Jag vet inte om alla verkligen har sett en av de nya CQs från nära håll som sågar den pga dess ytfinish. Har man inte det så är det lätt att få intrycket att den ser ut som en fake guldring efter en omgång i torktumlare med ett lass grus. Så tycker jag är verkligen inte fallet.
Det finns nyans skillnader i den gyllene färgen. Med intakta lager är det dessutom fortfarande en av de skönaste rullar att veva in beten och fiska med- om man nu gillar den silkeslena känslan vill säga. Den kastar som en dröm. Min 201:a använder jag mellan 15-100 g. och det gör hon excellent. Därför kan jag fortfarande tycka att det är kvalitativ en annan liga än många billigare rullar. Ända rullen jag äger som kommer i närheten av denna känslan är mina CQ DCs. Trots att de inte ha Microgear.
Det är inget försvar från min sida för att en sådan dyr rulle uppvisar problem med lager och korrosion. Men det finns en anledning varför t.ex. jag inte har såld av min.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Calcutta Conquest ytfinish
Collapse
X
-
Jag kan snacka skit om min kvinna, men snackar du skit om henne... då jävlar!Ursprungligen postat av Mijni Visa inlägg
Apatisk vet jag ju inte om jag är... skriver ju på Fiskesnack
Dock är ju kvalitén inte något jag väljer att kommentera. Tycker man nu att det är så dålig kvalité på produkterna så kanske man får se över om det är värt att lägga 5000kr på rullarna.
Och fisken känner med största sannolikhet inte av om man kastat ut sitt bete med en Abu Black Max (för att följa ditt exempel) eller en Calcutta. Men av bilderna på kullager att döma i denna tråd så verkar just nu en Black Max stå ganska högt i kurs.
Personligen (återigen) hade jag valt att ringa Söder om man nu är så missnöjd med varan kan köpt. TS har säkert gjort detta.
Men som sagt, PERSONLIGEN, gilla jag den finishen som håller "låg" / "Dålig"-kvalité bättre än den "braiga"
Själv tycker jag detta är en underhållande tråd med personer som fullkomligt sågar sina rullar för 5000KR men aldrig skulle tänka sig att fiska med något annat... lite som PS4 vs XBOX - klagar gärna på sitt eget "skit" men gud nåde den som klagar på maskinen jag spelar på!
(Du får göra det hur mycket du vill, du kan nog inte säga något som jag inte redan vet)
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Apatisk vet jag ju inte om jag är... skriver ju på FiskesnackUrsprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
Det är ett sånt apatisk och tolerant tänkande som gör att tillverkare kan spotta ur sig sån här skit och komma undan med det,
Och jo man fiskar bättre med en rulle för fem tusen för chockerande nog så är en Calcutta conquest bättre rulle än en Black max,
REKLAMERA!! om ja så hade behövt åka till japan så hade ja gjort det,
Dock är ju kvalitén inte något jag väljer att kommentera. Tycker man nu att det är så dålig kvalité på produkterna så kanske man får se över om det är värt att lägga 5000kr på rullarna.
Och fisken känner med största sannolikhet inte av om man kastat ut sitt bete med en Abu Black Max (för att följa ditt exempel) eller en Calcutta. Men av bilderna på kullager att döma i denna tråd så verkar just nu en Black Max stå ganska högt i kurs.
Personligen (återigen) hade jag valt att ringa Söder om man nu är så missnöjd med varan kan köpt. TS har säkert gjort detta.
Men som sagt, PERSONLIGEN, gilla jag den finishen som håller "låg" / "Dålig"-kvalité bättre än den "braiga"
Själv tycker jag detta är en underhållande tråd med personer som fullkomligt sågar sina rullar för 5000KR men aldrig skulle tänka sig att fiska med något annat... lite som PS4 vs XBOX - klagar gärna på sitt eget "skit" men gud nåde den som klagar på maskinen jag spelar på!
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Hej Mikael H.;Ursprungligen postat av MikaelH Visa inlägg
Jag har i mina fiskeboxar två av vardera Shimano Calcutta 250 och Calcutta 400 som jag köpte av Normark Scandinavia i Februari 1998. . De är otroligt långkastande och lättvevade rullar men har på dessa tjugo år tyvärr inte fått samma tid ute vid fiskevattnen som mina gamla Ambassadeur 5000 och 6000 multirullar.. Delvis beror detta på att frikopplingsmekanismen krånglat och behövt repareras flera gånger på två av Calcutta-rullarna och att jag har mycket större erfarenhet av att både fiska med och serva mina Ambassadeur-rullar....
På bilden här ser du en annan Mikael H...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_26.htm... och även här...http://www.trumman.com/fisketips/galleri_25.htm ... dvs Mikael "Micke" Hammarstedt i Team Saida....
Vad jag minns brukade Micke fiska med röda ABU Ambassadeur 5000, 6000 och 7000 multirullar... "röda" som rullen här http://www.trumman.com/fisketips/galleri_02.htm ...
Med "Röda Rullar" fiskar vi. Glatt kring nejden hörs vår melodi.... Melodin kan du säkert redan....
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2018-12-10, 15:01.
Lämna en kommentar:
-
Det lackade(?) stativet hos Curado E verkar vara MYCKET motståndskraftigt.Ursprungligen postat av Utter Visa inläggFördelen med den rullen var att den gick att totalrenovera och ser ut som ny igen - ute och inne.
Har även haft hemma några gamla Citica och Chronarch, som till synes har samma ytbehandling, vilka har plågats i salta miljöer men även där har stativen klarat sig utmärkt trots skador på andra komponenter.
Lämna en kommentar:
-
Det med dåliga lager i nya Calcuttan kan jag som sagt bekräfta. Mina var också döda efter knappt 2år. Blev ett par Hedgehog och de fungerar flawless. Mina DCs har sina grymma original kvar.
Bytte till mig en utifrån sett perfekt 301E för några år sedan ( mot en blå 4501) . Bara varit reserv enligt andra parten. Låg huvudsakligen i väskan. Dock på västkusten. När jag öppnade den fick jag nästan en stroke. Fullständig rutten. Fördelen med den rullen var att den gick att totalrenovera och ser ut som ny igen - ute och inne. Fick också Hedgehogs. Den går som en klocka (liggar dock nu på hyllan tillsammans med sin silvriga syster 301D)
Lämna en kommentar:
-
Linkan81 Inget jag vill fördjupa i nuläget som sagt.
Vill inte måla fan på väggen eller framstå som att jag är ute efter att "sätta dit" ett visst märke eller en viss modell.
Kan ta den diskussionen via PM.
På ämnet kan jag däremot säga att jag var väldigt tveksam till Daiwa Tatula 200 HD och efterföljande Coastal till en början.
Kort efter att HD kommit ut hade jag hemma några exemplar, tror det var tre eller fyra, med problem relaterat till linspridare/frikoppling ergo TWS.
Hade även hemma en handfull med rost i vevgavelns spollager.
Fick vatten på min kvarn och gnällde en del på modellen/modellerna men nu över tid har de visat sig hålla bra och det kanske bara var tidiga måndagsex jag hade hemma. Därmed slutade jag klaga på rullen men ser till att informera framtida ägare om att bör hålla koll på smörjning av just dessa två potentiella problemområden.
Det är mycket viktigt för mig att inte av princip döma ut en viss modell utan att ha bra på fötterna samt även vara noga med att ta tillbaka eventuellt negativ kritik då problemen visat sig mindre allvarliga än jag till en början uppfattat dem.
Har däremot en liten annan inställning gällande flaggskepp och/eller rullar som kostar åtskilliga tusenlappar, där blir det summarisk avrättning även efter fåtal exemplar med liknande fel.
Shimanos åsikt lär vi knappast få höra, det närmaste vi har i Sverige är Normark.Ursprungligen postat av CudanDet hade varit intressant att höra shimanos syn på det hela. Jag håller shimano väldigt högt men kan inte förstå hur de kan låta så dyra men uppenbarligen bristfälliga rullar släppas. Någon Ingenjör måste ju vid något tillfälle sagt, "ska vi verkligen sätta så billiga kullager på denna rullen?"
Jag har visat upp ovan nämnda fel samt pratat om dem med säljare, längre upp i hierarkin än så kommer jag tyvärr inte då jag är helt fristående.
Lite tråkigt kan tyckas då en konstruktiv diskussion hade varit väldigt intressant.
Om rullen är "dålig" eller om den helt enkelt inte är förberedd för förutsättningarna i Sverige och våra fiskares sätt att sköta rullen är också en fundering värd namnet.
Kullagren är dock inte bra, har haft flera tiotals Conquest, Curado och Calcutta D med rostiga lager. Tror inte en enda av dessa rullar varit mer än 1-2 år gamla.
Jag brukar alltid säga att 50-75% av rullarna som lämnas in är i behov av renovering, inte service.Ursprungligen postat av CudanJag servar rullar åt en butik och visst det finns alltid flera aspekter att förhålla sig till. Många gånger upplever jag att "icke rullnördar" kommer in med deras rullar alldeles för sent och samma personer skulle nog inte köra runt med en bil som väsnar från hjullagerna tills det rasar fullständigt.
Lexans lager är ökända, verkar som i princip varenda Lexa drabbas av skrikande sådana.Ursprungligen postat av CudanMen det är anmärkningsvärt hur två rullar från samma fabrikat kan hålla så olika nivåer. I åtta fall av tio servar jag lexor åt folk. Det är alltid samma fel, frikoppling som inte går upp, uppslitna lager och trötta kullager samt dåligt smörjd från fabrik. Daiwa tatula verka inte alls ha samma bekymmer.
Min teori är att det har med den stora storlekskillnaden på spollagren i kombination med tungt fiske att göra.
Fastnande frikopplingar har jag också sett många men det drabbas å andra sidan både runda Ambassadeurer och äldre Revos av också.
Även högkvalitativa modeller som Daiwa Luna ibland (vilken i och för sig har ett kopplingslänkage relativt likt Lexans). Kopplingen blir som tur är nästan alltid återställd efter rengöring och smörjning.
Jag vill påstå att hållbarheten faktiskt generellt var bättre förr, därmed absolut inte sagt att rullarna var bättre överlag. Jag personligen skulle inte byta bort vissa av mina nyare rullar mot äldre!Ursprungligen postat av CudanJag vet inte om det var bättre förr då det finns massvis med fantastiska rullar idag men min gamla shimano curado 301E funkar likabra idag som dagen jag köpte den
På tal om Curado 301E:
Det går att plåga ihjäl en sådan också, även om denna syn är väldigt ovanlig i modellen.
Lämna en kommentar:
-
Det hade varit intressant att höra shimanos syn på det hela. Jag håller shimano väldigt högt men kan inte förstå hur de kan låta så dyra men uppenbarligen bristfälliga rullar släppas. Någon Ingenjör måste ju vid något tillfälle sagt, "ska vi verkligen sätta så billiga kullager på denna rullen?"
Jag servar rullar åt en butik och visst det finns alltid flera aspekter att förhålla sig till. Många gånger upplever jag att "icke rullnördar" kommer in med deras rullar alldeles för sent och samma personer skulle nog inte köra runt med en bil som väsnar från hjullagerna tills det rasar fullständigt. Men det är anmärkningsvärt hur två rullar från samma fabrikat kan hålla så olika nivåer. I åtta fall av tio servar jag lexor åt folk. Det är alltid samma fel, frikoppling som inte går upp, uppslitna lager och trötta kullager samt dåligt smörjd från fabrik. Daiwa tatula verka inte alls ha samma bekymmer.
Jag vet inte om det var bättre förr då det finns massvis med fantastiska rullar idag men min gamla shimano curado 301E funkar likabra idag som dagen jag köpte den
- Gillar 2
Lämna en kommentar:
-
jontak:vilka modeller på daiwa är det då som du menar???är lite nyfiken på det....har en del av dem nyare rullarna som jag bara fiskar på havet med och har inte haft några problem med dem..
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Nyfiken på aktuellt värde på multirullenav Maniac_MikeServade rullen och passade på att ta några foton, rullen verkar vara från 1999 eller 20004 Foton
-
Kanal: Rullar
2026-09-17, 09:54 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
|
22 svar
11 612 visningar