Rulle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rulle

    Hej.
    Kör idag Daiwa 17 Prorex TW 100SV....tänkt skaffa en till rulle.

    Om man ska gå upp några snäpp vad ska man köpa då?

    Daiwa Alphas sv 70?
    Daiwa Daiwa Zillion SV TWS 1016H ?

    Vad är bättre på dom rullarna jmf med min prorex?

  • #2
    Vad är syftet med en ny rulle? Fiska med annan kastvikt på spö? Dyrare rulle i tron att allt blir bättre? Ombyte förnöjer?

    Jag önskar att jag bara hade en rulle till allt :-)

    Kommentera


    • #3
      Ska köra liknande fiske....dvs jiggande m.m efter abborre/ gös. Ibland dropshottande.
      Skönt å ha 2 färdiga riggar i båten...ifall ena trasslar eller liknande.
      Eller å ha färdigt när man enkelt vill byta bete/färg.

      Jag e rätt nöjd med prorexen men kan man få ännu ” bättre” så är det alltid välkommet.
      Så tänkte vad man får för några tusen extra egenligen?
      mjukare gång? Bättre broms? Bättre kastlängd? M.m...

      Har sett att man kan köpa 19 alphas sv 70 utomlands för drygt 2000kr vilket motsvarar priset på prorexen här..
      känns som ett bättre köp?

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg
        Så tänkte vad man får för några tusen extra egenligen?
        mjukare gång? Bättre broms? Bättre kastlängd? M.m...
        Svårt att svara på i dagsläget då så många rullar är snarlika, även i vitt skilda prisklasser.
        Exempelvis slirbromslameller och övriga komponenter i den funktionen kan ju delas av otroligt många modeller, även om systemen
        skiljer något blir den praktiska skillnaden minimal.
        Sen beror det ju också på hur man definierar en "bättre broms". Gäddpojkarna vill bara kunna ställa så stumt som möjligt, exempelvis.

        Bättre kastlängd beror på vilken lina, vilket spö och bete en viss rulle kombineras med samt vilken teknik och erfarenhet ägaren har.
        Själv kastar jag längre med vissa enkla och/eller billigare rullar än vissa dyra/avancerade.

        Mjukare gång går att få med rullar utrustade med antingen Shimanos eller Daiwas mikrodrev (i mer avancerade rullar). Dessa kommer dock med sina nackdelar.
        I vissa fall uppstår också ett vinande ljud med tillhörande känsla som trots en relativt len gång åtminstone för stryker alla fördelar.

        Nya Zillion är enligt mig en Tatula med fler finesser, om dessa är nödvändiga och/eller användbara är upp till var och en att avgöra.
        Personligen kan jag tycka man får en liten funktionell vinst för en ganska stor slant.

        Ursprungligen postat av mikkiz Visa inlägg
        Har sett att man kan köpa 19 alphas sv 70 utomlands för drygt 2000kr vilket motsvarar priset på prorexen här..
        känns som ett bättre köp?
        Alphas CTSV för 2000 är ett bra pris.
        Rullen är japantillverkad (om det nu spelar roll i dagsläget) och är byggd på gammalt vis.
        Jag ställer mig dock något tveksam till modellen då jag ägt Alphas SV i flera olika varianter och dessa är inte alls lika välbyggda som gamla 103, F och R exempelvis.
        Har inte fiskat med CTSV men de få exemplar jag synat har jag inte varit helt imponerad av.
        Funktionsmässigt bör den dock fungera fint, värt att betänka är att CTSV-rullarna (Steez, Alphas och Millionaire) verkar vara byggda lite åt BFS-hållet med
        sina små spolar.

        Något som sällan talas om särskilt öppet är gräset är grönare-tänket som är så vanligt inom fisket (påstår inte att det förekommer här).
        Kanske är din Prorex helt perfekt för ditt ändamål.

        Kommentera


        • #5
          Tack för svar.
          Nä det e inte säkert man får bättre bara för man betalar mycket. Därför jag tänkte fråga lite här först...
          Skulle mycket väl kunna köpa en till prorex....undrade bara om man ev får ännu finare gång etc på en dyrare?
          Och om man kastar lätta beten från 8-10g tex crankbaits... är prorexen e bra rulle eller finns d bättre för det ändamålet?

          Kommentera


          • #6
            Jag tycker personligen inte gången skiljer sig alltför mycket mellan dagens medeldyra och dyra multirullar. Mer tydligt gällande hasplar.

            För så lätt som 8 gram tror jag definitivt du kan ha nytta av Alphas CTSV, även rullar som Aldebaran MGL fungerar bra. Ska du ännu längre ner i vikt
            finns det några olika BFS-rullar att tillgå men då offras en del för att kunna kasta från drygt 1 gram upp till 10-15.

            Kommentera


            • #7
              Vart en Daiwa Tatula SV TWS 103 fick den till så bra pris så kunde inte motstå

              Kommentera


              • #8
                Kanske en sån här spole kastar lätta vikter bättre än SV originalspole? Spolens vikt har betydelse men också spolens rotor... hör med joens här på FS. https://youtu.be/CSAd6DlBJVc

                Kommentera


                • #9
                  Ska testa org spolen först...
                  nu gäller d hitta passande spö oxå

                  Kommentera


                  • #10
                    Blev ett Gunki Chooten 5-18g m/ml 210

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 951 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X