Multirulle - Tips? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle - Tips?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Multirulle - Tips?

Har bara fiskat med havsrulle samt haspel. Har aldrig riktigt förstått mig på multirullarna.

Vad är fördelen med en multi?
    Vad bör man använda den till? Jag fiskar mest på havet efter torsk, makrill, sill. Samt abborre med haspel.
    Även kört en del plattfisk med haspel med.

Känner mig köpsugen på en multi men vet inte av vilka skäl. Ge mig en anledning till att köpa en multi!

Fördelen med multi är ju känsla och precision. Fiskar du mest i havet så spelar det ju ingen större roll imo. Man drar ju feta tonfiskar och GT på haspelrullar så dem klarar det mesta! Jag använder multi till downsize gädda och bottenkontakt för borre (jigg, T&C etc) och för crankbaits då jag tycker det känns som att rullen vibrerar sönder om man kör haspel samt att man har bättre kontakt vid hugg.

Kommentera

Det som gjorde att jag en gång i tiden gick över till multirulle, (självklart en rund amba) var att jag vid gäddfiske började kasta större & därmed tyngre beten. Inte kul för fingertopparna att fiska haspel med beten över 50g.
      Sen när man märker att man inte får samma linbåge i kastet med multi gjorde inte saken sämre..
      Beteskontakten är även den en helt annan skillnad.
      Efter det upptäckte jag alla trimmprylar som finns till multi.

Im hooked.
      Bara ett kast till..

Kommentera

Kommer aldrig gå tillbaka till haspel! Lite meck innan man vant sig men sedan är allt bättre. Håller med i allt föregående talare sagt o lägger till att man kan (om man nu vill det) fiska betydligt snabbare med multi. Under en timme hinner du kasta betydligt fler kast

Kommentera

Ursprungligen postat av jac4 Visa inlägg
          Kommer aldrig gå tillbaka till haspel! Lite meck innan man vant sig men sedan är allt bättre. Håller med i allt föregående talare sagt o lägger till att man kan (om man nu vill det) fiska betydligt snabbare med multi. Under en timme hinner du kasta betydligt fler kast
          Allt blir bättre... låter lite som scientologi.

Betydligt fler kast... sämre kastlängd = fler kast per tidsenhet.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Jag håller tyvärr inte med din åsikt att scientologirörelsen är bra...
            Håller inte med dig om kastlängd heller för den delen...

Kommentera

Har fiskat med multirulle i tre år nu, och gått tillbaka mer o mer till haspel. Det beror bara delvis på att jag suger och vill snärta iväg drag med full kraft och helt avaktiverade bromsar så snart jag blir trött att göra... Jag metar helt enkelt mesta delen av fisketiden numera.

Multirulle ger mindre linbåge. Betet snurrar inte i luften heller, som på en haspel. Det går fortare att kasta. Precisionen är aningen högre (jag upplever att jag kastar lika pricksäkert med haspel, men liiiite lättare är det med multirulle). Upplever ingen egentlig större känsla i multirulle, men vissa vittnar om att de känner allt så mycket bättre. Multirulle är mycket roligare att kasta med. Det blir en liten utmaning, speciellt med lätta beten. Det är lite pyssel, men det är det värt.

Kommentera

Förstår inte varför dessa trådar alltid ska urarta i "antingen eller", för min egen del tycker jag att haspel och multi kompletterar varandra. Använder båda och kommer fortsätta göra så.

Kommentera

Ursprungligen postat av jac4 Visa inlägg
                  Jag håller tyvärr inte med din åsikt att scientologirörelsen är bra...
                  Håller inte med dig om kastlängd heller för den delen...
                  Jag försökte vara lite rolig.
                  Det som är lite komiskt i dessa trådar är den heliga tron (därav liknelsen med scientologin) på en viss rulltyps överlägsenhet.

Kastlängd med multi ökar förvisso ju vanare man blir. Haspelrullen kräver inte lika mycket av fiskaren.

Underhållet av en haspelrulle är ett stort plus då det inte kräver mycket tid. Dessutom är haspelrullar mer mångsidiga. En rulle strl.2500 med två spolar och vips så kan man spinnfiska abborre och havsöring samt bottenmeta braxen m.m.

Det finns redan spaltmeter om multi vs. haspel på forumet så jag tackar för mig i denna tråd.
                  sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

Kommentera

Att köpa en rund Ambassadeur är förmodligen det dummaste du kan göra. Efter att ha fiskat haspel i ett helt liv kom jag in på multi och Ambassadeur genom att jag blev nyfiken på jerkfisket. Det var minst sagt ödesdigert. Jag hamnade i träsket och allt mitt fiske, utom UL och vertikalfiske, sker i dag med runda Ambor. Sex i bruk för närvarande från 1500 C till 6000 C. Dessa rullar ger mig inte bara glädje under fiskesäsongen, utan när abstinensen blir för svår och isen ligger är det ett sant nöje att ta fram dem, plocka ner dem i delar och rengöra och smörja upp dem inför den vår som förhoppningsvis kommer. (Det du, Artur).
                    Sedan finns det ännu en aspekt, den estetiska. De pryder sin plats i vitrinskåpet och därför har jag ytterligare åtta Ambor som bara står och är snygga... Men vem kan tänka sig att lägga upp ett gäng skrangliga haspelrullar som prydnader?
                    Skit fiske!
                    Gösta

PS: Jag säger inte att multirullar är överlägsna, bara att de givit flera nya dimensioner till mitt fiske och mitt rullägande. Man ska naturligtvis fiska med det man trivs med! För mig har det varit lätt att trivas med mina Ambor.
                    Senast ändrad av Gösta; 2018-09-24, 19:43.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    31 912 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S