Evighetsskruven på lågprofil rulle ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evighetsskruven på lågprofil rulle ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Evighetsskruven på lågprofil rulle ?

    Hej !
    jag skruvade åt den skruven på min lågprofil rulle då den inte satt ”hårt” innan från fabrik tror jag. Men inget hände, varken motstånd eller nåt annat. Så jag undrar vad den är till för och om den ska sitta hårt eller ”löst” ?
    bilden är tagen från nätet men min är av plast och typ samma grej. Så ni förstår vilken skruv jag talar om

  • #2
    Hej! Isonikon den håller knivbulten som går i spåret på evighetsskruven på plats, ska vara åtdragen men kniven måste löpa fritt i spåret annars blir det väldigt korta kast.

    Kommentera


    • #3
      De allra flesta LP rullar har osynkad linspridare. Dvs linspridaren står stilla vid kast. Mao påverkas inte kastlängderna huruvida spridaren går tungt eller lätt. Däremot kan det bli trögt att veva om linspridaren går trögt. Ett annat problem som kan uppstå om knivbulten inte löper lätt är slitage. Både på knivbulten och evighetsskruven.

      I alla rullar jag har skruvat i så bottnar locket till linspridaren innan locket når själva knivbulten. Så hur hårt du än drar åt locket så kommer inte själva knivbulten att påverkas. Det finns säkert undantag så kolla så att kvivbulten kan snurra.

      Summan är att dra åt locket så att du inte tappar det. Dra inte så hårt att du drar sönder gängorna bara. De allra flesta tenderar att dra skruvförband alldeles för hårt....
      "Gudarna draga ej från människans utmätta levnad de timmar som ägnats åt fiske" citat från en Babylonsk inskrift från 2000 f. Kr

      Kommentera


      • #4
        Vad är knivbulten ?
        är det själva spåret ?
        jag har dragit åt skruven mer än vad som var från fabrik. Dragit åt så det inte går mer, självklart inte allt vad jag har men tills skruven tog stop. Ska det vara så ?

        Kommentera


        • #5
          Knivbulten är en liten metallmojäng som sitter inuti linföraren. Skruva bort den skruven som du visade på bilden och vänd rullen rätt så faller den ut och du kan kolla den närmre. Ovansidan på knivbulten har gaffelform och gaffeln löper i de spår som finns i evighetsskruven. När evighetsskruven rör sig kommer knivbulten att följa med i räfflorna och tvinga linföraren att röra sig sidledes till höger och vänster. Detta pågår i en evighet om evighetsskruven snurras runt så länge.
          Senast ändrad av BeBest; 2020-08-14, 13:13.
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

          Kommentera


          • #6
            MankanG har givetvis rätt, bara att jag är så insnöad på klassiska ambassadeurer att man inte tänkte ett varv extra.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av BeBest Visa inlägg
              Knivbulten är en liten metallmojäng som sitter inuti linföraren. Skruva bort den skruven som du visade på bilden och vänd rullen rätt så faller den ut och du kan kolla den närmre. Ovansidan på knivbulten har gaffelform och gaffeln löper i de spår som finns i evighetsskruven. När evighetsskruven rör sig kommer knivbulten att följa med i räfflorna och tvinga linföraren att röra sig sidledes till höger och vänster. Detta pågår i en evighet om evighetsskruven snurras runt så länge.
              Evigheten är lång, något kommer att gå sönder förr eller senare eftersom ingen ännu uppfunnit en Perpetuum Mobile.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 286 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 136 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 277 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              89 089 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 363 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X