att justera spolens höjd på spolaxeln. Vissa äldre rullar brukar spolen kunna ta i rotorn i bottenläget, å då krävs det ju förstås att man shimsar upp spolen. Extremt tveksam att detta är problemet. Jag skulle tro att antingen har du gjort något konstigt då du monterat på spolen, eller så är det något fel på rullen. Ta den till handlaren där du köpte den så får de avhjälpa problemet

De Tatula-rullar jag kikat på har samtliga gått som smör att veva.
                    http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 348 visningar
                    18 gillar