Prisvärd UL haspelrulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prisvärd UL haspelrulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    En liten spole innebär att fler varv måste lämna spolen och varje varv utgör en bromsning, dvs mer friktion och därmed kortare kastlängder. På ett 8' spö ger det sannolikt också bättre balans men en något tyngre 2500:a.

    Däremot har jag inte mätt skillnaden men eftersom jag inte ser några fördelar med en 1000 framför en 2500 på ett 7'- 8' spö så kör jag hellre en lätt 2500:a

    Kommentera


    • #22
      Intressant det där med kastlängden och rullens storlek. Jag har nu ett par gånger testat att kasta småbeten med en 1000-rulle och 0,10 lina på det spöt som jag annars fiskat med 2500-rulle och 0,15 lina. Blev lite besviken över att kastlängden inte ökade så mycken som jag förväntade mig när jag gick ner till 0,10. Borde kanske testa 0,10 på 2500-rullen ist.

      Med en 2 tums Kopyto och 7,5g skalle blev kastlängden dock imponerande även med 1000-rullen.

      På små lätta UL-spön kan en 2500-rulle dock kännas lite stor. På ett av mina mindre ul-spön gick det inte ens att skruva isär rullfästet så mycket att det gick att få dit en 2500-rulle. Men ska du ha ett längre/större ul-spö kan det säkert funka bra med en 2500.

      Förlåt att jag var lite OT. Det var ju ett tips på ul-rulle du ville ha. Tyvärr har jag inte testat så många efttersom jag har en bra lite dyrare 1000-rulle som varit med i 10-15 år. Värt att tänka på om du ska jigga är att 1000-rullarna tar lite mindre lina per vevvarv. Min 1000-rulle är 4,3:1 och tar då väldigt lite lina per varv. Kolla cm per varv istf utväxling om du vill jämföra rullar av olika storlek.

      Kommentera


      • #23
        Anteman: Om det är som du säger så blir det en Shimano Nasci 2500S FBHG, med tunn lina så får jag på minst 110m om inte mer.

        Kommentera


        • #24
          Kulfisk: Jo jag tänkte bla. jigga o tänker att man vill ha bra kontakt utan löslina o då borde högre utväxling passa men jag kan vara helt ute i det blå

          Kommentera


          • #25
            I år har jag ersatt min gamla Cardinal 33 med en Penn Battle II 1000. Rullen är förutom vevknoppen helt i metall, mjuk och balanserad i gången. jämn i slirbormsen och allmänt välgjord. Hittills har jag inte hittat några nackdelar med den - får se om den håller i 40 år som Cardinalen gjort. Rullen finns på bl.a. Jaktia i Örebro för 899 kr.

            Kommentera


            • #26
              Folk säger att Penns haspelrullar pajar lätt. Kommer inte ihåg vad som skrevs. Finns här på FS nånstans. Eller om det var på Youtube kanske.
              Men jag har givetvis sneglat på deras rullar. Penns säljtexter låter ju bra. Slitvarg, stridsvagn mm eller nåt i den stilen. Men det lutar alltid åt Shimano.

              Kommentera


              • #27
                Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
                En liten spole innebär att fler varv måste lämna spolen och varje varv utgör en bromsning, dvs mer friktion och därmed kortare kastlängder. På ett 8' spö ger det sannolikt också bättre balans men en något tyngre 2500:a.

                Däremot har jag inte mätt skillnaden men eftersom jag inte ser några fördelar med en 1000 framför en 2500 på ett 7'- 8' spö så kör jag hellre en lätt 2500:a
                Mycket bra och genomtänkt svar Anteman!

                Old Firehand
                Leif Engström

                Kommentera


                • #28
                  Ursprungligen postat av Zeppohoj Visa inlägg
                  Anteman: Om det är som du säger så blir det en Shimano Nasci 2500S FBHG, med tunn lina så får jag på minst 110m om inte mer.
                  Ja jag tror att det är som jag säger, men har inte mätt som sagt. På ett 8' spö skulle jag välja en 2500 dels av kastskäl som jag nämnde men jag tror dessutom att 2500 kan ge bättre balans på ett spö som är så pass långt som 8' fast där bör du helst kolla med en rulle på just ditt spö.

                  Utväxlingen är också viktig som kulfisk nämner, 1000 tar in lite lina, ffa med 5:1, jag kör ffa en 2500 med 6,0:1 när jag jiggar, till spinn kan kanske en lägre utväxling funka, lite personligt vad man gillar.

                  Titta på vikt och linintag i dessa tabeller, den övre Shimano Nasci den nedre Daiwa Legalis LT.



                  Click image for larger version  Name:	Screenshot_20190622-114033_Chrome.jpg Views:	1 Size:	412,7 KB ID:	2511442
                  Bifogade filer
                  Senast ändrad av anteman; 2019-06-22, 11:20.

                  Kommentera


                  • #29
                    Ursprungligen postat av Zeppohoj Visa inlägg
                    Anteman: På vilket sett är 2500 rullarna bättre när det kommer till kastlängder? Rent tekniskt? Har alltid fått för mig att om jag vill kasta långt med väldigt lätta beten så måste jag välja så liten rulle som går. Fast såg i nåt klipp att man skulle undvika 500 storleken pga lintvinn eller nåt liknande. Jag är inte bra på den tekniska biten. Men vill absolut lära mig.

                    Jag vill gärna köpa en rulle som är helt ny pga garantin plus att jag inte vill börja med att serva rullen med nya delar, Slitage sabbar hela köpet. Men visst jag måste ändå plocka isär den o droppa lite olja här o var o fetta in den lite även som helt ny.
                    Det är ju smak och tycke och vilket fiske du tänker bedriva men jag hade nog också valt en 2500-rulle. Jag kör mycket jigg och håller mitt spö helt still och använder bara handleder och då tycker jag en rulle med lite mer vikt skapar en bra motvikt och balans i mitt jiggande. Skulle det också hända något oförutsätt så har du mer lina att tillgå ute på fältet. Jag var ett fan till mindre rullar förut men det finns ingen anledning vad jag ser att gå under 2500. Skulle det också vara så att du vill ut till kusten och sätta på en rulle på en låt oss säga en 10fotare då har du ju en rulle och slipper köpa en till.

                    Jag har fiskat med en nasci 2500 under en säsong med en helvetes massa fisketimmar både kust och insjö. Men en rulle som jag skulle slänga ett getöga på är Okuma Inspira ISX 30- FD , dessutom får du med en extra spole. Den känns mer dynamisk än nascin. Dessutom billigare. Det finns en 20-FD men som sagt. Jag ser ingen anledning i att ha en liten rulle.

                    Det finns säkert massa som säger big no no till Okuma men det är mitt tips iaf.

                    Kommentera


                    • #30
                      mrheyjoe: För o nackdelar med Nascin.
                      Hur var den att fiska med?

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 190 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 679 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 266 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X