Budget låg profil till gädda - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Budget låg profil till gädda

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
    Jontak du som fiskar med storlek 100 rullar efter gädda, och säkert inom samma viktspann som jag tänker, hur grov fältlina anser du lämplig?
    Gillar ditt betesval, klassiker!
    Fiskar själv mycket med Rapala Magnum och Atom, även större spinnare och spinnerbaits. Effektiva beten som alla är snälla mot rullarna.

    Jag använder ett par av mina rullar i den här klassen till både gädda och abborre, det är ju så att prylar för lätt gäddfiske passar utmärkt till tyngre abborrjigg eller gösfiske exempelvis.
    Använder därför lite olika linor och dimensioner på dem, från 0.18 upp till cirka 0.25. Väljer helst en flätad lina runt 0.22-0.24mm på rullar mest använda till gädda.
    Ibland använder jag nylon, då 0.28-0.30mm ungefär.

    Kommentera


    • #12
      Jo rapala magnum är fin grejer! I mitt vatten fungerar 14 cm väldigt bra för både abborre och gädda.

      Jag funderar på ca 0,20 mm och kan tänka att upp mot 0,24 mm är lite lämpligare.

      Kommentera


      • #13
        Tror aldrig jag fått en abborre på 14cm, däremot på de mindre varianterna.

        Du lär knappast förlora något från 0.20 till 0.24.
        Har i omgångar testat olika lindimensioner på givna rullar och konstaterat att kastlängden påverkas minimalt förutsatt att dimensionen inte ökas markant eller det är väldigt lätta beten som används.
        Enda nackdelen jag ser med linor runt 0.25 är förmågan att skära vattnet vid exempelvis jiggfiske, där kan skillnaden vara märkbar vid sämre förutsättningar samt användande av relativt lätta jiggskallar (använder själv sällan tyngre än 14 gram). Därav mitt val av linor på 0.20mm eller något tunnare rullar jag jiggar lite oftare med.

        Kommentera


        • #14
          Av någon anledning hugger gärna abborrarna på större vobblers i mitt vatten. En 800+ g hugg på en salmo Whitefish 18 cm i somras. Året innan fick jag några runt samma storlek på rapala magnum 18 cm. Just 14 cm modellen är väldigt populär bland abborrarna över 500 g. Ofta bondtrollar jag med den när jag söker fisk och är osäker om abborre eller gädda är i stöten. Så förhoppningsvis blir det både gädda och abborre som kommer att fiskas med rullen, även om fokus är gädda.

          Kommentera


          • #15
            I somras impulsköpte jag en Abu Black Max för en dryg femhundring och lade på 0,18 Spiderwire. Jag använder den till spinnare, drag och mindre wobbler, alltså under 30-35 gram. Till det funkar rullen bra. Till min förargelse kastar jag åtminstone tio meter längre med den än med mina gamla runda Ambassdeurer med nylonlina. På det hela känns rullen bra, går mjukt och krångelfritt. Men jag har inte någon uppfattning om hur slittålig den är. Flera av mina gamla rullar har jag haft sedan 70-talet utan krångel - den slitstyrkan förväntar jag mig inte av en plastrulle.
            Senast ändrad av Capsizer 2; 2020-02-10, 19:51. Anledning: Edit: stavfel

            Kommentera


            • #16
              Spännande att höra! Det verkar som att många har positiva erfarenheter av black Max om de används med förstånd. Priset avskräcker inte direkt!

              Kommentera


              • #17
                Black Max brukar gå på cirka 300:- på tradera i skapligt skick. Köper man sen ett Svartzonker Black Series i lämplig klassning hamnar man under tusenlappen.

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
                  Spännande att höra! Det verkar som att många har positiva erfarenheter av black Max om de används med förstånd. Priset avskräcker inte direkt!
                  Främsta exemplet jag har på Black Maxens överlevnadsförmåga var ett några år gammalt exemplar, jerkfiskat upp till 120 gram dels i bräckt vatten.
                  Ordern var "byt inga delar då rullen inte är värd det".
                  Den var smutsig, skavd, allmänt glappig och ful. Envägslagret gick bakåt ibland.
                  Hävde i precis hela rullen i ultraljudstvätten några cykler.
                  Fjäskade ordentligt för sagda envägslager och rullen fick faktiskt livet åter!
                  Allt fungerade och även om nykänsla inte infann sig blev det ett fullt funktionsdugligt exemplar igen.

                  Med det sagt hade två kompisar två Black Max var, båda rasade på mindre än en säsong efter vanligt jiggfiske upp till 30 gram.

                  Och med DET sagt tycker jag fortfarande SLX är mer rulle för pengarna. ; )

                  Kommentera


                  • #19
                    Slx känns väl ändå lite mer gedigen. Det är inte omöjligt att det blir en sådan.

                    Då jag inte planerar att kasta riktigt lätta drag (då kör jag haspel och gillar det!) Vad motiverar då en dyrare rulle? Om vi bortser från den högst objektiva premium känslan.

                    vi säger att jag sträcker mig mot 2000 kr.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av robertn Visa inlägg
                      Då jag inte planerar att kasta riktigt lätta drag (då kör jag haspel och gillar det!) Vad motiverar då en dyrare rulle? Om vi bortser från den högst objektiva premium känslan.

                      vi säger att jag sträcker mig mot 2000 kr.
                      Inget!
                      Eller nja, visst får man några fler "finesser" uppe runt 2000 jämfört med 1200 eller däromkring.
                      Man får nog bryta ner det och jämföra rulle mot rulle om man verkligen ska få en rättvis bild.

                      Idag när det går att köpa en Curado K, Citica eller Tatula för 15-1800 finns det få anledningar att gå upp till eller över 2000.
                      Visst DC, Magsealed och allt vad det heter kan locka men ursprungsland och byggkvalitet skiljer sig inte nämnvärt.
                      Ska du ha en japantillverkad rulle med ännu fler finesser (och betydligt högre priser) hamnar vi mot Bantam, Metanium, Ryoga och Conquest. Rullar jag inte ska uttala mig för mycket om för då blir märkesentusiasterna kinkiga. ; )
                      ABU har sin Revo X för en billig peng, ingen lättkastare men jag tycker den känns bättre än en Black Max.

                      Det här är ju högst partiska åsikter, jag har mina cementerade idéer. Insnöade kanske men baserade på 20 års rullskruvande och testande av det mesta.
                      Är själv allergisk mot det jag kallar finesser men exempelvis DC kan du ha stor nytta av beroende på din erfarenhetsnivå och hur du fiskar.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 252 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 069 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 189 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 673 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 261 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X