Ambassadeur Ultra Mag XL II - Magnetbroms? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ambassadeur Ultra Mag XL II - Magnetbroms?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ambassadeur Ultra Mag XL II - Magnetbroms?

    Halloj,

    Jag har bytt åt mig en Ultra Mag XL II och därmed uppfyllt en önskan jag haft sen man som liten gick och klämde på dessa rullarna i den lokala järnhandeln
    Trots dryga 40 år som fiskare så är detta är min första multirulle så det kan hända att den fråga som nu kommer är av det lite dummare slaget, men den som inget frågar får inget veta.

    Hur fungerar magnetbromsen på dessa rullar? Jag fattar att man aktiverar fler magneter genom att vrida på magnetbroms vredet men det jag inte fattar är att linspolen ju inte är magnetisk eftersom den är gjord av aluminium. Eller är det så att magneterna inte alls påverkar linspolen?

    Jag blir inte klok på hur det fungerar och hoppas det finns någon här inne som kan hjälpa mig förstå funktionen och om min rulle kanske saknar nått för att få magneterna att funka.

    Tacksam för hjälp

    //David

  • #2
    Det stämmer att aluminium inte är magnetiskt, men ickemagnetiska metaller påverkas ändå av att röra sig i ett magnetfält.

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av nephilim Visa inlägg
      Det stämmer att aluminium inte är magnetiskt, men ickemagnetiska metaller påverkas ändå av att röra sig i ett magnetfält.
      Original linspolarna är alltså gjorda i aluminium utan några magnetiska metaller? Jag blev orolig att det fattades nått på min rulle

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Poffas Visa inlägg
        Halloj,

        Jag har bytt åt mig en Ultra Mag XL II och därmed uppfyllt en önskan jag haft sen man som liten gick och klämde på dessa rullarna i den lokala järnhandeln
        Trots dryga 40 år som fiskare så är detta är min första multirulle så det kan hända att den fråga som nu kommer är av det lite dummare slaget, men den som inget frågar får inget veta.

        Hur fungerar magnetbromsen på dessa rullar? Jag fattar att man aktiverar fler magneter genom att vrida på magnetbroms vredet men det jag inte fattar är att linspolen ju inte är magnetisk eftersom den är gjord av aluminium. Eller är det så att magneterna inte alls påverkar linspolen?

        Jag blir inte klok på hur det fungerar och hoppas det finns någon här inne som kan hjälpa mig förstå funktionen och om min rulle kanske saknar nått för att få magneterna att funka.

        Tacksam för hjälp

        //David
        Jag har en gammal 6500 CS Mag Elite även den har aluminium spole men magnetfältet är så pass starkt att om du maxar magbromsen och fortfarande kan få skatbo ska du nog ge upp fiske med multi rullar, Rocket Reel kallade dessa gamla Amb: med magbroms Idiot Proof

        Kommentera


        • #5
          Trevligt! Jag sukta efter dessa när jag bläddra i Napp och Nytt som grabb. Hade inte kapital köpa den då.
          Kom över en oanvänd för något år sedan som hamnade bland mina övriga hyllvärmare.
          Aldrig kasta med den har en Ambassadeur 522 som jag köpte på 90 talet men numera fiskar jag bara med runda klassiska Ambassadeur.

          Men jag förstår känslan du har, jag var bara tvungen att hitta en Ultra Mag.

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av Poffas Visa inlägg
            Halloj,

            Jag har bytt åt mig en Ultra Mag XL II och därmed uppfyllt en önskan jag haft sen man som liten gick och klämde på dessa rullarna i den lokala järnhandeln
            Trots dryga 40 år som fiskare så är detta är min första multirulle så det kan hända att den fråga som nu kommer är av det lite dummare slaget, men den som inget frågar får inget veta.

            Hur fungerar magnetbromsen på dessa rullar? Jag fattar att man aktiverar fler magneter genom att vrida på magnetbroms vredet men det jag inte fattar är att linspolen ju inte är magnetisk eftersom den är gjord av aluminium. Eller är det så att magneterna inte alls påverkar linspolen?

            Jag blir inte klok på hur det fungerar och hoppas det finns någon här inne som kan hjälpa mig förstå funktionen och om min rulle kanske saknar nått för att få magneterna att funka.

            Tacksam för hjälp

            //David
            -------------------------------------------------

            Hej David.

            Det är bara att ge dig ut och fiska med din Ultra Mag XL II..
            Det kommer inte att gå mer än två fisketurer så är rullen en av dina bästa fiskekompisar många år framöver...

            Go for the Big Ones!

            Old Firehand
            Leif Engström

            Kommentera


            • #7
              Om du fiskar mycket i salt/bräckt vatten med denna rulle så kan det vara värt att hålla koll på att den inte börjar rosta. Det gjorde nämligen min när jag köpte den i början av 80-talet.

              Jag var van vid de gamla traditionella Ambassadeurerna och hade då under många år fiskat med en röd Amba 5000 som misshandlades under intensiva gäddfisken i Stockholm skärgård. Den rullen tog jag isär en gång per år och smörjde, det var i stort sett allt, och den gick som ett urverk år efter år (det var ju inte för inte som ABU ursprungligen tillverkade klockor :-)).

              När jag köpte Ultramagen trodde jag att den hade samma kvalitet som min gamla Amba, men när jag tog isär den efter första säsongen så hade det redan bildats små rostangrepp lite här och där. Jag skickade rullen till ABU som renoverade den (gratis) och därefter var jag noga med att spola rullen i sötvatten efter varje fisketur och ta isär ett par gånger per säsong. Efter det funkade den bra i flera år, men nu är den pensionerad sedan många år tillbaka och ligger och vilar någonstans bland alla gamla fiskegrejjer i garaget.

              Kommentera


              • #8
                Tack för alla svar.
                Jag har nu för första gången i min fiskekarriär kastat med min "barndoms drömmars rulle" och allt fungerade ju precis som det skulle. Nu har jag fått lära mig att megnetfält påverkar ickemagnetiska metaller vilket var nått helt nytt för mig

                Som sagt tusen tack för alla svar.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                10 svar
                3 289 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Smolt
                av Smolt
                 
                Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                44 svar
                10 141 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Alman
                av Alman
                 
                Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                279 svar
                47 282 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Adam Huss  
                Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                535 svar
                89 266 visningar
                38 gillar
                Senaste inlägg Xerup
                av Xerup
                 
                Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                108 svar
                11 367 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg engqvist  
                Arbetar...
                X