No hard feelings Utter! Har själv bl a en Stradic Ci4 från USA 2010 still going strong som dock inte sett så speciellt mkt av varken service eller fiske under åren. Det blir så när man har många rullar att fiska och mest fiskat multirulle under längre tid.
Vore jag TS skulle jag dock inte acceptera en dålig eloxering på en rulle för 5000 kr även om den i övrigt är en fröjd att fiska. (även om jag faktiskt har svårt att se något galet på bilderna i min lilla mobil...)
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Calcutta Conquest ytfinish
Collapse
X
-
Anteman- det var inte illa menad med Abu-rullarna. Jag spetsade bara till det.
Jag håller med dig att de nämnda rullar är närmast oförstörbara. Och det var kanske meningen och prioriterat också då. Idag är lätthet ett av de prioriterade egenskaper. Dåtidens 3m spön, gärna med glasfiber, kunde balansera dessa rullar också. Dagens sub 150g spön skulle kännas märkligt med ett 300g+ rulle i foten.
Jag har fiskat min Stradic Ci4+ hård i över 3 år nu. I saltvatten 2x 2v. Väldigt sparsamt service tom. Den går ffde som en klocka. Min CC14 är nästan som ny. Dock fick jag byta lager en gång. De var för skitiga för att rena. Hedgehog lager nu därinne och den rullar perfekt sedan 2 år tillbaks. Dock är den bara lagom mycket använd i fyra år, Fettat på in - och utsidan med marinfett och minst årlig service. Stockholms skärgård har den sett många gånger. Så- jag kan inte klaga.
Dock förstår jag att om man har en förväntning att ytan ska vara polished och jämt- att man är besviken. Kan dock tycka att någon är lite väl dramatiskt om man är redo att förklara Japan krig för det

Skador som de som JontaK hittade kan man dock inte tolererar Vi diskuterade detta ju tidigare någon gång. Om jag inte minns rätt så var det dock inte särskild vanligt.
Minns ni någon annan user här som sågade jämt samtliga Abu Revos? Hans egna fullkomligt möglade sönder enligt honom.
Visst kan det vara något konstigt med materialet. Och de skador på JontaKs modeller ser lite ut som kontaktkorrosion. Men jag har misstänkt några gånger om folk inte använder aceton eller värre när de rengör sina rullar. Eller stoppar nytvättade lager med förgaserrengöring eller vet det faan vad tillbaka i rullen.
Lämna en kommentar:
-
Hur många conquestägare är nöjda med sina rullar efter flera års användning? Hur funkar dom på västkusten i havet? Är det samma kvalite på lagrena som i chronarch? Jag är lite sugen på att testa en men är det rullar från 2014 och hur många år bak som man ska köpa? Vad är skillnaden på dessa rullar från 2014 och rullarna från 2015 och uppåt? Någon här som använder den till havsöringsfiske? Finns det någon bromsuppgradering som ger nåt kilo extra? Mvh
Lämna en kommentar:
-
Som sagt finns det flera dimensioner i begreppet kvalitet... Nej jag menar inte att det var bättre förr, tvärtom i många avseenden. Vad gäller rullar så är dock åtminstone jag övertygad om att rullar, inte bara runda ambassadeurer, som tillverkades för 25-30 år sedan eller tidigare, tillverkades med ett helt annat fokus och omsorg kring material än idag.
Visst håller jag med om att en Tatula eller en Shimanohaspel idag är både lätt och skön att veva, bättre än förr i någon mening men de lär knappast hålla sig felfria och fungerade lika länge som t ex en Cardinal C4 eller Dam Quick Finess med många år på nacken...
Andra får gärna tro motsatsen, att dagens rullar är både lättare, starkare och hållbarare än förr där nu varje detalj, varje plastknapp eller plastdrev är av absolut bästa sort...
5000kr borde kunna ge mer men det håller väl alltför bra... inte bra för omsättningen
Det hindrar mig inte att köpa en Fuego men inte sjutton tror jag grabben ärver den...
Senast ändrad av anteman; 2018-12-08, 08:59.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Det är ett sånt apatisk och tolerant tänkande som gör att tillverkare kan spotta ur sig sån här skit och komma undan med det,Ursprungligen postat av Mijni Visa inläggPersonligen tyckte jag att den blev snyggare med lite "dassig" finnish. Mer rå och ser ut att vara med för att jobba och inte bara se bra ut...
Och jo man fiskar bättre med en rulle för fem tusen för chockerande nog så är en Calcutta conquest bättre rulle än en Black max,
REKLAMERA!! om ja så hade behövt åka till japan så hade ja gjort det,
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Får lite vibbar av:"allt var bättre förr". Jag kanske misstar mig och får då svarar mig själv- allt var inte bättre. Min upplevelse är att de flesta saker inom fiske blev faktiskt förbättrat. ( ok, för alla rund-ABU-entusiaster: det gäller inte er) Tänk allla grymma haspelrullar som kom de sista åren. Lätta och starka, prisvärda och med perfekt linuppläggning.
Alla baitcaster idag som är betalbara, tämligen lätt kastande och faktiskt är de också robusta. Rullar som Tatulaserien, eller Curadon. Revos har jag inte testat så mycket de sista
Apropos Curadon, där iofs har Shimano gjort bort sig tidigare några gånger
Lämna en kommentar:
-
Det måste bli skärpning i fabriken om japanen ska få behålla sin heder, sa svensken och slog näven köksbordet!
Lämna en kommentar:
-
Att sportfiskeredskapsindustrin är business är det nog ingen som tvekar om men det innebär ju absolut inte att kvaliteten höjs med tiden, jag skulle säga tvärtom, det finns tyvärr skäl att bygga in en förutbestämt kvalitet även i "premiumrullar". Denna och många liknande trådar är en indikation på det.
Om det är på det viset att kvaliteten gått ned så kan kunderna inte bara sluta köpa som vissa tror, för vad skulle de annars köpa om nu ABU, Shimano och Daiwa blivit sämre? Tror knappast att Okuma, Penn, Michell eller andra mer eller mindre självständiga fabrikat har en annan filosofi...?
Efter att ha läst FS i några år så min uppfattning att tillverkarna fokuserar mer på upplevd kvalitet snarare än faktisk sådan i bemärkelsen att rullen håller länge och klarar tuff miljö över tid.
Mjuk gång, kraftig broms, microdrev, låg vikt med mer indikerar s a s kvalitet i dag även om dessa delar i sig inte ökar livslängden vilket är ett annat mått på kvalitet.
Den här tendensen, om man vill se den, sammanfaller nästan magiskt med nutidens "slit-och-släng" mentalitet och min upplevelse är att det gäller många produkter inte enbart "premiumprodukter" inom sportfisket...
- Gillar 4
Lämna en kommentar:
-
Herr Engqvist, kul att du blir "personligen riktigt provocerad" av mitt så kallade uttalande. Spännande tycker jag. DET om något är en utveckling av den internet-baserade värld vi lever i idag.Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
Jag blir personligen riktigt provocerad av detta uttalande. En 5000kr rulle som verkligen inte håller måttet. Och vissa tycker att den riktigt dåliga kvalitén som många av den nya conquest håller är lite "fräckt"
Om tillverkarna läser sådana uttalanden så skrattar de hela vägen till banken. Finns ju inga skäl att sortera bort rullar som inte håller rätt kvalité. Att samtliga märken rejält sänkt sin kvalité är ju ingen nyhet. Gäller både Abu, daiwa och shimano.
Men det här spär på en farlig utveckling när man rycker på axlarna över dyra undermåliga produkter som ska ligga i premium segmentet.
Vad Du anser är kvalitet är kanske inte vad någon annan eller jag anser är kvalitet. Sen att "samtliga märken rejält sänkt sin kvalité" är ju ett högst subjektivt uttalande och kanske enligt många rent ut sagt felaktigt.
Detta uttalande är inget utlåtande om rullens kvalitet. Jag är personligen en där funktion går före form inom fisket.
Att en rulle kostar 5000kr, ja, det är ju upp till varochen att välja om man vill fiska med rullar för dom pengarna. (Jag väljer att inte göra detta då jag inte får mer fisk med en rulle för 5000 riksdaler)
Fiskebranschen är som alla andra branscher "bizniz" och om kvalitén har sjunkit hade ju människor inte köpt produkterna, då kvittar all reklam, socialmedia eller annat som påverkar oss.
Men återigen, jag tycker att den mattare finishen är mycket bättre för ögat, ser ut att tåla mer stryk än att sitta och se bra ut i ett skåp
Lämna en kommentar:
-
Jag blir personligen riktigt provocerad av detta uttalande. En 5000kr rulle som verkligen inte håller måttet. Och vissa tycker att den riktigt dåliga kvalitén som många av den nya conquest håller är lite "fräckt"Ursprungligen postat av Mijni Visa inläggPersonligen tyckte jag att den blev snyggare med lite "dassig" finnish. Mer rå och ser ut att vara med för att jobba och inte bara se bra ut...
Om tillverkarna läser sådana uttalanden så skrattar de hela vägen till banken. Finns ju inga skäl att sortera bort rullar som inte håller rätt kvalité. Att samtliga märken rejält sänkt sin kvalité är ju ingen nyhet. Gäller både Abu, daiwa och shimano.
Men det här spär på en farlig utveckling när man rycker på axlarna över dyra undermåliga produkter som ska ligga i premium segmentet.
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Nyfiken på aktuellt värde på multirullenav Maniac_MikeServade rullen och passade på att ta några foton, rullen verkar vara från 1999 eller 20004 Foton
-
Kanal: Rullar
2026-09-17, 09:54 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
|
22 svar
11 623 visningar