Plåga sönder rulle? Projekt test! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Plåga sönder rulle? Projekt test!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av joens Visa inlägg
    Min Steez har negativa sidor!
    Ne nu jeflar! Nu sket du i det blå skåpet
    Skämt å sido förstår jag precis vad du menar.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av joens
      Det var på grund av det som jag började faktiskt.
      Skulle titta på något, minns inte vad, men det var bara en massa jävla sponsrade reviews.. Dvs reklam.

      Det ger ju inte ett skit värde när man vill veta hur sakerna är.
      Ska man lite på dom så är produkterna det bästa som finns att få tag på utan några negativa saker.
      Bra gjort, det behövs helt klart motpoler.
      Var det här eller på facebook jag läste att en ny rullmodell minsann var "testad" av någon sponsorfiskare så barnsjukdomar kunde vi glömma.
      Jojo, för rullar har ju aldrig hamnat hos diverse "team" tidigare och har heller aldrig efter det släppts med barnsjukdomar och/eller diverse fel.

      Problemet är ju att diverse fiskeproduktioner på youtube samt tillverkarnas (bland annat ABU's) egna "reviews" verkar tas som någon form av kvalitetsstämplad,
      ofärgad information.
      Det är säkert inte ens meningen att det ska tolkas så men i en tid då det verkar fult att ha en minuskolumn a la gamla hederliga produkttester finns inte mycket konstruktivt kritisk information att tillgå.

      Ursprungligen postat av joens
      Min Steez har negativa sidor!
      Jo tack, det är jag fullt medveten om.
      Du borde köra det här testet som en duell mellan exempelvis Black Max/Laguna/billig Shimano mot just Steez, fiska dem precis
      likadant utan underhåll.
      Jag har en svag misstanke om att resultatet skulle kunna förvåna.
      Daiwa kanske dock inte är så sugna att offra en Steez på hållbarhetens altare.

      Kommentera


      • #33
        Har aldrig fiskat en black max, men det va lite roligt förra året när jag va i Argentina och träffade lite folk som jag fiskade med och dom använde just black max, å för dom va det en riktig lyxrulle som dom använde till fiske efter dorado, tararira och surubi i floderna där, och dom tyckte den den va riktigt bra så jag skulle tro att den blir svår att fiska sönder för joens gäddräparprojekt

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
          Har aldrig fiskat en black max, men det va lite roligt förra året när jag va i Argentina och träffade lite folk som jag fiskade med och dom använde just black max, å för dom va det en riktig lyxrulle som dom använde till fiske efter dorado, tararira och surubi i floderna där, och dom tyckte den den va riktigt bra så jag skulle tro att den blir svår att fiska sönder för joens gäddräparprojekt
          Jag har testat BM som hastighast en gång och vill minnas att det inte var något speciellt med den, varken bra eller dåligt.
          Så det skulle nog vara en utmärkt rulle att köra detta testet med. Speciellt med tanke på att den har fått dåligt rykte på när den har sålts tillsammans med jerk-kitt och alla menar att den är ren skit.
          Ingen fisk är chans för fisk.
          https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

          Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
          https://www.youtube.com/user/jurgenjons

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Bra gjort, det behövs helt klart motpoler.
            Var det här eller på facebook jag läste att en ny rullmodell minsann var "testad" av någon sponsorfiskare så barnsjukdomar kunde vi glömma.
            Jojo, för rullar har ju aldrig hamnat hos diverse "team" tidigare och har heller aldrig efter det släppts med barnsjukdomar och/eller diverse fel.

            Problemet är ju att diverse fiskeproduktioner på youtube samt tillverkarnas (bland annat ABU's) egna "reviews" verkar tas som någon form av kvalitetsstämplad,
            ofärgad information.
            Det är säkert inte ens meningen att det ska tolkas så men i en tid då det verkar fult att ha en minuskolumn a la gamla hederliga produkttester finns inte mycket konstruktivt kritisk information att tillgå.
            Det är precis det jag menar. Ingen ide att läsa tester då det bara är vinklad reklam. undantag finns ju men det verkar som att det kritiska momentet har försvunnit.
            Och att Team har testat sakerna och säger det är bra ger ju inte så mycket i mina ögon.
            Däremot kan dom ju vara sjukt duktiga när det gäller att hjälpa personer att hitta rätt rulle inom deras sortiment då dom fiskar mycket och vet vilken som passar bäst för den personen som frågar.
            Men det är ju så att dom vet mest om deras egna märke och inte har en korrekt jämförelse med andra märken.

            Det är ju som med mitt jobb. Kan en jävla massa saker om det vi tillverkar, men när någon frågar mig om vad som är bäst, "mitt" märke eller ett annat märke så har jag inte en aning. Jag vet ju inte hur bra dom andra är. Dom kanske är bättre, men det vet ju inte jag.

            Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
            Jo tack, det är jag fullt medveten om.
            Du borde köra det här testet som en duell mellan exempelvis Black Max/Laguna/billig Shimano mot just Steez, fiska dem precis
            likadant utan underhåll.
            Jag har en svag misstanke om att resultatet skulle kunna förvåna.
            Daiwa kanske dock inte är så sugna att offra en Steez på hållbarhetens altare.
            Ja, det hade varit riktigt roligt. Men känns inte riktigt aktuellt.
            Däremot så verkar det som att någon vill ge mig en julklapp och undrade om det fanns något billigt i fiskeväg som jag önskade mig.
            Strikeforce kom upp i tankarna direkt.

            Så med lite tur kan jag komma över två st olika billiga och jämföra.
            Ingen fisk är chans för fisk.
            https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

            Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
            https://www.youtube.com/user/jurgenjons

            Kommentera


            • #36
              Ursprungligen postat av Aspir3 Visa inlägg

              Ne nu jeflar! Nu sket du i det blå skåpet
              Skämt å sido förstår jag precis vad du menar.
              Hahaha, vågar jag sova inatt?
              Allt har ju nackdelar, vissa bara väljer att inte se det.

              Jobbade med att hitta fel i 3år.... var väldigt duktig på det
              Ingen fisk är chans för fisk.
              https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

              Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
              https://www.youtube.com/user/jurgenjons

              Kommentera


              • #37
                En black max är för vanlig, eller rättare sagt det finns redan många som fiskat med den under flera år och med olika typer av beten. Även en polare har haft en black max i flera år, fiskat jerk fiske med buster o big bandit utan att den har gått sönder.
                Tycker du skall satsa på något annat. För min del är ett test av black max inte intressant (nu är det ju inte projektet ämnat för min skull...)

                Kommentera


                • #38
                  Har nämnt Black Max några gånger och kanske även ett visst exemplar jag hade hemma för några år sedan, minns inte helt.
                  Den var såld just som "jerkrulle" ihop med något halvdant spö.
                  Spö hade bytts ut till ett tyngre och rullen hade gått flera år, tror det var tre, enbart ihop med tyngre gäddbeten och framförallt jerk i relativt oerfarna händer.
                  En kombination som brukar ta en ände med förskräckelse!

                  Jag bytte envägslagret i den rullen, insidan var totalt igengeggad av partiklar från lamellen, fett och smuts.
                  Lagret var uttjänt, veven gick bakåt, i övrigt blev rullen helt perfekt. Tysta lager, distinkt frikoppling och helt okej gång.
                  Har letat som en dåre efter bilder på rullen i fråga, de ska finnas i mitt arkiv, men hittar inte dem just nu.
                  I samma veva köpte en bekant en Black Max, fiskade det på ett spö som kastade -30 gram. På en säsong rasade två exemplar, ena skar ett spollager, den andra totalt rasad frikoppling.

                  Daiwarullarna har jag dock lite bilder på.

                  Click image for larger version

Name:	DaiwaLaguna01c.jpg
Views:	106
Size:	377,4 KB
ID:	2486628
                  Lagunan ser ut så här inuti.
                  Allt fäst i plast men frikopplingen, som många gånger är ett problemområde, påminner ju om den i betydligt mer "välbyggda" rullar.
                  Lagunan är även utrustad med dubbla backspärrar vilket inte syns på bilden.

                  Click image for larger version

Name:	AlphasF03b.jpg
Views:	114
Size:	563,3 KB
ID:	2486629
                  Japantillverkade aluminiumrullen Alphas F ser inte helt olik ut.


                  Click image for larger version

Name:	ZillionCarbontex01j.jpg
Views:	110
Size:	629,4 KB
ID:	2486630
                  Det gör förövrigt inte riktiga, japantillverkade Zillion heller även om grejorna är uppenbart rejälare.


                  Frågan är ju då, håller japanerna så mycket bättre än deras billigare broder från en annan moder?
                  Högst intressant, nu blir jag sugen på en Laguna! (Den kastar dessutom makalöst bra!)


                  Kommentera


                  • #39
                    Kanske är BM för vanlig och för bra.
                    Strikeforce är inte så vanlig dock, rätt ny rulle verkar det som. Inte hört något om den.

                    Det är ju som du säger, en väldigt stor likhet mellan alla rullar. Vissa är ju mer lika än olika trots att priset skiljer med mer än 100%.

                    Laguna är ju något som verkar riktigt intressant helt klart. Men att testa en som den stora massan är intresserad av är nog det jag vill göra.
                    Strikeforce är nog en sådan.



                    ​​​Men att köra med en BM och SF är ju inget problem.

                    ​​​​​​Det är dels för att testa den specifika rullen men främst för att visa att det går utmärkt med mindre rullar och inte pansarvagnar.

                    Min Luna 300 är ju sjukt fin. Men stor och tung. Så det är ju inte fel om man kan köra lättare saker för det tyngre fisket med. Vilket man kan.
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera


                    • #40
                      Finns ju shimano caenan 101 ny för 500 på köp o sälj. Skulle den vara intressant?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 242 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 057 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 145 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 580 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 215 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X