Haspelrulle stl 3000 - bra budgetval? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle stl 3000 - bra budgetval?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg

Helt rätt om gammalt vs nytt! Ibland blir det en förbättring med nytt i vikt och känsla men sällan (?) i hållbarhet/livslängd...

Däremot kör jag flätlina och då skulle jag nöja mig mer än väl med linkapaciteten på gamla 2500 om det inte är så att den gamla 3000 har en diameter på spolen som jag skulle föredra den till gäddfiske.
    Jag kör också braid så jag tänker att en 3000 borde då ta iallafall en vanlig spole på 120m nånting med 0,30 - 0,35 braid vilket blir perfekt för mig

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Ursprungligen postat av Kolnej Visa inlägg

Ja nyare är inte alltid bättre =) 220m 0,28 mono tydligen på gamla 3000, borde bli perfekt.
    Helt rätt om gammalt vs nytt! Ibland blir det en förbättring med nytt i vikt och känsla men sällan (?) i hållbarhet/livslängd...

Däremot kör jag flätlina och då skulle jag nöja mig mer än väl med linkapaciteten på gamla 2500 om det inte är så att den gamla 3000 har en diameter på spolen som jag skulle föredra den till gäddfiske.

Lämna en kommentar:

• Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    "Gamla Exceler" följer inte nuvarande storleksmönster så en gammal 2500 kan vara lika stor som dagens 3000, titta och känn gärna på båda storlekarna 2500/3000 av den äldre modellen hos Lundgrens... jämför även med en LT ur nuvarande modell, de har säkert ngt på lager...

Finns säkert mer än vikten som skiljer gamla och nya, ser ut att bygga på olika vevhus bl.a., men vilken som är bäst, skönast och mest hållbar är ju svårt att veta...
    Ja nyare är inte alltid bättre =) 220m 0,28 mono tydligen på gamla 3000, borde bli perfekt.

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    "Gamla Exceler" följer inte nuvarande storleksmönster så en gammal 2500 kan vara lika stor som dagens 3000, titta och känn gärna på båda storlekarna 2500/3000 av den äldre modellen hos Lundgrens... jämför även med en LT ur nuvarande modell, de har säkert ngt på lager...

Finns säkert mer än vikten som skiljer gamla och nya, ser ut att bygga på olika vevhus bl.a., men vilken som är bäst, skönast och mest hållbar är ju svårt att veta...

Lämna en kommentar:

• Kolnej
    replied
    Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot Visa inlägg
    Jag har inte fiskat med Okuma Ceymar men provat torrveva i butik. Kändes hyfsat mjuk i gången och robust. Det enda minuset, i mitt tycke, var att rotorn var fult gjuten med synliga och lite vassa skarvar.

Till nästan samma pris fick jag den förra versionen av Daiwa Exceler 3000 (med bl.a. ett vridstyvt rullhus i aluminium). Tänkte tipsa om den rullen men ser att den gått upp i pris...
    Är det gamla Exceler du tänker på? Den här?

Har ändå tänkt åka till Lundgrens för lite annat, kanske ska fiska upp en sån då...

Är det bara vikten som skiljer mot LT modellen?

Vikten kanske t o m är till fördel för balansen på en gäddsticka.

Lämna en kommentar:

• Sir Fish-a-lot
    replied
    Jag har inte fiskat med Okuma Ceymar men provat torrveva i butik. Kändes hyfsat mjuk i gången och robust. Det enda minuset, i mitt tycke, var att rotorn var fult gjuten med synliga och lite vassa skarvar.

Till nästan samma pris fick jag den förra versionen av Daiwa Exceler 3000 (med bl.a. ett vridstyvt rullhus i aluminium). Tänkte tipsa om den rullen men ser att den gått upp i pris...

Lämna en kommentar:

• anteman
    replied
    Har tänkt pröva en Daiwa LT mellanklass men tyvärr finns inte "min modell" 2500S XH i Sverige, däremot modeller med djupare spolar t ex Legalis för gädda
    https://www.olssonsfiske.se/fiskered...galis-lt-3000d

3000 spolen har större diameter typ 48 mm medan 2500 är 45mm, i övrigt lika. 4000 är onödigt stor (linkapacitet) men kan med lite mer vikt balansera bättre på ett gäddspö...
    Är den för dyr så kan Revros LT kanske hittas lite billigare...

Har dock även förvånansvärt goda erfarenheter av en billig Okuma Safina Pro och Okuma Ceymar XT CXT 40 är nog snäppet bättre.
    Senast ändrad av anteman; 2019-06-04, 20:58.

Lämna en kommentar:

• Old Firehand
    replied
    Ursprungligen postat av Buster Visa inlägg
    Daiwa Exceler, Daiwa Legalis, Daiwa Regal, Daiwa Ninja men nej förutom dem i den prisklassen ingen :-)
    Många av mina bästa och pålitligaste rullar heter DAIWA.....

Old Firehand
    Leif Engström

Lämna en kommentar:

• Buster
    replied
    Daiwa Exceler, Daiwa Legalis, Daiwa Regal, Daiwa Ninja men nej förutom dem i den prisklassen ingen :-)

Lämna en kommentar:

• Bengt-Olof
    replied
    Köpte en Okuma Ceymar till grabben, han är jättenöjd, även kompisen har en sådan.
    Köpte en Shimano Sedona 5000 på Fiskedags i Malmö, kanonrulle med 11 kg bromskraft

Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
22 svar
11 638 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Äldre Id  
Startad av joens, 2018-03-18, 19:55