Vi som gillar (tror jag, iaf än så länge) Amba eon - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vi som gillar (tror jag, iaf än så länge) Amba eon

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Vi som gillar (tror jag, iaf än så länge) Amba eon

    Fick just hem min första, en 3600…
    har varit nyfiken ett tag, främst för att jag vill ha en rulle till när det är riktigt kallt….
    bara provluftat den på gräsmattan, verkar vara rejäl broms å sjukt smidigt med så lättåtkomliga centri å bromsrattar

    så detta kan väl vara en tråd för oss som gillar dom å kanske lite varför vi gillar dom….

    denna ser ju ut att varit med om en del…
    rullfotsnr 110012/15
    Bifogade filer

  • #2
    Det där är en EON SPORT t om. Den delar spole med EON PRO.
    Jag har en likadan, fast en 3601 (dvs vänstervevad).

    Vet inte vad jag tycker om den, fiskar väldigt sällan med den men när jag gör det så tycker jag att den kastar oerhört bra och har en skön broms. Lätt att hantera också med sina reglage. Men nu när du lyfte den i den här tråden så blir det ju så klart att den ska få hänga med på lite fler turer framöver :-)
    [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

    Kommentera


    • #3
      Fyller på med några bilder.
      [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

      Kommentera


      • #4
        Jag kan definitivt räknas in i Eon's fanskara trots att jag bara ägt en 3600 en väldigt kort tid.
        Det går att säga mycket negativt om rullens plaststativ och annat men det är en fantastiskt märklig och trevlig rullserie, ojämförbar!

        Click image for larger version

Name:	Eon360002c.jpg
Views:	452
Size:	104,2 KB
ID:	2600157
        Det är verkligen en udda pjäs!
        Har haft hemma all olika modeller men tyvärr inte haft möjlighet att göra en ordentlig jämförelse. Standardversionen kastar och bromsar bra då skicket är hyfsat, lamellerna har en tendens att slitas och/eller kontamineras och då blir slirbromsen inte särskilt kul tyvärr.


        OT: Kryckan som i Kryckan från den gamla lättjerk-tiden på Sportfiskeforum?
        Du har alltså kvar ditt gamla Walker Light/Medium fortfarande!?
        Tiden går...

        Kommentera


        • #5
          JontaK, stämmer alldeles utmärkt, det var tider det! Walkerspöt är väl dock mest någon sorts prydnad/inventarie/lånespö men luftas faktiskt emellanåt när jag blir lite lätt nostalgisk. För övrigt jobbar min Daiwa Aggrest på fortfarande den med. Utan bekymmer och med fin leverans!
          [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

          Kommentera


          • #6
            Kryckan det är inte utan att man blir lite sentimental!
            Din Eon har du väl haft i en evighet också? Har för mig du körde den till rätt lätta grejor?

            OT: Kul att Aggresten går, får väl göra en tråd "budgetrullar som trummar på efter många år" vad det lider!

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
              Kryckan det är inte utan att man blir lite sentimental!
              Din Eon har du väl haft i en evighet också? Har för mig du körde den till rätt lätta grejor?

              OT: Kul att Aggresten går, får väl göra en tråd "budgetrullar som trummar på efter många år" vad det lider!
              Nej, det är alldeles sant - det var härliga tider där på Sportfiskeforum och visst infinner sig en känsla av sentimentalitet.
              Min Eon har varit med länge, så länge att jag faktiskt inte minns exakt hur länge. Den har dock fått alldeles för få pass sett till hur pass trevlig den faktiskt är.

              Den sitter egentligen inte på mitt Walker Light utan har faktiskt legat i kartong i säkert 10 år tills jag i vintras kom på att jag hade den och parade då ihop den med spöt. Använt kombon en gång nu i vår och det är trevligt - men jag fiskar sällan med så korta spön längre så vi får se vad framtiden har för planer för rullen (och spöt).

              Vad gäller "budgetrullar som trummar på" så är väl det en fenomenal idé :-)

              losmopedo - har du fått till några pass med din Eon?
              [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

              Kommentera


              • #8
                Bara på gräsmattan, men det blir inom kort hoppas jag…

                ngn som har erfarenhet av hur eon hanterar/lirar med flätlina?

                Kommentera


                • #9
                  Tvingade mig själv att bara fiska med EON på mitt Walker Light en timme idag. Dra åt helvete vad den kastar bra.. Men jag får vara mycket mer "med" i kasten för att den inte ska resa lina. Dock har jag inte alls en hårt påspolad lina så kan absolut spela roll.

                  Jag gillar ju normalt sett min Daiwa Aggrest stenhårt men den får sjukt svårt att hänga med i kastlängd jämfört med den här gamla rullen. En fröjd att kasta med, det bara viner ut lina.

                  Ang flätlina, jag kör Fireline på min och det fungerar alldeles utmärkt. Tidigare körde jag PP och det lirade också alldeles utmärkt.
                  [FONT=Tahoma]"Det gäller att inte vara osynlig"[/FONT]

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kryckan Visa inlägg

                    Ang flätlina, jag kör Fireline på min och det fungerar alldeles utmärkt. Tidigare körde jag PP och det lirade också alldeles utmärkt.
                    haft ont om fisketid till annat än torrfluga men snart ska det öppna upp sig…
                    ser fram mot att få drilla lite fin abborre med e(g)on snart….

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 677 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X