Okuma helios och inspirA - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Okuma helios och inspirA

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Okuma helios och inspirA

    Någon som har något o ge info om dessa...

    Helios framförallt..vilken shimano skulle den kunna jämföras med typ..är dessa rullar lika plastiga och glappiga som tex ceymar och tri is

  • #2
    Hej, Helios har jag tyvärr ingen uppfattning om men äger både Inspira isx-30 och motsvarande föregångare RTX 30S (högutväxlad). Upplever dem som du nämnt som något plastigare än prismässigt motsvarande Shimano Sahara (669 - 999 kr, Inspira ~795 kr) värt att nämna dock att jag gav 499 kr för min ny och till det priset är den oslagbar, punkt. RTX-rullen har hängt med sedan 2013 utan att kännas det minsta sämre idag. Inspiran har jag bara ägt sedan i våras men tycker den känns lika bra som nämnd Shimano. En fördel enligt mig med Okumarullarna är att de är tillverkade i kolfiber (C-40X) och därav ca 40 - 50 g lättare än Shimano med 210 resp. 200 g vilket jag uppskattar till riktigt lätta spön.

    Kommentera


    • #3
      Tack för svaret... helios kan den va nåt bra? Linuoplägfningen på okuma dock är inget som kan mäta sig med shimano där är nackdelen.. men inspirA den nya modellen e dem värd pengarna.. och hållet den för fiske som sker minst 4 ggr i veckan i Malmö tex mycket fiske i Bräckt o saött vatten

      Kommentera


      • #4
        Jag har fiskat lite med helios, skulle jämföra den med en stradic ungefär. Känns väldigt len, du kan läsa mer här om du är nyfiken de har även en jämförelse av rullar längst ner:

        https://saltedangler.com/spinning-re...ios-sx-review/
        Senast ändrad av finafirren; 2018-10-05, 11:06.

        Kommentera


        • #5
          Tycker inte jämförelsen Shimano Sahara och Okuma inspira känns riktigt rätt. Inte alls rätt. Shimano sahara ÄR en plastig rulle, det är inte vare sig okuma inspira eller Helios, enligt mig. Nu har jag inte fiskat med dessa rullar, men likväl en variant av RTX-en som fanns förut.

          Inspira och helios är syskon. Inspira är ingen 795:- rulle, utan snarare åtminstone 1000+. RRP är 1499:-, sen att den går att hittas för rea för 795:- nu, det är en annan femma. Då kan ju en sahara vara en 400-kronorsrulle, snarare i jämförelse.

          Nä på pappret, och subjektivt enligt mig så är det ingen bra jämförelse alls att jämföra en helios eller inspira mot en sahara.

          Sen vilken rulle rent utav som skulle stå sig mot dem, det låter jag vara osagt, då jag tycker det är svårt att jämföra rakt över då pappret är en sak, och sen tycke och smak en annan.

          Tycker inte Okuma i den prisklassen är särskilt plastiga eller glappiga, inte om man jämför med en Shimano i samma prisklass, iaf. Sen är ju de flesta rullar i allra högsta grad plastiga, majoriteten av shimanos rullar har ju både rullkropp och rotor i XT7-komposit. Sen betyder det inte att det är dåligt för det är plast. Daiwas nya LT-serie som är så populär är ju också tillverkad i en komposit, dock lite styvare och lättare en shimanos XT7 (ds5 heter den). Okuma Helios har ju faktiskt en hel del av rullkroppen som är i kolfiber, så skulle säga att den är mindre plastig än de flesta Shimanorullar under 2000:-

          I vilket fall, även om jag inte vill jämföra rullarna rakt av, så tycker jag personligen att man får väldigt mycket rulle för pengarna om man hittar en Inspira eller Helios under tusenlappen.
          http://mortasfiske.blogspot.com

          Kommentera


          • #6
            Tackar för svaren. Jag har en fuego LT och en shimano ultegra.. ultegran är rakt av en GRYM rulle .en vill ha nåt mellanting.. fuegon e okej men trivs inte helt med LT modellerna.. ska användas till borre spön.. en inspirA kanske är okej då.. så länge den inte känns som en ceymar..jag e nog en av få som avskyr ceymar..den e fin i utseende men veven är helt för glappig och den känns rakt av som en leksak.. eller hur jag ska förklara..
            Dock daiwa fuego i mindre storlek kändes riktigt bra konstigt nog..

            Dessa är intressanta..vill lägga mig max på 1500:-
            Shimano Sahara
            Okuma inspirA
            Okuma helios .
            Shimano nasci (har ägt redan hade problem med denna)

            Så vilken e mest prisvärd sedd till nu uppläggning och hållbarhet.. jag fiskar 5 dagar i veckan så d ska orka

            Kommentera


            • #7
              Hittat helios för 990... helios hsx..strl 30... kan ej okuma storlekar men är 30 för stor för borre spö... är den som ceymar 30 så är det lugnt

              Kommentera


              • #8
                Har inte en Helios men ett par gamla billiga Safina Pro 25 och 30, ca 220g med lina, perfekt i storlek till abborre, rullens kropp/rotor tror jag är i storlek mellan Shimano 1000 och 2500, lite nättare (men inte lättare) än min Shimano Ci4:a iaf.

                Vad är det du ogillar med Fuegon? Jag frågar eftersom jag funderar på nån LT rulle i 6,2:1 å då vill jag veta om det är nått mög med dem...

                Kommentera


                • #9
                  Mög är det inte men min fuego höll ca 3 månader sen rasa lager.. men jag fiskar dagligen nästan i Malmö kanal.. haft ballistic lt oxå o ärligt fuegon är enligt min smak skönare.. daiwas linuppläggning är dock pinsam..ingen slår shimano där.. ska köpa ny rulle på måndag så e kluven .. okuma känns lite budget men dom modellerna jag så verkar kunna mäta sig mot shimanos mellanklass rullar.. e lite sugen på en sustain oxå men då är d 1000 kr extra...

                  Tatula LT däremot känns grym.. men jag o högutväxlade rullar blir ej bekväma.. stradic 2500 plus med hög utväxling gillade jag inte alls.. medans lågutväxkade är kalas

                  Kommentera


                  • #10
                    Kolla här
                    Click image for larger version

Name:	DSC_1500.jpg
Views:	1
Size:	978,9 KB
ID:	1787686

                    Den till höger köptes på rea för 200:- på en mässa (ord typ 599:- för många år sedan) fin linpåläggning, har en mjuk broms som klickar igång utan motstånd och fäller bygeln mjukt!

                    Den högra rullen (har två) har funkat så bra att det tog några år av abborrefiske innan jag bytte lina på den vänstra till samma fiske...
                    Senast ändrad av anteman; 2018-10-06, 08:25.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 286 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 136 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    89 082 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 362 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X