Tips på ''ligth'' rullar. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tips på ''ligth'' rullar.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tips på ''ligth'' rullar.

    Rullen till mitt blackmax combo har gett upp, Vill ha tips på bra rullar runt femhundringen.
    2500 storlek. Vad använder ni?

  • #2
    Budget? Till mitt lätta fiske använder jag en Daiwa ninja 1000 LT. Det är som att veva i smör med rullen o den är tyst. Bromsen är både stark och jämn. Tror inte en 2000/2500 är sämre. Den kostar 599:- Sen finns det givetvis dyrare rullar oxå. Men allt hänger ju på vilken budget du har. Daiwa,shimano o abu har både budgetrullar o premium. Men shimano o Daiwa sticker ut lite mer när det gäller premium.
    Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av jimmy85 Visa inlägg
      Budget? Till mitt lätta fiske använder jag en Daiwa ninja 1000 LT. Det är som att veva i smör med rullen o den är tyst. Bromsen är både stark och jämn. Tror inte en 2000/2500 är sämre. Den kostar 599:- Sen finns det givetvis dyrare rullar oxå. Men allt hänger ju på vilken budget du har. Daiwa,shimano o abu har både budgetrullar o premium. Men shimano o Daiwa sticker ut lite mer när det gäller premium.
      Tack för tipset ser kanon ut! Osäker vilken storlek jag ska ta, vad tror du till ett 6fot 5-20g kastvikt?

      Kommentera


      • #4
        En 2000 borde funka tycker jag. Den väger 215g o tar 150m 0.16mm lina medan 2500 väger 240g o tar 150m 0.20mm lina.
        Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

        Kommentera


        • #5
          Aaah de internätz, gotta love it =)

          Oavsett. Daiwa har en serie som heter LT - Light & Tough (har jag för mig det står för, med risk för att bli fullständigt idiotförklarad)

          Och veva i smör måste ju va toksegt, speciellt om det är direkt från kylen

          Själv kör jag med Okuma Ceymar, enligt mig väldigt prisvärd rulle för ca 500kr eller något.

          Bästa tipset; Första bästa fiskebutik, kläm, känn, ta med spöt och kräng på en rulle för att se hur det känns. Du kommer säkerligen hitta något du trivs med då. Alla är olika,vissa behöver 16 kullager, andra vill ha en lätt vev medan andra bara vill att det ska dyyyrt...

          Knaeck och braeck som danskarna säger =)

          Kommentera


          • #6
            En Regal eller Fuego av LT modell är byggda lite annorlunda och lättare men också lite dyrare än Ninja LT. På en kort 6,5:a (finns inga långa...) skulle jag välja en 2000, annars är en LT 2500 så lätt att den funkar från allt som abborre, öring till lättare gädda på ett 7-8' spö enligt min mening. Undvik D modellen om du kan, den har en onödigt djup spole om man kör flätlina...

            Apropå billigt och förvånansvärt bra för slanten, har två Okuma safina pro 25 och 30, vill du ha en bra men billig rulle och nöjer dig med ca 5:1 utväxling, köp dess ersättare Safina Noir https://www.happyangler.se/sv/fisker...ulle/p/368540/ se så fint linan ligger även på en ngt överfylld 40 spole... (inte min)
            image_larger_version_name_size_id

            Just nu är rullen ungefär lika billig som flätlinan du lägger på...
            Senast ändrad av anteman; 2019-07-06, 01:35.

            Kommentera


            • #7
              Jag har både ceymar & Safina noir från Okuma.
              Imo är ceymar långt mycket bättre.
              Bara ett kast till..

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 286 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 134 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 277 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              89 081 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 362 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X