Haspelrulle för borren, hög budget. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle för borren, hög budget.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
    Vevar man ”onormalt” långsamt får man gå upp i utväxling/spolstorlek vilket också blir mer trögvevat, hemskt om du frågar mig men kanske rätt för dig.
    Skulle inte säga att jag vevar onormalt långsamt, men anteman frågade om jag var en snabbvevare, och utifrån det är jag nog ganska långsam.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av Flintpelle Visa inlägg

      Skulle inte säga att jag vevar onormalt långsamt, men anteman frågade om jag var en snabbvevare, och utifrån det är jag nog ganska långsam.
      Jag har ju inget statistiskt underlag att utgå från men min tro är att 2500 med utväxling omkring 6 är en sweetspot för borrefiske med haspel för väldigt många fiskare.

      Kommentera


      • #33
        Ja allt är relativt, jag köpte 6:1 på en Daiwa 2500 LT senast (ville inte ha en 2000) och jag tycker det funkar för mig. Finns de som säger att de har svårt att veva långsamt och de därför väljer en lägre utväxlad rulle t ex 5,3:1... Känner man att man subjektivt ofta har för bråttom när man vevar, fiskar i kallt vatten så kan det vara bra att gå ned (eller tvärtom men det tror jag är mer ovanligt), men som sagt min 6:1:a använder jag främt till jiggfiske och det funkar.

        Titta på denna (och hans video om Vanquish) och läs kommentarer från de som gillar,lättvevade, lättstartade mjuka finessrullar (=abborre) om du vill fördjupa dig eller kanske övertyga dig själv om vad du behöver ;-) https://www.youtube.com/watch?v=zwy472uAoVA
        Senast ändrad av anteman; 2022-01-20, 00:05.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg

          Och oraklet har låtit oss titta in i hans extrema arkiv av kunskap återigen! Rena skattkistan för oss mindre insatta!
          Kan bara hålla med. Beskrivningen är också intressant ur den aspekten att den sätter ord på den känslan som gör att man fiskar med en Rarenium 2500 FB istället för Stella eller Twinpower som får vila för att sedan bli sålda. Samtidigt kan TP vara självklara valet på gäddhaspelspöt och kanske något helt annat på UL-spöt.

          Kommentera


          • #35
            Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
            Jag har erfarenhet av följande high end haspelrullar (som säljs på dagens marknad):

            Shimano Stella FJ 2500
            Shimano Vanquish 3000
            Shimano Twin Power 2500 (nya och gamla)
            Daiwa Exist LT 2500 (äger en själv)
            Daiwa Luvias Airity LT 2500 samt 2000 FC
            Daiwa Certate LT 2500 samt 3000
            Daiwa Airity LT 2500
            Abu Garcia Revo MGX 20
            Abu Garcia Revo MGXtreme

            När det kommer till haspelrullar i den här prisklassen till abborre kollar jag främst på två saker:

            1. Hur lätt rotorn snurrar/stannar.

            2. Hur bra rullen "sväljer" vibrationer.

            Utöver detta kollar jag självklart på funktionsduglighet och andra förfinade egenskaper jag gillar att rullar har, men jag förväntar mig att rullen ska uppnå en hög standard i förfining och SÄRSKILT i funktion när det kommer till en high end modell.

            Två rullar går bort helt från mina rekommendationer. Det är rullar jag inte kan rekommendera. Dessa två rullar är Abu Garcias haspelrullar på listan. Revo MGX 20 och revo MGXtreme 20. Detta med anledning att backspärrslagren på dessa rullar ALLTID går sönder. På sportfiskebutiken jag jobbar på har vi fått in många haspelrullar från Abu, ifrån alla prisklasser. Det är jättevanligt att Revo MGX och Revo MGXtremes backspärrslager går sönder efter något år. Det är ett problem som Abu vet om och jag skulle vilja se det åtgärdat nu i och med att Zenon släpps. Utöver detta är Abus haspelrullar helt enkelt mindre förfinade än Daiwa och Shimanos haspelrullar.

            Tre ytterligare rullar på den här listan tycker jag inte heller är 100% till abborre enligt high end-krav. Shimano Stella FJ och Shimano Twin Power, smat Daiwa Airity LT. Missförstå mig inte, dessa rullar är fantastiska och mycket förfinade skapelser. Stellan är erkänt en av de bästa rullarna som någonsin gjorts, och jag håller garanterat med. Däremot anser jag att den är onödigt kraftig till abborrfiske. Tyngre än majoriteten av alla andra rullar på listan (förutom Daiwa Certate LT, mer om det snart), mindre kompakt än i princip alla andra rullar på listan, starkare broms och framförallt: tyngre rotor (iaf uppfattar jag att rotorn känns tyngre att veva än på resterande rullar). Jag har fiskat en hel del med Stella FJ (kompisen använder en till abborre). Den känns överbyggd för det fisket. Samma sak gäller Twin Power.

            Jag pratar mycket om rotorn här. Anledningen till varför vikten och driften på rotorn är så viktig är för att motståndet rotorn gör när det snurrar, känns också när du vevar. För varje gång du snurrar veven, snurrar också huvuddrevet i haspelrullen. Huvuddrevet driver piniondrevet, som i sin tur driver rotorn. Du känner då vikten av rotorn i veven för varje vevtag. Ett tyngre rotor känns också tyngre att veva. Vid abborrfiske vevar man och stannar upp väldigt ofta. Jiggfiske, dropshot, resterande bottennnära tekniker, jerkbaitfsike och fiske med ytbeten t.ex. Ju tyngre rotor desto svårare blir det att börja veva igång rotorn, samt stanna upp rotorn. Fiskar du abborre med en haspelrulle som har ett tungt rotor känns hela vevmomentet väldigt trögt. Nu kanske jag låter väldigt petig, men ska man köpa en haspelrulle för så mycket hårt intjänade pengar, då ska den fasen i mig vara nästintill perfekt. Därför spelar detta stor roll.

            Twin power har förresten också ett annat "problem." Den sväljer inte vibrationer lika bra som någon av de andra rullarna. Det är inte helt märkbart, men både den nya Twin power och den gamla Twin Power ger ifrån sig en resonans vid invevning av beten som flyttar mycket vatten. Det är också en liten detalj som bara spelar roll när vi pratar high end rullar. Daiwa Airity har samma problem, men snäppet tydligare. Den är dock lättare än en Twin Power och därmed en lämpligare abborr-rulle. Daiwa Airity är också billigast av alla rullar på den här listan och för den pengen tycker jag att den är suverän. Nu jämför jag dock med dyrare rullar, och då är inte Daiwa Airity LT helt optimal.

            Nu till rullar jag tycker är bra val:

            Daiwa Certate LT

            Jag skrev att Stellan var för tung för att vara ett bra val, varför får då Certate LT räknas som ett bra val fastän den väger lika mycket. Jo, det är för att den har en väldigt speciell känsla vid invevning som är svår att beskriva. Testfiskar man med rullen är det ganska tydligt. Jag ska försöka beskriva känslan så gott jag kan: När du vevar på en Certate LT försvinner den i handen. Det är som att du bara håller i ett spö och inte någon rulle. Jag vet inte hur Daiwa fick till det, men det är som att du vevar i luften. Den här finessen har ingen Shimano rulle. Shimano Excense (som jag enbart torrvevat) kommer dock ganska när i känsla. Inte heller Daiwa Airity LT och Daiwa 21 Luvias LT (inte samma rulle som Daiwa Luvias Airity) försvinner på det här sättet när du vevar. I min mening är Daiwa Certate LT en trevligare rulle overall att fiska med än en Shimano Stella FJ, trots prisskillnaden. Till abborre är den definitivt trevligare. Om du fiskar mycket i skärgården är Daiwa Certate LT, trots tyngden, ett suveränt alternativ. Detta eftersom att aluminium är mycket mer korrosionsbeständigt än magnesium.

            Nu till rullar jag anser är suveräna till abborrfisket:

            Shimano Vanquish, Daiwa Exist LT och Daiwa Luvias Airity.

            Shimano Vanquish är underbar till abborre. Luftig, superlätt och en grund spole som ger långa kast. Det finns inte så mycket att säga förutom att rullen känns som en abborranpassad Stella FJ. Jag gillar den skarpt. Den kan ge ifrån sig lite lite ljud när du vevar in beten som flyttar mycket vatten, men jag tycker inte att man känner en resonans genom hela rullen som på en Twin Power.

            Daiwa Exist LT är den av alla dessa rullar jag har lagt mest tid på. Jag har haft en sedan november 2019. Det är en oerhört trevlig rulle till abborre. Superlätt rotor vilket underlättar start/stopp vid invevning och rullen sväljer vibrationer extremt bra, något som inte alla high end rullar lyckas med. Det är en fjäder viktmässigt också. Precis som Daiwa Certate LT försvinner rullen i handen när man vevar. Det känns otroligt bra. Bygelfällningen är också en sak jag verkligen gillar med Exist LT. På Certate LT känns bygelfällningen ganska lik, men den är tightare. På Exist LT känns bygelfällningen väldigt len, men samtidigt bestämd och säker. Det finns inget klickljud vid fällningen av bygeln på någon Daiwa-rulle, vilket jag uppskattar. Exist LT är extra suverän vid finessefiske. Där känns det verkligen som att man bara styr betet med spöet. Man märker inte av rullen alls. Jag tyckte att jag hittat den perfekta finesserullen till mitt fiske...

            ...tills första gången jag vevade på en Luviast Airity LT. Luviast Airity har allt som Existen har, men den känns lenare och har en mer ergonomisk vev. Sättet den försvinner i handen när man vevar den är precis lika trevligt som hos min Exist LT. Även om jag tycker om min Daiwa Exist väldigt mycket, måste jag säga att jag tycker att Daiwa Certate LT är snäppet lenare. Det här är normalt på magnesiumrullar kontra aluminiumrullar, eftersom att magnesium sprider vibrationer lättare. Luvias Airity har dock en rullfot+stativ i magnesium och känns ännu lenare och mer friktionsfri än Cerate. Jag blev sugen på att sälja min Exist LT och köpa en Luvias Airity den första gången jag prövade en sådan. Det blir alltså min rekommendation. Daiwa Luvias Airity LT 2500. Jag fullkomligt älskar den rullen och anser nog att det är den är den mest förfinade haspelrullen som säljs för tillfället.

            Jag kan lägga till att jag är ett fan av Daiwas Monocoque-design. Det innebär att stativet omger drevet helt och att rullen inte har en normal sidoplatta. Istället skruvar man in en metallplatta direkt i stativet som är lika stor som drevet. Jag gillar inte designen av alla de anledningar som Daiwa babblar om på deras hemsida...det är bara försäljningsbabbel. Jag gillar Monocoque för att man kan få in ett större drev i rullen. Större drev håller bättre. Dessutom har man mycket färre delar i rullen än hos andra haspelrullar. Jag tror att dessa rullar kommer hålla en lång tid framöver. Tyvärr behövs ett specialverktyg för att komma in i rullen, men det ser ut att gå att köpa från och till på eBay.

            En ytterligare bonus med Shimanos rullar, som jag känner är värd att lägga till, är "long stroke spool." Det är en högre spole som ger längre kast. Hur? Jo: Varje gång du kastar åker linan av från spolen. Den rör sig fram och tillbaka. Varje gång den vänder håll uppstår friktion. Friktion bromsar kastet och förkortar kastlängd. På en högre spole behöver linan byta håll färre gånger per meter lina som kastas ut. Det ger mindre friktion och därmed längre kast. Det här är egentligen enbart relevant om du gillar att kasta långt eller står från land och kastar. Fiskar du från båt är det inte lika relevant, och därför nämner jag det såpass långt ner i inlägget. Dessutom kastar Daiwa's ABS-spolar på Certate LT, Exist LT, Airity LT, Luvias LT och Luvias Airity LT nästan lika långt.


            Jag utgår från att du främst använder haspelrullen till bottennära tekniker (jiggfiske t.ex). Det gör de flesta när de kör med haspelrulle efter abborre. Ha det i åtanke när ni tar mina tips. Ska ni fiska med hårdbeten till abborre rekommenderar jag multirulle i de allra flesta fallen. Skulle jag köra haspelrulle till det fisket skulle inte min rankning se likadan ut.

            Hoppas det här hjälpte någon.
            Hej Benjamin, jag sitter på en MGX 30 haspel och blev nyfiken på det du skriver om backspärrslager, vad är det och hur märker jag en defekt på min när det kommer till den?

            Mvh

            Kommentera


            • #36
              mohsone Veven lär få svårt stt greppa, slirar, går baklänges. Beror på att IAR-lagret (anti reverse clutch) som det är frågan om är smutsigt och/eller slitet, smutsigt med seg olja t o m fett som gör att det inte jobbar som det ska.

              Kan ofta fixas med en rengöring (om ej alltför slitet) och sen lämplig smörjning, ingen segt fett som blir ännu segare i kyla. YT har flera video om hur.

              Givet att vissa av ABUs IAR lager verkar hålla dåligt kan ett köp av nytt lager vara bra medan de finns att köpa som reserv tills det behövs... vänta inte för länge, lagerhållningen är nog inte vad den varit.

              Ett litet annat tips, att citera långa inlägg gör att man får scrolla duktigt på mobilen, ibland kan ett nickname som ovan funka lika bra :-)
              Senast ändrad av anteman; 2022-01-20, 18:28.

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av mohsone Visa inlägg

                Hej Benjamin, jag sitter på en MGX 30 haspel och blev nyfiken på det du skriver om backspärrslager, vad är det och hur märker jag en defekt på min när det kommer till den?

                Mvh
                Som Anteman säger: Veven börjar gå baklänges eller glappar bakåt mer än vanligt. Det här händer på nästan alla Abu-hasplar så småningom. Mitt tips efter att det händer första eller andra gången är alltid detsamma. Nämligen följande: Fixa ett nytt backspärrslager till rullen, sedan sälj den.

                Men kör med den tills rullen börjar veva bakåt. Har du tur har du fått ett exemplar med bra backspärrslager, men det känns faktiskt ovanligare än att få en med defekt AR-lager. Problemen brukar börja i kyla, men sedan kvarstår problemet i alla temperaturer och lagret måste bytas.

                Kommentera


                • #38
                  Benjamin S & anteman,
                  Tack för förklaringen, nu känner jag igen detta bekymmer från min Sorön men peppar peppar så har inte det här börjat hända på MGXen, än. Den kom tillbaka från service i onsdags ok cg ligger fortfarande kvar på Sportfiskeboden i Västerås så det ska bli intressant att se om dom har sett över den delen.

                  En till grej, vad anser ni förövrigt om att stänga haspeln genom att börja veva, sliter det mkt på rullen jämnfört med att man fäller ner haspeln med handen innan man börjar veva in?

                  Tacksam för era svar och kunskap killar!

                  Kommentera


                  • #39
                    Att stänga haspeln genom att börja veva sliter garanterat mer på rullen än att fälla manuellt. Dessutom gör ljudet ont i själen :-)

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av holden Visa inlägg
                      Att stänga haspeln genom att börja veva sliter garanterat mer på rullen än att fälla manuellt. Dessutom gör ljudet ont i själen :-)
                      Någon här hade tidigare länkat till Youtube där någon visar vad som händer om man stänger bygeln genom att veva. Samma punkt på pinjongen belastas varje gång = slitage.

                      (Ja, självklart fäller jag bygeln genom att veva )

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 950 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X