Haspelrullar som låter tick tack... - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrullar som låter tick tack...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelrullar som låter tick tack...

    Jag har tidigare stött på fenomenet som nämns i i trådrubriken vid torrvevning av vissa rullmodeller (inga ”top of the line). Jag vet att rullmodellen hade den egenskapen då jag hade flera storlekar och varianter av den.
    Slälva gången och funktionen i övrigt var det absolut inget fel på vid själva fisket.

    Nu har jag dock inhandlat en begagnad haspelrulle av lite högre klass - Spro Zalt Arc HD, och den låter också tick tack vid torrvevning.

    Jag är lite nördig och undrar om någon stött på samma fenomen och vet vad det beror på.

    För att undvika torra ordvitsar så ger jag det uppenbara svaret på min fråga:
    Rullen går som en klocka!
    sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

  • #2
    Ljudet kan uppstå av olika anledningar, men jag skulle börja med att misstänka rotorn med bygeln. Kolla om ljudet uppstår en gång per rotorvarv. Rotorn är sällan balanserad och kan glappa eller vara dragen för tight. Konstruktionen varierar mellan olika modeller. Du har säkert ett IAR lager på spolaxeln och ett spolaxellager. Sedan har du vevlager som börjar glappa förr eller senare. Kolla dem också.

    Kommentera


    • #3
      Det är inget fel på rullarna och absolut inget glapp i rotorn eller slitage. Jag är 90% säker på att det är rullarnas konstruktion som orsakar fenomenet. Mycket riktigt klickar det en gång per varv med veven.
      sigpic Man lever inte för att fiska - man fiskar för att leva!

      Kommentera


      • #4
        Om ljudet uppstår en gång per varv med veven så kan du utesluta rotorn. Då kan du koncentrera dig på vevhandtaget, vevens fäste eller vevlagren som antingen är kullager eller bussningar. Det sitter ett vevlager på varje sida.

        Uteslut först vevhandtaget genom att smörja axeln till "knoppen" eller smörj kullagret om vevhandtaget har sådant. (ljud från vevhandtaget kan få en människa att plocka isär en rulle flera gånger i jakten på en förklaring).

        Som jag sa är det bara en tidsfråga innan det uppstår ett vevglapp på en haspel. Det påverkar nästan aldrig rullens funktion, men kan kännas (och ev. låta). Rucka på veven så märker du om det glappar. Kontrollera samtidigt att du dragit åt veven rätt och att ingen detalj skaver mot vevhusets utsida (vilket kan inträffa om veven glappar i sida och/eller om den dragits för hårt eller för löst). Åtdragning av vevhandtaget kan endast tillsluta glapp i axialled men inte i sida. Det som ofta händer är att veven dras åt för hårt i ett försök att bli av med glappet.

        Annars får du skruva upp rullen och kolla att inte huvudrevet skaver mot kåpans insida (vilket absolut kan hända om veven glappar i sida). Då kan du samtidigt se till att det finns fett på dreven och utesluta att ljudet uppstår för att dreven går torra.

        Jag kan i övrigt inte se någon anledning till att rullen skall ge ifrån sig ett klickljud en gång per varv med veven.

        Kommentera


        • #5
          Det där känner jag igen. I våras köpte jag en Penn Battle II 2000. Den låter inte "tick-tack" utan "klonk-klonk" i ojämn rytm. När man fiskar med den känns det som om bygeln ibland slår i spöklingan, men det gör den inte. Jag har demonterat rullen och släden till spolens uppläggningsrörelse glappar betänkligt. Tillverkningsslarv eller för generösa tillverkningstoleranser. I alla fall är klonket oerhört störande när man vevar in betet.

          En dag när jag inte är för lat ska jag lägga rullen i ett paket och skicka in den som garantiärende.

          Samtidigt har jag en uppsättning rullar från 70- och 80-talen som går sammetsmjukt. Med modern CNC-teknik borde det inte vara omöjligt att få tll likvärdig kvalitet.

          P.

          Kommentera


          • #6
            Orsaken kan vara den mekanism som gör att spolen occilerar vid vevning. Minsta lilla glapp i denna kan resultera i ett tick när spolen byter riktning från utgående till inkommande och viceversa.
            /John

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 277 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 118 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 271 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            88 952 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 349 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X