Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ambassadeur 5501
Collapse
X
-
Den delen är väl inte ett dugg bakvänd, exakt så gör jag med när jag fiskar en högervevad rulle och så har väl högerhänta fiskar ambassadeurer sen urminnes tider (d v stills det kom vänstervevade). Jag gillar att växla mellan högervevat och vänstervevat vid fiske med multi, dock inte med haspel... där funkar endast vänstervevat konstigt nog.Ursprungligen postat av Mankan G Visa inläggBakvänt även hos mig. Högerhänt. Vevar med höger. Håller höger tumme på spolen vid kast. Och kastar mest med höger. Flyttar således över spöt till vänsterhanden efter varje kast.
Lämna en kommentar:
-
Bakvänt även hos mig. Högerhänt. Vevar med höger. Håller höger tumme på spolen vid kast. Och kastar mest med höger. Flyttar således över spöt till vänsterhanden efter varje kast. Till detta så gör jag även en annan knasig rörelse när jag kastar med rullar med frikopplingsknapp. Börjar med att hålla fast spolen med vänster tumme medan jag frikopplar med höger tumme. Byter sedan tumme och hand som håller fast spolen medan jag flyttar över spöt till den andra handen. Kastar och sedan flyttas spöt igen.
inte undra på att jag har börjat föredra tumknapp.....
Jag har inga problem med att använda bägge händerna när jag skruvar eller spikar men att veva med vänster går bara inte. Jag har verkligen försökt. Fick ge upp en vänstervevad jerkrulle efter lång tids försök.
Lämna en kommentar:
-
Jag är också vänsterhänt, fiskar högervevat och kastar över höger axel.Ursprungligen postat av JontaK Visa inläggKnappen bör sitta där den sitter på grund av att vevfunktionen sitter på samma sida, borde konstruktionsmässigt vara tämligen krångligt att placera en gavelknapp på icke vevgavel.
Tror helt enkelt knappen sitter där den sitter på grund av att det är den mest naturliga placeringen ur tillverkningsvinkel.
Jag är för övrigt vänsterhänt, fiskar alla rullar högervevat, kastar över höger axel och frikopplar med vänster hand.
Många tycker det ser ytterst avigt ut men jag, ja, jag vet inte bättre.
Lämna en kommentar:
-
Jag är högerhänt, högerskytt vid bollsporter och jakt, vänstervevad men kastar på höger sida vid fiske samt totalt ambidexter vid användande av datormus. Måhända märklig kombo.
Lämna en kommentar:
-
Höger hand på rulle, vänster på spöbutt.Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggFörsta stycket köper jag.
Vilken hand har du vid rullen i själva kastet?
Jag är högerskytt vid bollsporter med klubba, kastar alltså likadant.
Lämna en kommentar:
-
Exakt så. Med vänstervad amba.Ursprungligen postat av Monkey Visa inläggJag frikopplar med vänster hand innan jag greppar butten på spö, högerhand/tumme fixerar spolen och håller i spöt, knappen blir svårare att nå om den sitter på andra sidan plus att handen redan är där då man just släppt veven efter förgående kast.
Jag frikopplar inte rullen som om den hade tangent då blir det svårt att hinna stoppa spolen.
så har jag i alla fall kastat med mina 5501.
/Apan
Och exakt så även med högervevad fast vänster tumme då trycker på releasen fast den sitter på höger gavel.
Inga konstigheter.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inläggEn liten tanka så här på kvällskvisten från en som inte förstår bättre...
Releaseknappen på en 5501 sitter ju på vevsidan... blir inte den placeringen väldigt avig för en som kastar med höger hand?
Eller är 5501 tänkt för vänsterhänta kastare?
Man lär så länge man lever!
Old Firehand
Leif Engström
Senast ändrad av Old Firehand; 2020-01-24, 16:58.
Lämna en kommentar:
-
Jag frikopplar med vänster hand innan jag greppar butten på spö, högerhand/tumme fixerar spolen och håller i spöt, knappen blir svårare att nå om den sitter på andra sidan plus att handen redan är där då man just släppt veven efter förgående kast.
Jag frikopplar inte rullen som om den hade tangent då blir det svårt att hinna stoppa spolen.
så har jag i alla fall kastat med mina 5501.
/ApanSenast ändrad av Monkey; 2020-01-24, 12:06.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
32 153 visningar