Hur ser det ut där ni servar era rullar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ser det ut där ni servar era rullar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
    Men tillbaka till fett och olja, är det någon som testat Shimanos SP-003H Reel Maintenance spray, som är olja och fett i sprayform?
    Ett antal år tillbaka köpte jag ett paket med två flaskor som jag har för mig kallades "Oil Spray" samt "Grease Spray", tillverkade av Shimano. Tror det är dessa du menar.
    Innehållet var tillverkat i Japan och texten på flaskorna var japanska, blev alltså inte klok på sammansättningen.

    Jag gav bort dem efter kortare tid då jag upplevde dessa som något av en nödlösning, kanske inte på WD40/556-nivå men åt det hållet.
    Jag vill gärna ha full kontroll över mängd både vid smörjning med fett och olja, vill heller inte ha drivgaser eller någon form av onödiga kolväten i mina rullar.

    Gissar att dessa ändå håller hyfsad kvalitet, det mesta i smörjväg från Shimano gör det enligt min erfarenhet, och de kan säkerligen fungera bra om man exempelvis är på resande fot med sina rullar.

    Även om jag själv inte har fasta riktlinjer vill jag rekommendera Cal's bruna till merparten av all smörjning medelst fett i typiska gäddrullar som runda Ambassadeur, Calcuttor, Lunor och dylikt.
    Även i större lågprofilare som Lexa 300, Curado 300, Tranx är Cal's svårslaget.
    Shimanos typiska fett passar främst till haspelrullar och mindre lågprofilare samt till Micro Module i vissa fall även om det finns varianter passande alla marknadens rulltyper och storlekar.
    Finns många undantag och personliga preferenser, exempelvis föredrar jag lila Cal's till evighetsskruv och dess drev, ibland blandat med Red Label (dessa går ihop bra) till lagom viskositet.

    Skulle nog klara mig med Bantam som enda olja till mina rullar, den är en bra kompromiss i de flesta lägen.
    Kullager där Red Label eller annan tjock olja känns lämplig kan oftast lika gärna packas med Shimano DG01 om lagrens konstruktion tillåter det. Undantaget här är väl bussningar samt riktigt stora spollager, något jag inte har i mina rullar. Anser Red Label och liknande vara svåra att få in i små kullager och/eller sådana med pressade sköldar, på grund av viskositeten.

    Kommentera


    • #12
      Jag fixar mina rullar inne på mitt skrivbord, men i garaget har jag en liten Cnc och var tvungen att testa en idé som jag har haft en stund, kanske onödigt men kul

      Kommentera


      • #13
        JontaK

        Fina guider och bilder!
        Inte riktigt lika organiserat hemma hos mig.
        ​​​​​​Jag letar efter monocoque verktyget till mina daiwa luvias.
        Vet du vart man kan få tag i ett sådant?
        Såg i en annan tråd att du har servat en sådan.
        Har du tillgång till magseal olja med?

        Mvh Kristian ​​​​

        Kommentera


        • #14
          kolla ebay där finns såna hylsor så man kan öppna mq rullarna… dock inte jättebilliga

          Kommentera


          • #15
            km1 Tack för beröm!
            Som Linkan skriver finns eftermarknadshylsor att köpa här och var för hutlösa priser.
            Om jag förstår det rätt är Daiwas standardförfarande världen över att varken sälja denna hylsa eller vätskan för Magsealed.
            Aktivt förhindrande av underhåll och service av ägare, förbannat illa även och jag till viss del förstår dem då den stora merparten ägare inte bör öppna sina rullar (särskilt inte avancerade hasplar), naturligtvis inte riktat mot dig personligen.

            Jag har mer att säga om saken, kommer en tråd i framtiden.

            Magnetvätska har jag tillgång till.
            Källan är lite kontroversiell så diskussion om den lämnar jag därhän.

            Flera Monocoque går att underhålla hjälpligt utan vare sig vätska eller hylsan. Gäller bara att ha rätt procedur och tungan rätt i mun då det demonteras.

            Kommentera

            Foton

            Collapse

            Relaterat

            Collapse

            Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
            10 svar
            3 277 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Smolt
            av Smolt
             
            Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
            44 svar
            10 118 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Alman
            av Alman
             
            Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
            279 svar
            47 271 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg Adam Huss  
            Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
            535 svar
            88 952 visningar
            38 gillar
            Senaste inlägg Xerup
            av Xerup
             
            Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
            108 svar
            11 349 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg engqvist  
            Arbetar...
            X