Daiwa Megaforce 100THSL veven snurrar inte spolen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Megaforce 100THSL veven snurrar inte spolen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Daiwa Megaforce 100THSL veven snurrar inte spolen

    Har en Daiwa Megaforce som inte kopplar till och snurrar på spolen när man ska veva in, vad kan det bero på? Något lätt fixat ev?

    Edit: Verkade vara något i tillkopplingen som kärvade, började snurra på spolen när jag testade några gånger till.
    Senast ändrad av fremar; 2020-11-05, 18:38.

  • #2
    Rätt vanligt med kärvande/ickefungerande frikopplingar i en uppsjö olika Daiwor.
    Snål smörjning från fabrik samt klena och/eller slitna kopplingsfjädrar brukar vara orsaken.

    Har problemet uppstått en gång brukar det återkomma och ofta förvärras.
    Riv isär, rengör, kontrollera och smörj upp är min rekommendation.

    Kommentera


    • #3
      Rostiga lager, plocka isär och olja.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Abborrmaster Visa inlägg
        Rostiga lager, plocka isär och olja.
        Om det är så som fremar skriver att frikopplingen är problemet är det högst osannolikt att smörjning av kullager hjälper.
        Lagren i denna rullen har inget direkt med frikopplingen att göra.
        Möjligen att frikopplingen kan hindras av rostigt inre eller yttre lager på vevaxeln men då kommer inte veven gå runt.

        Om spollagren är låsta på grund av rost kommer spolaxeln ändå löpa mot inre lagerbanan vilket innebär en mer eller mindre fritt snurrande spole vid vevning men märkbart sämre vid kast. Således liten risk för kärvande frikoppling på grund av detta.
        Rostiga lager bör bytas ut, inte enbart smörjas. Annars är det bara en tidsfråga innan raset sker.

        fremar
        Så här ser din rulle ut på vevsidan (men det kanske du redan visste):
        Click image for larger version

Name:	Megaforcekoppling01a.jpg
Views:	366
Size:	77,2 KB
ID:	2563777
        Mina markeringar är kopplingsdetaljer viktiga att syna/smörja/byta ut hos både Megaforce samt en uppsjö andra Daiwa-rullar.
        De gröna pilarna visar pinjonghållarens (vissa kallar det pinjongok) fjädrar, dessa kräver normalt ingen smörjning för korrekt funktion men de kan mattas, halka snett eller skadas. De förefaller också vara på gränsen till för svaga från fabrik i vissa fall.
        I billigare rullar rostar metallen ibland, därför brukar jag stryka lite fett på dem.
        Jag har bytt ut dessa ur åtskilliga rullar genom åren, i synnerhet Daiwa Lexa 300.

        Gula pilen visar kopplingsplinten, denna del ställer till det för många rullar från både Daiwa, Shimano, ABU och andra tillverkare.
        Fjäderfästet kan slitas ut, ytan mot stativet kan gå torrt/slitas men vanligast är nog att ytan mot kopplingsdrevet blir spårad vilket kan leda till försämrad funktion.

        Röda pilarna visar kopplingslänkagets fjädrar, även dessa kan försvagas, deras säten i stativet kan nötas, de kan gå emot stativet med för stor friktion med mera.

        Blå pilarna visar delarna som är främsta orsaken till kärvande frikopplingar hos olika Daiwor. Delen till höger är av plast och löper väldigt ofta osmord mot stativet vilket skapar friktion. Metalldelen till vänster blir inte sällan skev vilket skapar olika problem.

        Om/när kopplingen strejkar helt brukar det oftast bero på problem med någon/några av fjädrarna men även ibland på att delen gul pil pekar mot är svårt sliten/kärvande.

        Samtliga delar jag nämner samt deras kontaktytor bör rengöras, inspekteras samt smörjas med ett passande fett regelbundet för en välfungerande frikoppling i multirullar med identiskt eller dylik frikopplingsfunktion.

        Kommentera


        • #5
          Tack, får försöka att ge mig på att riva isär i vinter. Fungerade som det skulle när jag var ut och fiskade på lördag.

          Kommentera

          Foton

          Collapse

          Relaterat

          Collapse

          Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
          10 svar
          3 289 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Smolt
          av Smolt
           
          Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
          44 svar
          10 142 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Alman
          av Alman
           
          Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
          279 svar
          47 282 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Adam Huss  
          Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
          535 svar
          89 267 visningar
          38 gillar
          Senaste inlägg Xerup
          av Xerup
           
          Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
          108 svar
          11 367 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg engqvist  
          Arbetar...
          X