Tatula vs slx vs curado? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tatula vs slx vs curado?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Tatula vs slx vs curado?

    Hej!

    letar efter rätt Multirulle till mitt första abborr-spinncombo och har några olika alternativ som jag tycker är intressanta och skulle uppskatta lite info av alla erfarna spinnfiskare.
    rullen ska sitta på ett spö på runt eller något över 7 fot med en kastvikt från ca 5 till 20-25g och beten som används mest är väll jiggar på 5-9cm med 5-12g skalle , lite cranks runt 10g och vibrationsbeten 8-18g.

    daiwa fuego ct 100 runt 1100kr

    shimano slx 151hg runt 1100kr

    daiwa 18 tatula 100 runt 1600kr

    shimano slx 151hg dc kan jag få för runt 1600kr

    shimano curado 71hg kan jag också få för runt 1600

    Om någon här skulle ha erfarenhet av någon av dessa för ett fiske likt de jag beskriver så ge gärna tips i mitt val!

    tror mitt inköp blir nu till nästa löning.

    även andra rullar skulle vara intressanta i prisklassen upp till just ca 1600kr så ge gärna tips om nån skulle veta om något.

    tips på rätt Lina till mitt fiske uppskattas också!




  • #2
    Curado 71 hade varit mitt första val.
    Den är lättast, känns gedigen, kastar långt och stabilt klarar lätta beten runt 5gr.
    Efter det hade jag tagit Tatula.

    Val av lina spiderwire stealth smooth 8 är en favorit som funkar bra på alla rullar.

    Kommentera


    • #3
      Tack! Curado är nog den som fingrarna drar efter mest så blir nog denna, jo stealth smooth är en favorit men den är ju något tjockare än andra linor i samma angiven diameter, hur lågt går det att gå och fortfarande ha kontroll osv.. 0,12 eller 0,10?

      Kommentera


      • #4
        Hej,
        tacksam för input gällande rulle, tänkt att paras med ett Gunki Iron-T Chooten 213 14-42g. Primärt gösfiske samt abborrfiske med hårdbeten.

        Initialt stod valet mellan Daiwa 20 Tatula SV TW 103 och Daiwa 20 Prorex PE SV TW 100HSL, men där Shimano SLX DC 151HG också nu blivit aktuell.
        Detta på inrådan av några fiskare som tycker att en DC-rulle har sina klara fördelar vid kast av lättare beten.

        Har tidigare haft en Shimano Caenan 151A som jag inte trivdes med och sålde. Kör Revo Toro Beast till gäddfisket och har inga problem med overruns, men har i princip enbart kört haspel till lättare fiske, så där är jag oerfaren.

        Har via forum förstått att dessa två Daiwa-rullar är förlåtande vad gäller skatbon - men är en DC rulle så pass mycket bättre på att förhindra detta? SLX har färre kullager, och väger ngt mer. Men har lovordats av många pga DC.

        Och skillnaden mellan dessa två Daiwa-rullar är vad jag kan se minimal, bortsett får utseende har Prorex en grundare spole som ska passa flätlinor bättre. Något annat jag missar?

        Är Shimano Curado DC eller 70/71 HG ett annat alternativ som är värt den lilla skillnaden i pris?

        Tack på förhand!

        Kommentera


        • #5
          Jag hade nog stått kvar med de två första, mest Prorex som jag tror har grundare (lättare?) spole och snabbare linspridare. SLX, Curado är lite tyngre, har en enkel (begränsad) DC broms samt en ganska djup/tung spole, inget främst för lättare beten men det beror på vad du menar med lätta beten, 15g grejar ju DC...

          Googla rullarna, t ex The Reel Test (TRT) på YT som också testat Curado 70/71 som verkar vara en gammal goding som nog snart ersätts, har dock inte prövat den... Nackdelen med TRT är att han bara fokuserar på kastlängd inte så mycket hur de beter sig under kasten och han kastar mycket sällan i motvind... vilket är snällt gjort mot "nervösa" rullar.

          Har själv en Shimano Exsence DC köpt ca 2016 som jag ibland kör till lite tyngre jiggfiske abborre/gös men jag har inte prövat den till lättare borrebeten... Det har TRT gjort på nytt och han var förvånansvärt positiv, tror han sa att den var bättre än senare tiders DC modeller som SLX/Curado... men min är lite tyngre än jag vill på ett lättare borrespö, på mitt 7'6" 14-35g gör den sig bra.

          Kommentera


          • #6
            Jag skulle välja Curado MGL K 70/71, alltså nya Curado 70/71. Det är den rulle jag finner mest intressant i den prisklassen. Anledningarna är många. Bland annat är det den lättaste och mest kompakta av alternativen. Jag har en Curado DC och tycker att den är tung, klumpig och inte särskilt ergonomisk. Den kastar bra, men jag tycker vikten och ergonomin är viktig. Dessutom gillar jag när rullen känns fri under kasten. Det finns främst 2 saker som avgör hur fri och luftig en rulle känns i kastet i denna prisklass. Nämligen hur lätt spolen är och hur bromssystemets påverkan känns under kastet. Jag tycker att Daiwas bromssystem brukar kunna gå att ställa in friare. I det här fallet dock tycker jag att Curado K 70/71 MGL känns ovanligt fri för att vara en Shimano. Bra helt enkelt. Frihet under kast är en trevlig känsla som bidrar mycket i förfiningen av rullen, men också hur effektivt rullen kastar lite lättare beten. Något som gör att jag tycker att rullen är bättre än Tatula och Prorex är pinionstödet. Curado K 70/71 MGL har två kullager som stödjer upp piniondrevet, Tatula och Prorex har ett. Det här extra stödet gör att pinionen hålls på plats mot huvuddrevet i rullen och det kommer inte snea under press. Det här bidrar med en finare och lenare känsla under press, det vill säga när du använder beten som flyttar mycket vatten, men också när du vevar in fisk. Dessutom är den här konstruktionen hållbarare under tid. Främst får en dubbel kullager-stödd pinion rullen att behålla sin förfinade och lena känsla under längre tid. Curado DC och Curado K har också detta piniondrevsstöd, men de är mycket tyngre och större rullar. Onödigt stora och tunga ifall du frågar mig. Dessutom kastar de sämre och inte i närheten av lika fritt. De är sämre för lätta beten och är anpassade mer för beten i 18-25 g klassen. Tatulorna (Prorex, Fuego och Tatula) kastar lätta beten bättre än Shimano men är helt enkelt inte lika förfinade som en Curado. Du får den absolut bästa fiskeupplevelsen med en Curado K 70/71 MGL, därför bör du köpa den. Para ihop den med ett lätt spö (kolla in Daiwas abborrspön) och du har en riktigt trevlig combo.

            Kommentera


            • #7
              - Det som lockar med Tatulan (utöver att jag tycker den är snyggast och kändes bäst i handen helt naken) är det man påstår från Daiwa - SV konceptet (Stress Free Versatile) gör att man kan kasta allt från mycket lätta drag, 4g, upp till 56g.

              Jag är införstådd på att rullen osannolikt kan vara lika bra på att hantera beten i hela det breda spannet, men det är viktigare för mig att rullen kan hantera lättare drag (läs 10-20 g) utan att jag får overruns, då jag tror att jag kan hantera tyngre drag bättre som oerfaren.

              Frågan är om Prorex med sin grunda spole gjord för flätlinor (som jag uteslutande använder) ger en väsentlig skillnad till det fiske jag bedriver.

              - Curado K 70/71 MGL ser onekligen ut att vara en kompetent rulle men den finns inte att beställa vad jag kan se på svenska marknaden, slutsåld.
              Dessutom tror jag att jag är alldeles för oerfaren för att uppleva (och ännu uppskatta?) de fördelar och känsla du beskriver som man får med denna rulle.

              Jag vet att jag kommer bli less på en rulle som trasslar och där jag inte har full kontroll. Till jigg och lätta drag kör jag haspel just av den anledningen.

              Därav är frågan om Daiwas ovan nämnda rullar är ”förlåtande” i viss mån eller om man ska satsa på en DC-rulle, med de nackdelar ni nämner, just för att DC-systemet gör en sån skillnad. Helt införstådd på att rullen inte gör hela jobbet och att DC-systemet inte eliminerar risken för overruns, men helt klart en fördel för mig om det nu är väsentligt mer effektivt.
              Om inte, lutar jag ändå åt Daiwas rullar.





              Kommentera


              • #8
                Jag har ju inte kört med Shimanos mindre rullar med SVS infinity så jag vet inte riktigt hur de beter sig men har läst om att de kastar mkt bra men kan möjligen vara mer nervösa, kräva mer justerade av kastbroms, vaken tumme om man kastar varierande viker/betestyper i varierande vindar under en fiskedag...?

                Vad jag kan minnas så har jag aldrig läst att Daiwas pinionstöd varit ett problem i denna rullklass varken förr eller senare i FS eller i utländska motsvarigheter så frågan är om det har en reell betydelse ens på sikt?
                Har för övrigt förstått det som att Daiwas aludrev har mkt mindre problem än Shimanos motsvarighet även om den saken inte är av betydelse i denna frågeställning och dessa rullar...

                Däremot har jag läst om andra att Shimano med MM drev kan tappa den fina gången snabbt på iaf haspelrullar... multi med MM har jag inte undersökt så noga (och har ingen sån heller).

                Finns de som föredrar egenskaperna och gången på Daiwa medan andra föredrar Shimano, då är det att gå väl långt att påstå att X ger bästa upplevelsen framför Y, det är en subjektiv upplevelse och en smakfråga som kan stämma för B men inte för andra som t ex A.

                Har svårt att tro att Prorex ger väsentliga fördelar jämfört m Tatula, är väl närmast en definitionsfråga... vad man anser vara väsentligt skiljer ju sig mellan individer (se tråd) men den är gjord för linan i fråga.
                Kör du tunn fältlina så kan du kanske slippa (en massa) nylon under med grund spole och totalt sett möjligen få en lättare spole vilket brukar vara bra till lätta beten (och nästan tvärtom med tunga beten). Dessa Tatularullar är nog på betydelselös marginal faktiskt ngt lättare än Curado K70.
                Senast ändrad av anteman; 2021-06-08, 19:18.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Amiala Visa inlägg
                  - Det som lockar med Tatulan (utöver att jag tycker den är snyggast och kändes bäst i handen helt naken) är det man påstår från Daiwa - SV konceptet (Stress Free Versatile) gör att man kan kasta allt från mycket lätta drag, 4g, upp till 56g.

                  Jag är införstådd på att rullen osannolikt kan vara lika bra på att hantera beten i hela det breda spannet, men det är viktigare för mig att rullen kan hantera lättare drag (läs 10-20 g) utan att jag får overruns, då jag tror att jag kan hantera tyngre drag bättre som oerfaren.

                  Frågan är om Prorex med sin grunda spole gjord för flätlinor (som jag uteslutande använder) ger en väsentlig skillnad till det fiske jag bedriver.

                  - Curado K 70/71 MGL ser onekligen ut att vara en kompetent rulle men den finns inte att beställa vad jag kan se på svenska marknaden, slutsåld.
                  Dessutom tror jag att jag är alldeles för oerfaren för att uppleva (och ännu uppskatta?) de fördelar och känsla du beskriver som man får med denna rulle.

                  Jag vet att jag kommer bli less på en rulle som trasslar och där jag inte har full kontroll. Till jigg och lätta drag kör jag haspel just av den anledningen.

                  Därav är frågan om Daiwas ovan nämnda rullar är ”förlåtande” i viss mån eller om man ska satsa på en DC-rulle, med de nackdelar ni nämner, just för att DC-systemet gör en sån skillnad. Helt införstådd på att rullen inte gör hela jobbet och att DC-systemet inte eliminerar risken för overruns, men helt klart en fördel för mig om det nu är väsentligt mer effektivt.
                  Om inte, lutar jag ändå åt Daiwas rullar.




                  Hej!

                  Jag har en prorex pe sv tw som jag är supernöjd med.
                  Jag har aldrig provat en DC-rulle (eller någon shimano över huvud taget annat än några timmar med en curado 200 som jag lånade av en kompis) så jag kan inte uttala mig om några skillnader mellan min rulle och andra, men jag kan säga att jag känner mig väldigt trygg med prorexen.

                  Jag har inte haft multirulle tidigare så jag har startat från noll när det gäller kastteknik och sånt.

                  Jag har parat den med ett prorex AGS 7-32g och jag fiskar mest med jigg. Oftast fiskar jag jigg + skalle på mellan12-30g, exempelvis 9cm shadteez med 5g skalle upp till 12cm shadteez med 15g skalle.

                  Jag testade kasta lite med en 6cm bullet pop på 6g i helgen för att prova nått som var lite mer i underkant för att se hur det funkade, det blåste även en del och jag provade kasta både med och mot vinden. Jag blev förvånad hur stabil rullen kändes att kasta då jag fick satsa rätt bra med det styva spöt och lätta/bulkiga draget i motvind, men jag kände inte att det blev någon jätterisk för skatbo. jag tror jag gick upp ett par snäpp på bromsen men det var mest för att jag visste att jag borde göra det och inte för att det kändes som att jag låg på gränsen.

                  Jag brukar inte behöva fippla nått större med bromsen när jag är ute utan håller den hyffsat konstant oavsett vikt på draget, tror jag egentligen skulle kunna tjäna lite kastlängd på att justera den mer när jag byter fram och tillbaks mellan lättare och tyngre, men oftast ställer jag bara upp ett snäpp om jag märker att linan börjar resa sig och sen skruvar jag ner ett eller ett par snäpp igen lite då och då.
                  Med lättare drag blir det väldigt sällan trassel som inte är helt triviala att reda ut med denna metoden: https://www.youtube.com/watch?v=TDI5kwR5zjc, utan när det väl krånglar till sig värre är det oftast i tyngre änden på skalan då det blir mer kraft som bromsas upp. Men det är oerhört sällan nu när jag har haft rullen ett tag.

                  Lycka till med rullvalet : )



                  Kommentera


                  • #10
                    Tack för all input! Det blev en Curado DC HG efter mycket velande.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 249 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 175 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 667 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 249 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X