Mörrum zx 1600 BJ IVCB-4 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mörrum zx 1600 BJ IVCB-4

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Mörrum zx 1600 BJ IVCB-4

    Lyckades vinna en budgivning på en blå liten mörrum zx 1600 undrar om någon vet värdet på en sån begagnad ser oanvänd ut men linan hade skurit in bakom spolen o knäckt en vikt, beställde en ny spole från abu.... Dyr men kanske värd det med tanke att jag fick den rätt billigt. Mvh seppo

  • #2

    Kommentera


    • #3
      Mörrum ZX serien säljs som ny fortfarande. I Sverige finns den bara som 3600 och inte 1600. Dock har den numera en annan och i mina ögon fulare färgsättning. Din blå är ursnygg. Just BJ modellen eller Bay Jigging tillverkades för den japanska marknaden mellan 2013-2015. Den är unik i och med att den är saltvattentålig. Man har helt enkelt valt andra material än magnesium i gavlar och stoppat i korrosionssäkra lager. Nu ska vi inte dra alltför stora laster av detta. Visserligen fiskar jag rätt sällan på Västkusten där vattnet är avsevärt saltare men på ostkusten är det inga som helst problem med de icke saltvattentåliga rullarna. Gissar att vattnet är avsevärt mycket saltare i Japan än uppe hos oss i kalla norden.

      Med rätt spole så är den ett mästerverk för riktigt lätta beten. Med en ultralätt och grund spole från Avail så är det inga bekymmer att använda beten ner mot 2 gr med denna rulle. Själv så kastar jag lika långt med en liknande rulle men ur den äldre SX serien weedless riggade 2" jiggar utan skalle. Lika långt som med mina haspelspön. Samtidigt så är den tålig. Igen med rätt spole så klarar serien lätt av dagens gäddbeten. Just 1600 modellen har för liten spole för en vettig lina för gäddfiske men 3600 modellen klarar av betesvikterna galant. En av de allra finaste rullarna som någonsin konstruerats. Gäller i och för sig mer för SX modellen. Det gick rykten om att ABU förlorade pengar på varje såld Mörrum SX då den var för dyr att tillverka. På ZX serien har man ersatt en del av de fint frästa detaljerna i ädlare material på SX med plast på ZX. Inget som påverkar funktionen men väl känslan av rullporr.

      Den rulle du köpt är en av ABUs allra finaste. Njut av den. Prismässigt så är det omöjligt att sätta ett pris. För en samlare eller nörd som jag så är den värd......1500-2000 skulle jag tro. Har för mig att jag sett just BJ modellen gå för detta på eBay. För en inbiten aborrfiskare utan koppling till ABU så är den värd 0 kr. De tar alla gånger en modern LP rulle från Shimano istället och missar en riktig godbit med egenskaper som vädligt få Shimanorullar klarar av.
      Senast ändrad av Mankan G; 2018-11-28, 10:45.
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera

      Foton

      Collapse

      Relaterat

      Collapse

      Ämnen Statistik Senaste inlägg
      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
      10 svar
      3 277 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Smolt
      av Smolt
       
      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
      44 svar
      10 118 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Alman
      av Alman
       
      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
      279 svar
      47 271 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg Adam Huss  
      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
      535 svar
      88 952 visningar
      38 gillar
      Senaste inlägg Xerup
      av Xerup
       
      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
      108 svar
      11 349 visningar
      0 gillar
      Senaste inlägg engqvist  
      Arbetar...
      X