Haspelrulle stl 3000 - bra budgetval? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle stl 3000 - bra budgetval?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag har inte fiskat med Okuma Ceymar men provat torrveva i butik. Kändes hyfsat mjuk i gången och robust. Det enda minuset, i mitt tycke, var att rotorn var fult gjuten med synliga och lite vassa skarvar.

    Till nästan samma pris fick jag den förra versionen av Daiwa Exceler 3000 (med bl.a. ett vridstyvt rullhus i aluminium). Tänkte tipsa om den rullen men ser att den gått upp i pris...
    Är det gamla Exceler du tänker på? Den här?
    http://www.lundgrensfiske.com/sv/has...storlek-3000_a

    Har ändå tänkt åka till Lundgrens för lite annat, kanske ska fiska upp en sån då...

    Är det bara vikten som skiljer mot LT modellen?

    Vikten kanske t o m är till fördel för balansen på en gäddsticka.

    Kommentera


    • #12
      "Gamla Exceler" följer inte nuvarande storleksmönster så en gammal 2500 kan vara lika stor som dagens 3000, titta och känn gärna på båda storlekarna 2500/3000 av den äldre modellen hos Lundgrens... jämför även med en LT ur nuvarande modell, de har säkert ngt på lager...

      Finns säkert mer än vikten som skiljer gamla och nya, ser ut att bygga på olika vevhus bl.a., men vilken som är bäst, skönast och mest hållbar är ju svårt att veta...

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
        "Gamla Exceler" följer inte nuvarande storleksmönster så en gammal 2500 kan vara lika stor som dagens 3000, titta och känn gärna på båda storlekarna 2500/3000 av den äldre modellen hos Lundgrens... jämför även med en LT ur nuvarande modell, de har säkert ngt på lager...

        Finns säkert mer än vikten som skiljer gamla och nya, ser ut att bygga på olika vevhus bl.a., men vilken som är bäst, skönast och mest hållbar är ju svårt att veta...
        Ja nyare är inte alltid bättre =) 220m 0,28 mono tydligen på gamla 3000, borde bli perfekt.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

          Ja nyare är inte alltid bättre =) 220m 0,28 mono tydligen på gamla 3000, borde bli perfekt.
          Helt rätt om gammalt vs nytt! Ibland blir det en förbättring med nytt i vikt och känsla men sällan (?) i hållbarhet/livslängd...

          Däremot kör jag flätlina och då skulle jag nöja mig mer än väl med linkapaciteten på gamla 2500 om det inte är så att den gamla 3000 har en diameter på spolen som jag skulle föredra den till gäddfiske.

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

            Helt rätt om gammalt vs nytt! Ibland blir det en förbättring med nytt i vikt och känsla men sällan (?) i hållbarhet/livslängd...

            Däremot kör jag flätlina och då skulle jag nöja mig mer än väl med linkapaciteten på gamla 2500 om det inte är så att den gamla 3000 har en diameter på spolen som jag skulle föredra den till gäddfiske.
            Jag kör också braid så jag tänker att en 3000 borde då ta iallafall en vanlig spole på 120m nånting med 0,30 - 0,35 braid vilket blir perfekt för mig

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

              Är det gamla Exceler du tänker på? Den här?
              http://www.lundgrensfiske.com/sv/has...storlek-3000_a

              Har ändå tänkt åka till Lundgrens för lite annat, kanske ska fiska upp en sån då...

              Är det bara vikten som skiljer mot LT modellen?

              Vikten kanske t o m är till fördel för balansen på en gäddsticka.
              Exakt den modellen jag tänker på. Jag har själv 2 st 2500 (med hög samt normal utväxling) till abborrspinn/lättare bottenmete samt en högutväxlad 3000 till tyngre mete samt eventuellt gädda. Personligen hade sig valt storlek 3000 (större bromskraft) till gädda men det beror ju mest på vilka beten du ska kasta. Jag tror ju inte att en 2500 skulle ta skada av gäddfiske.
              sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

                Exakt den modellen jag tänker på. Jag har själv 2 st 2500 (med hög samt normal utväxling) till abborrspinn/lättare bottenmete samt en högutväxlad 3000 till tyngre mete samt eventuellt gädda. Personligen hade sig valt storlek 3000 (större bromskraft) till gädda men det beror ju mest på vilka beten du ska kasta. Jag tror ju inte att en 2500 skulle ta skada av gäddfiske.
                Lutar åt att det blir en sån Exceler 3000A från Lundgrens. Tack för input!

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

                  Exakt den modellen jag tänker på. Jag har själv 2 st 2500 (med hög samt normal utväxling) till abborrspinn/lättare bottenmete samt en högutväxlad 3000 till tyngre mete samt eventuellt gädda. Personligen hade sig valt storlek 3000 (större bromskraft) till gädda men det beror ju mest på vilka beten du ska kasta. Jag tror ju inte att en 2500 skulle ta skada av gäddfiske.
                  Är nog 2506 som har klenare broms än 3000 inte den "vanliga" 2500 med djup spole.

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

                    Är nog 2506 som har klenare broms än 3000 inte den "vanliga" 2500 med djup spole.
                    Det tror jag stämmer. 3000 har hur som helst ett större och stabilare rullhus och lämpar sig bättre till gädda.
                    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg

                      Det tror jag stämmer. 3000 har hur som helst ett större och stabilare rullhus och lämpar sig bättre till gädda.
                      Å jag som trodde skillnaden enbart låg i spolstorlek och därmed större rotor inte i större, kraftigare vevhus, för det senare trodde jag 4000 var nödvändigt. Nå, vilket som, jag tror som du att båda klarar svensk gädda utan problem, med + för 3000 modellen om man gillar stor spole som rymmer mycket lina!

                      Till TS - jag skulle aldrig köra grövre än 0,23-0,25 med haspel för gädda, 0,30-0,35 låter riktigt tjockt och då kan den större spolen på 3000 komma till bättre rätt!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 111 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 938 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 348 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X