Ny Daiwa Certate LT 2500XH känns trögvevad - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny Daiwa Certate LT 2500XH känns trögvevad

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ny Daiwa Certate LT 2500XH känns trögvevad

    Hej,

    Är ny relativt ny inom fiske, har försökt söka på forumet och Google men tycker inte jag hittar svar på min fråga.

    Har kört med en okuma epixor xt 30 i 1-2 år, jätte nöjd, köpte nu en Daiwa Certate LT 2500XH för att utöka och fiska med två combon.

    Jag upplever dock att den nya Daiwa rullen är tungvevad, kör jigg med 10g skalle och prövat på två olika spön, känslan är lite som när man råkat snurra linan över spötoppen och försöker fiska.

    Vevar jag in bara lina utan bete går den mjukt som smör.

    Är det något fel, eller kan det vara känslan på 6.2:1 som är så mkt tyngre med jämfört 5.0:1 som jag chansar gamla rullen har.

    Mycket tacksam för svar, ska vända mig till affären men vill gärna ha lite kött på benen innan.

  • #2
    5.0:1 är en med dagens mått mätt väldigt låg utväxling medan 6.2:1 är strax under medel så ja, boven i dramat är sannolikt utväxlingen och således en vanesak.

    Kommentera


    • #3
      Kanske har du en känsligare handled än jag så du känner skillnaden mellan utväxlingar men det gör knappt jag, jo det gör jag men inte mycket med en liten jigg... så funderar.. Har ju själv en Prorex 2500 med 6,2:1 och den är inte tungvevad... jag har dessutom en Stradic 2500 med 6,0:1 och två Okuma med 5,0:1 och skillnaden dem emellan med mina mera slimmade beten är liten... ingen är besvärande tungvevad...
      Senast ändrad av anteman; 2020-07-16, 00:15.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av dankfrotto Visa inlägg
        Hej,

        Är ny relativt ny inom fiske, har försökt söka på forumet och Google men tycker inte jag hittar svar på min fråga.

        Har kört med en okuma epixor xt 30 i 1-2 år, jätte nöjd, köpte nu en Daiwa Certate LT 2500XH för att utöka och fiska med två combon.

        Jag upplever dock att den nya Daiwa rullen är tungvevad, kör jigg med 10g skalle och prövat på två olika spön, känslan är lite som när man råkat snurra linan över spötoppen och försöker fiska.

        Vevar jag in bara lina utan bete går den mjukt som smör.

        Är det något fel, eller kan det vara känslan på 6.2:1 som är så mkt tyngre med jämfört 5.0:1 som jag chansar gamla rullen har.

        Mycket tacksam för svar, ska vända mig till affären men vill gärna ha lite kött på benen innan.
        Jag har den vanliga verisonen (ej XH) och den har varit mjuk som siden sedan dagen jag fick den, både med och utan belastning.

        Kommentera


        • #5
          Tack för svar, är fan lite kluven på om vad det kan vara (eller om det är normalt).

          Hittade någon som pratar om att IAR-lager var dåliga eller liknande, det kunde man testa genom att kasta ut, spänna linan och slå av spärren som gör att man kan veva rullen baklänges, och veva in den normalt för att se om det var någon skillnad, hittar dock ingen spärr - vet någon vart den sitter?

          ​​​​​​Har testat att veva långsamt med nya rullen, upplever det tungt att veva då i alla fall, dvs inte tungt pga motstånd av betet, utan tungvevad mekaniskt.

          Och motsvarande har jag testat vevat snabbare med gamla rullen, märker tyngre motstånd av betet men det är lättvevat ändå.

          ​​​​
          Senast ändrad av dankfrotto; 2020-07-16, 08:33.

          Kommentera


          • #6
            den blir lättare ju mer du fiskar med den.... har en likadan som du har o den behövdes bara fiskas in lite ....sen tar det en stund o vänja sig vid den högre utväxling hade samma känsla oxå ....men man vänjde sig efter några pass ....

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av dankfrotto Visa inlägg
              Tack för svar, är fan lite kluven på om vad det kan vara (eller om det är normalt).

              Hittade någon som pratar om att IAR-lager var dåliga eller liknande, det kunde man testa genom att kasta ut, spänna linan och slå av spärren som gör att man kan veva rullen baklänges, och veva in den normalt för att se om det var någon skillnad, hittar dock ingen spärr - vet någon vart den sitter?

              ​​​​​​Har testat att veva långsamt med nya rullen, upplever det tungt att veva då i alla fall, dvs inte tungt pga motstånd av betet, utan tungvevad mekaniskt.

              Och motsvarande har jag testat vevat snabbare med gamla rullen, märker tyngre motstånd av betet men det är lättvevat ändå.

              ​​​​
              Lagrena är garanterat inte dåliga, det hade du hört före du kännt det. Sen har 99% av alla high-end rullar ingen spärr för att få rullen att veva baklänges då den funktionen är borttagen (min teori är att om man köper en sådan rulle så tänker tillverkarna att man har tillräckligt med kunskap om hur den fungerar och inte behöver spärren för att rätta till misstag). Highgear-rullar är generellt sett mer trögvevade än sina lågutväxlade motparter då du har högre utväxling i samma kropp och storlek. Detta gör sig extra tydligt i mindre rullar (strl 2000 och nedåt). Som Linkan81 skrev här ovan är det inget konstigt alls utan bara att fortsätta fiska, eller eventuellt lämna tillbaka och köpa en vanlig 2500

              Kommentera


              • #8
                Fiskar som sagt en Prorex 2500 med 6,2:1 utan att uppleva den som tungvevad, hade en sån Certate som du har hemma ett tag, kändes bra att veva med den fiskade jag aldrig.

                Svårt att säga om det är fel på just din rulle, kan du jämföra den med en lika dan i någon butik? Vore nog det bästa, då vet du om det är ngt fel eller en fråga om olika utväxling. Annars får du nog försöka fiska "in den" eller reklamera... om den är fortsatt mkt mer tungvevad än din 5,0:1....

                Kommentera


                • #9
                  Har fiskat idag med multirulle med 6.2:1 och typ 7:1 de känns lena, jag kommer inte försöka fiska in denna utan kommer byta direkt, till en vanlig 2500 eller en helt annan.

                  Tack så mycket för era svar.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ja hoppas du får byta annars får du väl reklamera den du använt redan.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 948 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X