Köpråd Haspelrulle 1000-1500kr. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Köpråd Haspelrulle 1000-1500kr.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av ejlind Visa inlägg
    kolla denna video så går han igenom magseal service

jag hade inte oroat mig för att köpa en rulle med magseal, har själv 2 och inga problem att serva själv även om du inte byter oljan!
    Tack för rådet, när du säger oljan menar du sån där ferrofluid?

Hittade till slut en Fuego 4000-DC som jag beställde. Gillar tanken med dessa LT, kompakta rullarna men den sak som "störde" mig lite var just linkapaciteten på många. Därför letade jag efter en "DC" modell och hittade en för 1199kr tillslut på Fiska.nu.

Tack alla för eran hjälp! Jag tänker att tråden får ligga uppe ifall någon annan har liknande funderingar så återkopplar jag senare när jag fått hem rullen

Skitfiske!

Kommentera

Ursprungligen postat av korvspad Visa inlägg

Tack för rådet, när du säger oljan menar du sån där ferrofluid?

Hittade till slut en Fuego 4000-DC som jag beställde. Gillar tanken med dessa LT, kompakta rullarna men den sak som "störde" mig lite var just linkapaciteten på många. Därför letade jag efter en "DC" modell och hittade en för 1199kr tillslut på Fiska.nu.

Tack alla för eran hjälp! Jag tänker att tråden får ligga uppe ifall någon annan har liknande funderingar så återkopplar jag senare när jag fått hem rullen

Skitfiske!
      Grejen är att ferrofluid är svindyrt, ca 200 kr per 25ml om jag inte minns fel. Men i och med att du enbart behöver en till två droppar ferrofluid per service tror jag flaskan räcker ett litet tag iaf.

Länk till ferrofluid: https://www.amazon.se/ferrofluid-b%C...9864165&sr=8-2

Kommentera

Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

Grejen är att ferrofluid är svindyrt, ca 200 kr per 25ml om jag inte minns fel. Men i och med att du enbart behöver en till två droppar ferrofluid per service tror jag flaskan räcker ett litet tag iaf.

Länk till ferrofluid: https://www.amazon.se/ferrofluid-b%C...9864165&sr=8-2
        Jo exakt, verkar behövas ytterst lite per gång, tack för länken. Lika bra att beställa hem en sån på en gång.

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot
          Det snackas i tråden om rengöring av haspelrullar. Till skillnad från multirullar (som tar in vatten och smuts i maskineriet) kräver haspelrullar minimalt underhåll. Torka av med fuktig trasa och ge lintrissan en droppe olja mellan varven är egentligen allt som behövs.

Större service kan rullar som använts flitigt behöva max en gång om året.
          Alright bra att veta, är bara lite paranoid från tidigare upplevelser med billiga rullar :P

Kommentera

Blev ett returärende på DC-rullen då den felade. Beställde en Fuego 4000-C istället och är skitnöjd med den än så länge, riktigt bra rulle!

Tackar till alla som svarat på frågor!

Kommentera

Ursprungligen postat av Sir Fish-a-lot
              Det snackas i tråden om rengöring av haspelrullar. Till skillnad från multirullar (som tar in vatten och smuts i maskineriet) kräver haspelrullar minimalt underhåll. Torka av med fuktig trasa och ge lintrissan en droppe olja mellan varven är egentligen allt som behövs.

Större service kan rullar som använts flitigt behöva max en gång om året.
              Kan bara hålla med och vad gäller haspelrullar så "slarvar" jag mer än så... Främst för att de så sällan används och inte kostat så mycket, 1300kr är väl den dyraste.

Hade en mkt fin Certate LT hemma våren 2020 typ men tänkte att även om den är oerhört fin, behöver jag en 4100kr rulle till borre när en 1200kr rulle som Prorex V LT ligger så nära i nykänsla, linpåläggning, slirbroms och jag redan har en Stradic Ci4 och 2-3 tre multi till borren? Blev Prorex.

Går runt på ganska många rullar, ffa multi och haspelrullar som fiskas 5-20 gånger per år i sötvatten från båt (=lite smuts) och tas hem, torkas, släpps på broms, lite olja då och då slits ej ut för mig. Hanterar rullar varsamt både under fisket , transport och förvaring. Tror miljö och hantering har större betydelse än vi anar.

Kastar inte runt rullen i båten eller på backen, fäller oftast bygeln för hand. Tokvevar aldrig hem en fisk med tuff broms samtidigt som den bitvis knarrar vilket jag sett mer ofta på YT på senare år.

Alla mina haspel sedan sent 70-tal har hållit så länge att de pensionerats pga teknisk ålderdom och nyfikenhet på nyheter. (Utom en Cardinal 40 som fick jobba så bygelfjädern fick bytas och en 90:tals Aero GT XT FD där backspärren fick sönder)

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
              Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
              41 svar
              32 388 visningar
              18 gillar
              Senaste inlägg Micki.S