Lågprofil eller Rund Svängsta - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lågprofil eller Rund Svängsta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Lågprofil eller Rund Svängsta

    Jag köpte en Abu mgx2 efter rekommendation. Har nu jämfört med en "gamling i samlingen" en Amba 4600 C4. Målet var att hantera lätta beten med tunna linor. Använde ett 6,6 10/30 MF spö, det lättaste jag hade. Amban hade en gammal nylonlina 0,30 och kullager i linförarsystemet och lågprofilen en 0,12 flät i övrigt original.

    Båda bromsarna på spolarna var av. C-bromsarna sattes så lätt som möjligt. Kastade med lätta wobblers, spinnare och skeddrag 7-18 g. Vindstilla.

    Ingen skillnad på kastlängden med något bete.

    Fördelar med lågprofilen: lätt, tyst vid kast, går att ställa C-bromsen utifrån.

    Fördelar med runda rullen: De här rullarna är för evigt och pålitliga, jag har någon som snart är 60 år och kan fortfarande använda den eller sälja för några hundralappar.

    Jag kommer att ta med båda ut vid horngädde och aborrfiske. Men lågprofilen blir nog mest använd om den håller ihop.

  • #2
    Största fördelen med lågprofilrullar är ergonomin, åtminstone för oss som inte har dasslock till händer. Men gillar man Nygammalt med Bosse Larsson och saknar Raketosten så väljer man väl en Amba oavsett ergonomin.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
      Största fördelen med lågprofilrullar är ergonomin, åtminstone för oss som inte har dasslock till händer. Men gillar man Nygammalt med Bosse Larsson och saknar Raketosten så väljer man väl en Amba oavsett ergonomin.
      Bosse Larsson är sorgligt nog död men Ambassadeurerna lever i högsta välmåga så det finns många som gillar dem, även yngre. Qualiy never goes out of style som Levi's skrev i sin slogan.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Söndagsfiskaren Visa inlägg
        Jag köpte en Abu mgx2 efter rekommendation. Har nu jämfört med en "gamling i samlingen" en Amba 4600 C4. Målet var att hantera lätta beten med tunna linor. Använde ett 6,6 10/30 MF spö, det lättaste jag hade. Amban hade en gammal nylonlina 0,30 och kullager i linförarsystemet och lågprofilen en 0,12 flät i övrigt original.

        Båda bromsarna på spolarna var av. C-bromsarna sattes så lätt som möjligt. Kastade med lätta wobblers, spinnare och skeddrag 7-18 g. Vindstilla.

        Ingen skillnad på kastlängden med något bete.

        Fördelar med lågprofilen: lätt, tyst vid kast, går att ställa C-bromsen utifrån.

        Fördelar med runda rullen: De här rullarna är för evigt och pålitliga, jag har någon som snart är 60 år och kan fortfarande använda den eller sälja för några hundralappar.

        Jag kommer att ta med båda ut vid horngädde och aborrfiske. Men lågprofilen blir nog mest använd om den håller ihop.

        Hej Söndagsfiskaren;

        Min första Record Ambassadeur 5000 Mod SG fick jag i julklapp 1952 av min mor..
        Rullen är nästan i nyskick. Den har bara fångat några Gäddor, Gösar, Laxar och Öringar genom åren.

        ABU´s och DAIWA´s gamla multirullar från förr gillar jag.. De är lätta att kasta med utan problem. Med lite rengöring och insmörjning varje år håller de i minst 50 år...

        Old Firehand
        Leif Engström

        http://www.trumman.com/fisketips.htm

        Senast ändrad av Old Firehand; 2020-09-22, 16:53.

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av Söndagsfiskaren Visa inlägg

          Bosse Larsson är sorgligt nog död men Ambassadeurerna lever i högsta välmåga så det finns många som gillar dem, även yngre. Qualiy never goes out of style som Levi's skrev i sin slogan.
          Jo det är riktigt. Det är lite som att jämföra en Volvo Amazon med en Porsche Taycan - byggda utifrån helt olika förutsättningar och vilket som är ”bäst” är helt subjektivt.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av holden Visa inlägg

            Jo det är riktigt. Det är lite som att jämföra en Volvo Amazon med en Porsche Taycan - byggda utifrån helt olika förutsättningar och vilket som är ”bäst” är helt subjektivt.
            Jag har aldrig sett på mina Ambassadeurer som Porsche - mer som Rolls Royce då. Men tack i alla fall.

            Kommentera


            • #7
              Ja, liksom för Rolls Royce får köparen gilla att underhålla och fetta och olja och leta i tillbehörslistor och då håller det i hundra år. Dessa försäljningsargument sålde prylar en gång i världen, före slit och släng.

              Kommentera

              Foton

              Collapse

              Relaterat

              Collapse

              Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
              10 svar
              3 252 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Smolt
              av Smolt
               
              Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
              44 svar
              10 069 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Alman
              av Alman
               
              Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
              279 svar
              47 188 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Adam Huss  
              Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
              535 svar
              88 668 visningar
              38 gillar
              Senaste inlägg Xerup
              av Xerup
               
              Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
              108 svar
              11 254 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg engqvist  
              Arbetar...
              X