Testa något nytt - behöver tips - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Testa något nytt - behöver tips

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Morta
    Kan dock hålla med om att de kan upplevas plastiga om man står å klämmer i dom. Däremot inga kvalitetsproblem på den jag äger samt de jag sålt i butik.
    Väldigt viktig poäng!
    Jag skulle alltså aldrig köpa en Zillion just för att jag upplever att en så dyr rulle inte ska ha den känslan, därmed absolut inte sagt att hållbarhet eller prestanda saknas.
    Har provat gamla HD och visst kastar den riktigt fint, speciellt lämplig för den som byter betestyper och vikter ofta då spole/broms-kombinationen är otroligt förlåtande.
    Jag har heller inte hört någon om problem hos modellen i fråga, det kommer säkert men utifrån konstruktionen skulle jag absolut inte tro den drabbas av mer fel än några andra rullar.

    Ursprungligen postat av Morta
    Nya modellen som kommer för denna säsong vågar jag inte uttala mig om dock, men den skall ju vara "mindre" plastig.
    Kan bekräfta att så är fallet, åtminstone från ett "klämma och känna"-perspektiv då jag enbart fingrat på men inte fiskat med nya modellen.
    Tycker dock fortfarande inte att rullen lever upp till sitt pris. Kostar en rulle 4-5 000 kronor ska allt vara nära perfekt men den åsikten har nog tyvärr mer med min inneboende cynism och konservatism än verkligheten att göra.
    Har man pengen ÄR Zillion en mycket bra rulle men det är inte en bra rulle för sin peng...

    Ursprungligen postat av Morta
    Curado K är en grymt fin rulle som ligger bra i handen och känns väldigt "rejäl", precis som JontaK skriver, om den dock håller högre kvalitet än en "motsvarighet" från Daiwa, typ tatula är dock inte helt säkert. Kvalitetsintrycket och ren kvalitet är ju bekant inte riktigt samma sak.
    Möjligen är det så att Shimano "bygger in" den solida känslan i sina rullar och att Daiwa inte tänker på samma sätt, vad vet jag.
    Riktig kvalitet, alltså hållbarhet och prestanda under lång tid (åratal), är något som inte är vanligt bland dagens rullar.
    Nu kommer det som jag nämnde tidigare en Alphas CT samt en ny Millionaire CT med G1-spole. För oss som tycker om hållbarhet, prestanda och tradition kan det möjligen bli mycket lyckat.
    Tveksamt om någon av dessa rullar hittar till Sverige officiellt dock, om Magseal och små kuggar saknas och tillverkningslandet är Japan kommer jag hur som helst köpa båda två!

    Kommentera


    • #12
      JontaK. Var beredd att öppna lädret, för det är mycket möjligt.

      Kommentera


      • #13
        Du Morta, när du nämner "den gamla" zillion menar du då nuvarande (typ till 2018) som formmässigt bygger på Tatula eller den föregående "riktiga" Zillion...?

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
          JontaK. Var beredd att öppna lädret, för det är mycket möjligt.
          Äntligen kanske det kommer då lite rullar för oss surgubbar som inte varit direkt imponerade av vad daiwa släppt de sista åren. En ny millionair tackar man sannerligen inte nej till. De gamla är fantastiska. Konstiga linspridare ser man redan att man slipper, slipper man dessutom leksaksdrev och magnetisk klabb då kan man inte motstå.

          Kommentera


          • #15
            Tws är guld.
            Kanske nya ryoga kan passa en surgubbe som Mr engqvist

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av stahre87 Visa inlägg
              Tws är guld.
              Kanske nya ryoga kan passa en surgubbe som Mr engqvist
              Nix. Nya ryoga är ingen surgubbe rulle. Både leksaksdrev och magnet klabb.. gamla Ryoga dock är inte dum. Men inget slår en liten millionair. En äkta liten rund rulle..

              Kommentera


              • #17
                Någon som kan länka till denna nya millionaire ct? Mvh

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
                  Någon som kan länka till denna nya millionaire ct? Mvh
                  Finns inga officiella bilder än vad jag vet.

                  Kommentera


                  • #19
                    100-150stl räcker gott med lina som du säger.
                    Kör en Conquest upp till ca 85gr eller något sånt, spöt säger stopp där.
                    Men det är väldigt beroende på spö, så det klarar att ha en såpass liten lätt rulle och hålla sig balanserat.

                    Har du möjlighet att ha en såpass liten rulle så tycker jag du ska ha det!

                    Metanium MGL och motsvarande 150stl är riktigt fina med.

                    Daiwa vs Shimano?

                    Spelar mindre roll tycker jag. Mer bara att sätta en budget och se vad man kan hitta som passar en bäst inom den.
                    Antares är ju ett alternativ med.

                    Vad har du för budget btw?
                    Vilket spö ska det sitta på?
                    Ingen fisk är chans för fisk.
                    https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

                    Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                    https://www.youtube.com/user/jurgenjons

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av RUSTY HOOK Visa inlägg
                      Någon som kan länka till denna nya millionaire ct? Mvh
                      Millionaire CT samt Alphas CT har såvitt jag vet endast visats på någon japansk blog samt i ett eller fler japanska videoklipp, dock inte producerade av Daiwa.

                      Jag har kikat på bilder av Millionaire CT och kom fram till att alla delar av stativet i stora drag samt flera detaljer är identiska med gamla Millionaire utan skruvar i vevgaveln, alltså specialmodeller som Bay Casting, IZE Light, M-ITO med flera. Frikopplingsknappen är också identisk med tidigare generation.
                      Det ger åtminstone mig en stor förhoppning att det är en genuin Millionaire tillverkad i Japan och att den även har kvar frikopplingen från föregående modeller, det vill säga alla de rullar som bygger på CV-Z, enligt mig en av de absolut bästa frikopplingarna på marknaden.

                      Riktigt spännande!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 992 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X