Ursprungligen postat av Utter
Det är inte alls svårt att vara neutral i den här branschen men det är väldigt svårt att framstå som neutral.
Jag försöker här visa på det du skriver att allt inte är guld som glimmar, varken bokstavligt eller bildligt talat. Tror det kan vara svårt att förmedla en sådan ståndpunkt utan att uppröra rullägares känslor. Det är dock aldrig min mening.
Tvärtom faktiskt, jag har turen att vara i en sits där jag helt oberoende från tillverkare, grossister och säljare kan redovisa mina fynd för den stora massan.
Kolla vad ABU gjorde med Cardinal eller kika på Daiwas olika budget-Millionairer som dykt upp genom åren.
Jag tycker ändå Curado I och nya Scorpion är riktigt bra rullar exempelvis om än inte lika bombsäkert byggda som äldre varianter.
Hasplarna tycker jag också generellt blivit bättre även om fel finns och när felen är på komponentnivå som du nämner (dåliga lager) är det mest pinsamt. Det borde i dagsläget vara enkelt att sätta bra lager i rullarna då det uppenbarligen gjordes för decennier sedan.
En intressant infallsvinkel är också detta ständiga "vidareutvecklande", där har vi nog en stor bov i dramat.
Ökande av hållbarheten hos rullarna som tillverkades i mitten av 80-talet utan att återgå till väldigt enkla konstruktioner hade nog varit svårt. Hållbarhet utöver flertalet år är nog heller inget den typiska kunden ser som utveckling, eller ens ska se.
Sedan dess har "utvecklingen" av flera rullar då snarare handlat om områden som slår högre när dessa inkorporeras i säljsnacket.
Jag menar, det är ju mycket lättare att sälja en snygg rulle med massa kullager och extremt lätt snurrande vev som kräver mycket underhåll än en hållbar och slitstark men alldaglig rulle som går mjukt och fint på nödvändigt antal lager och håller längre oavsett förutsättningar.
Det är faktiskt en av rullmodellerna som haft högst felprocent här hemma. Mycket av det beror dock på så enkla missar som utsatta kullager av tveksam kvalité på evighetsskruven och den där förhatliga frikopplingen den delar med flera andra Revo då.
Det finns ju mängder av bra rullar naturligtvis. Jag tror personligen att en mycket välskött Conquest av nyaste generationen kan hålla många år men tycker inte man ska blunda för att svåra skador kan uppstå förvånansvärt fort.
Jag ser verkligen fram emot att se bilder på flera öppnade Conquest som är fiskade i 2-3-4 år i Östersjön, ägda av både rullpedanter och folk som bara fiskar och lägger undan prylarna.
Mina fynd går ju inte direkt göra någon trovärdig statistik av även om de pekar åt en tendens. Samtidigt förstår jag att det kan vara svårt att slänga ut en bild på exempelvis rostiga kullager från rullen man köpte ett år tidigare för 5 000 kronor eller dylikt.
Lämna en kommentar: