Multitrassel - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multitrassel

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Ett tips för att undvika "snärtkast" är att låta betet hänga ner så långt från spötoppen som du klarar att hantera vid utkast, vid lång lina är det omöjligt att snärta ut det, du måste göra en stor sveprörelse för att få fullt sträck på linan och det blir en mjuk rörelse som resultat som dessutom resulterar i längre kast ju längre löslina du kan hantera, detta p g a den större radien, du kan se löslinan som en förlängning av spöt...

    Tänk på hur kasttekniken är då man kastar med bombarda, du kan i princip inte snärta ut en bombarda, samma princip men inte lika extremt lång löslina vid vanligt spinn.

    Kommentera


    • #22
      Jag vet... Jag har en gammal Record 2100 sport som jag kastade 18 grams dobb med en gång i tiden... Inga rekordlängder då heller men 60 meter var inga större problem då... =)

      Kommentera


      • #23
        Undrar Varför ni strävar efter dessa långa kast ?
        Visst, jag kan kasta rätt långt om jag vill. Men tar aldrig i utan nöjer mig med 25-30m. Fisken står närmare än du tror

        Kanske därför jag aldrig blir trött i armarma jag kastar lugnt och tryggt och landar runt 30m vilket jag är nöjd med
        Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
        Flugfiske är en Livs-stil
        2016 har jag blivit Multifrälst

        Kommentera


        • #24
          Jag tycker alla skriver att dom kastar 50-60 meter utan problem... om JAG nu inte lyckas med det som andra gör så enkelt anser jag att det är fel på riggen eller på min teknik eftersom jag har kastat 18 gram dryga 60 meter en gång i tiden... förvisso med ett 13-fots spö men då med en rulle från 73 =)

          Det börjar luta åt att jag vill SE någon kasta 100 gram jerk eller gummi 60 meter där jag själv får bedöma längden och dessutom jämföra mig och min teknik där och då.

          JAG känner mig kass när jag inte ens når hälften så långt idag.

          Kommentera


          • #25
            Folks kastlängder på internet är väl lite löst baserade i verkligheten allt som oftast.

            Jag dänger inte gädd gummin 60meter i alla fall. En westin swim far som bara den men 60meter vet jag inte heller... tillräcklig lång hur som för att en enstaka gädda någon gång hunnit se den och fattat tycke.

            /Apan

            Kommentera


            • #26
              Ja, en westins swim verkar trotsa tyngdlagen helt och den borde fått Einstein att revidera Newtons teorier totalt om han levt länge nog...

              Kanske skulle bygga en raket med formen av en swim så räcker det med att tanka några liter etanol för att få den till mars...

              Kommentera


              • #27
                Jag hade stora bekymmer med kastlängderna för ett tag sedan. Eller rättare sagt så fick jag inte ihop linmängderna jag fick på rullarna jämfört med hur linspolen såg ut när jag var klar. Svårt att förklara men det slutade med att jag köpte en linräknare. En liten finurlig manick som jag kan sätta på spöt framför rullen och som visar linmängd i meter när man vevar in linan. En enkel sak att hiva iväg en BJ och mäta hur långt jag kunde kasta. Med ett SZ BS Mc Rubber & tail så får jag iväg en Mc Rubber ca 55 m. En BJ ca 60 m. En Westin Swim ytterligare 5 m. Med ett 50 gr påronsänke så tömmer jag rullen på lina och spolaxelknuten hindrar det hela. Rullen oftast en rund Ambassadeur med UT spole eller en Daiwa TWS tar ca 75 m lina.

                Så visst går det att kasta 60 m. Jag har testat. Nörd? Jajjemen.

                Har faktiskt svårt att förstå de som nöjer sig med korta kast. Varför? Man täcker mer vatten med längre kast. Och det skadar aldrig att ha möjligheten. Man måste ju inte använda möjligheten
                "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

                Kommentera


                • #28
                  Ja en linräknare kanske man skulle ha mellan glesa hugg... Intressant att få kvitto på längder "bara därför att..." De fina kastlängder du anger, är det i vindstilla, med-, motvind eller ett genomsnitt?

                  Kommentera


                  • #29
                    Vid jakt på sjöfågel vet jag att det är väldigt vanligt att man missbedömer avstånden till fåglar över öppet vatten. Msn tror sig skjuta på 25 meter när avståndet i själva verket är mer än det dubbla.

                    Jag ska ta med en avståndsmätare nästa gång jag ger mig ut. Vem vet, jag kanske bara bedömmer kasten som korta med tunga beten.

                    Eller så provar jag här hemma på tomten... man kan göra så... =)

                    Kommentera


                    • #30
                      Nu har jag testat att kasta på land där jag kan mäta mina kastlängder.

                      Jag har haft fel!

                      Utan att anstränga mig själv eller utrustningen i ett "normalkast" hamnade betet runt 35 meter från mig. Svingar jag snabbare och med lite mer kraft kastar jag mellan 45-50 men oftast runt 45 meter. Med bättre teknik ska nog Ricky the roach kunna sväva några meter till över ytan.

                      Själva trasselproblematiken uppstår med ett enda spö och jag insåg att det är jag själv som laddar spöt så fort och hårt så det beter sig som ett haspelspö. Jag böjer högerarmen lite i kastet, om jag tvingar mig själv att sträcka ut höger arm sitter svingen som den ska. Om jag bara flyttar vänsterhanden tre centimeter längre ut på spöhandtaget sträcker jag automatiskt högerarmen tillräckligt... men då får jag ändknoppen på handtaget lite konstigt... får fila lite i gummit.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 676 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 262 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X