Daiwa Saltiga 5000H oväsen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Saltiga 5000H oväsen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa Saltiga 5000H oväsen

    Halloj.

    Köpte nyligen en Daiwa Saltiga 5000H och nu när jag testar veva den så tycker jag att den låter illa.

    Den har liksom ett skrapigt ljud vid vevningen och ett speciellt ljud som kommer med jämna intervaller när man vevar. Den känns inte heller lika len utan mera som lite sandig, den är ju tung att veva men det är ju pga den höga utväxlingen.

    Någon av er som har liknande erfarenheter? Är det här ett vanligt problem eller inget fel alls?

    Har en video på hur det låter: https://youtu.be/MJmiGzWxcYA

  • #2
    Det regelbundna "skrapandet" gissar jag sker när spolen vänder in respektive ut från rullkroppen?
    Att det klickar lite i rullen när du skakar den är fullt normalt om man dömer av de fyra jag skruvat.
    Det finns lite glapp bland annat i spolaxeln.
    Saltigan är inte fullt så välbyggd som vissa kanske tror.

    Kommentera


    • #3
      Jag har råkat ut för liknande skrapande med t.ex. Daiwa Freams.

      Det kan vara IAR. Försök veva med backspärren avslagen - inget ljud då, så har du svaret.

      IAR-lager har specialfett eller är helt torra och kan behöva köras in lite. Torrveva då och då när du t.ex. tittar på TV. På min rulle försvann det skrapande ljudet helt och hållet efter en tids torrvevning.

      Jag har en rulle från annat fabrikat och där skrapar det och blir trögt i ytterläge. Något tar emot inne i dreven/axeln (p.g.a. en felkonstruktion). Förhoppningsvis finns inte ett sådant problem på en Saltiga.

      Gällande det glappande ljudet...
      kan det vara så att du har slirbromsen lossad och spolen åker fram och tillbaka på axeln?
      Senast ändrad av Sir Fish-a-lot; 2018-11-29, 13:10. Anledning: Förtydligande.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #4
        Simon det där är inte som det ska vara. Skicka mig ett Mail på huggobit@hotmail.com så fixar jag så att det blir löst!
        Buster Daiwa

        Kommentera


        • #5
          Det skulle vara intressant att få en uppdatering i tråden om vad som var fel med rullen.
          sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
            Det skulle vara intressant att få en uppdatering i tråden om vad som var fel med rullen.
            Jag ser också fram emot en uppdatering!

            Har haft hemma relativt stora antal rullar som låtit åt samma håll som den i trådstarten, inte sällan sparsamt använda eller nya rullar.
            Vore verkligen tryggt att veta att dessa ljud kan åtgärdas på ett smidigt sätt!

            Kommentera


            • #7
              Nu tänker ja skriva av mig lite för nu känner ja mig extra grinig och sur, Finns det nåt som ja älskar är det att köpa rullar! eller åtminstone gjorde ja det.
              Jag har under dom tre sista åren köpt flertal rullar och det har vart nåt jävla fel på nästan alla, Bara ett axplock av bekymmer ja haft

              Revo toro Best 50: efter 10 timmars fiske började den knäppa hela tiden så mycket att när ja förde spöet under vattnet så blev det ringar i vattnet runt spötoppen. hade inne den på lagning 4 ggr och den va likadan varje jävla gång ja fick tbx den. Ja ringde ner till Abu och förklarade mitt problem och dom sa att dom inte hittat nåt fel ja påpekade vänligt att "bara för att ni inte hittar problemet betyder inte det att det inte finns" ja ringde dagen efter och fick en praktikant som lovade att han personligen skulle byta ut den, sagt och gjort fick ja en ny rulle som ja sålde av,

              Daiwa procaster 2500! köpte 2 stycken som i butiken kändes väldigt fina och stabila men väl hemma med lina och drag låter dom som två stenkrossar,

              Shimano stradic: låter nåt fruktansvärt illa. skickades till shimano där den va i sex veckor och kom tbx lika jävlig! tog med den på en mässa där Banne "Rulldoktorn" Eriksson va och han sa den ska låta så, Då påpekade ja att min stradic ci4+ inte lät så och enda som skiljer dom rullarna är materialet,

              Tranx 300: När man fick fisk så rullen fick load på sig och man började veva kändes det som det va 1 cm klapp på iar lagret,

              Daiwa Luna 253: två st där bådas tumknapp inte gick tbx, fick nya på garantin

              Shimano Metanium MGL; på första kastet så tittade polarn på mig och frågade om den skulle låta så, Den klickade och knäppde likt min Beast och den va 6 veckor hos normark och när ja ringde dom sa dom "alltså alla rullar låter ju olika" då blev ja rasande och frågade om dom ska klicka och bryta som min gjorde "nä vi bytte den pga den är en sån premium rulle"

              VC pike 5600: Kastbromsen låser sig så när ja släpper på den måste ja putta spolen till höger så den "lossnar" Det där orkade ja inte lämna tbx för,

              Kände även på 3 st olika Ambassadeur Svartzonker Edition där alla lät så illa att när ja pratade med butiksägaren så undrade dom själv varför dom lät så illa.

              Va fan är det med dagens rulltillverkare?

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
                Va fan är det med dagens rulltillverkare?
                Håller med till viss del.

                Det verkar som att du haft en väldig otur med dina rullar och det är verkligen inga roliga exempel du tar upp.
                Jag som synar många rullar varje år kan däremot tycka att många subjektiva "bedömningar"/åsikter kring hur rullarna låter är
                kraftigt överdrivna.
                Har själv bland annat en oanvänd Shimano Twin Power 4000 XD som inte är någon budgetrulle direkt och den väser en hel del,
                precis som alla andra exemplar av den modellen jag känt på.

                Tycker däremot att det förvånansvärt snabbt blir kritiska fel på många moderna rullar, håller med dig helt om att det är dåligt men i sammanhanget
                kan man ställa två frågor till:
                Vad fan är det med dagens serviceverkstäder?
                Vad fan är det med dagens rullägare?



                Jag har några exempel där rullar kommit tillbaka från service eller garantiärenden och varit precis lika mycket fel på som när de skickades samt flera exempel där teknikerna antingen inte hittat fel eller påstått att dessa inte existerar.
                Å andra sidan har jag åtskilliga tiotals exempel på där rullar som inte varit äldre än några få månader upp till ett eller ett par år totalt har
                körts i botten av användarna.
                Användare som i många fall verkar helt ovetande om saker som rengöring, underhåll, större service och vikten av korrekt förvaring.


                Angående rullen i trådstarten har jag som sagt undersökt fyra stycken exemplar från samma modellserie, av samma generation.
                Har tyckt gången och funktionerna varit felfria och tagit ljudet som något helt normalt då jag upplevt liknande ljud från ett otal andra rullar genom åren.
                Gällande Daiwas rullar får jag lov att hädanefter ändra mig efter Busters inlägg ovan och ska rekommendera alla som kommer till mig med Daiwa-rullar som ger ifrån sig liknande ljud att skicka dem till serviceavdelningen i Finland för garantiåtgärd.

                Kommentera


                • #9
                  Vad fan är det med dagens rulltillverkare kan man tillägga. Allmänn förflackning skulle jag säga... jag tror inte vi som helhet servar rullar sämre idag än på säg 70-90-talet, tvärtom många hade inte aning... (andelen som tar hand om sina rullar väl har nog snarast ökat sedan internet) men vi fiskar nog oftare och tyngre idag och samtidigt har sannolikt tillverkarna tyvärr insett att sämre livslängd ger bättre omsättning...

                  Trogna märkeskunder (som återkommer vart 10:e år) är helt enkelt inte lika lönsamma som ofta återkommande, nyhetsorienterade kunder som blir förälskade i smörig gång mer än lång livslängd...Förr bytte vi till nya beten inför en ny säsong, nu byter vi en hel utrustning när huggen uteblir efter en knapp halvdag...

                  Det är helt enkelt inte lönsamt att tillverka en rulle som med lagom ren olja och fett håller sig kry i 20 år...

                  Låt oss hoppas att 3D printing ger oss underhållare en chans att underhålla rullar i dessa tider med inbyggd livslängd och begränsade reservdelslager...

                  At Ekman: Okuma?
                  Senast ändrad av anteman; 2018-12-01, 10:46.

                  Kommentera


                  • #10
                    De rullar jag haft problem med har alla varit tillverkade i Kina. Ingen av mina dyrare japan-rullar har gett mig problem. Då har jag testat x antal olika och äger i dagsläget 4 premiumrullar samt 6 "mellanklass" - rullar.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 677 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X