Hur står det till med rulltillverkarna? (Service, garantier, returer, utbud m.m) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur står det till med rulltillverkarna? (Service, garantier, returer, utbud m.m)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Tycka vad man vill om det men vi lever i en globaliserad värld. Vill man så kan saker fraktas jorden runt på väldigt kort tid.
    Abu är förträffliga när det gäller service, men shimano och daiwa!
    De vanligaste slitdelarna SKA de ha på hyllan. Övrigt som de förmodligen få ta från Japan. De får ha åtminstone en order därifrån varje månad. Som kund ska man maximalt få vänta i 4veckor. Och det är om du precis missat deras månadsbeställning och får vänta på nästa.
    Tycker det är riktigt pinsamt som det är nu. Vill de så kan de.

    Kommentera


    • #12
      Positiva tongångar här överlag, kul!
      Min egen bild är inte odelat positivt men inte heller övervägande negativ.
      Jag börjar misstänka att upplevelsen av serviceverkstäderna kan påverkas till stor del av vilken butik rullarna lämnas till.

      Följde själv ett ärende med en Tranx där envägslagret var helt slut, så illa att veven gick bakåt.
      Rullen lämnades till Shimano och kom tillbaka med nytt envägs men med ett väldigt tydligt gnisslande ljud vid invevning, ett ljud som inte var i närheten så tydligt
      innan rullen skickades.
      Nu råkade jag vara på plats och kunde lösa ljudet genom olja på några lager men jag tyckte det var slarvigt av Shimano att inte skvätta på lite olja samt kleta på lite fett när rullen ändå var isär. Särskilt då ingreppet kostade en slant.

      Har även varit med om några ärenden gällande haspelrullar (flera Vanford, någon Stella och Stradic) där rullarna gått rått efter kort tids fiske.
      Flera har blivit utbytta direkt, andra fått nya drev, vissa har kommit tillbaka utan annan åtgärd än smörjning som inte hjälpt.
      Övervägande positivt men verkar inte vara riktigt konsekvent, det kanske beror på vem som felsöker rullen.

      Cosmoz 08 fick du reda på vad som var fel till slut?
      Gratis är alltid gott, hade den femåriga garantin på rullen gått ut?

      Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
      Det bästa alternativet är att ha koll själva på sina rullar.
      Jag har aldrig lämnat bort en rulle för service eller felsökning, tror jag hävdat garanti en eller ett par gånger men det är nog minst 20 år sedan.
      Ändå har jag haft regelbunden kontakt samt genomfört affärer med Normark, BIOS, ABU, Daiwa Scandinavia samt Shimano Nordic.
      Det är ju viktigt att tillverkarna sköter sina åtaganden gällande service och reservdelar både för oss som sällan eller aldrig lämnar bort våra rullar men särskilt för rullägare som inte vill/kan skruva själva eller för den delen vill beställa delar från andra länder.


      Ursprungligen postat av anteman
      Bra tråd, lär nog behöva lite delar förr eller senare. Att vänta 2-3 månader för en rulle på service är inte acceptabelt, ffa inte under säsong. ”Alla” tvingas skicka in rullen på senhösten/vintern för att ha en fräsch rulle till våren… Ett alternativ är att de erbjuder eventuella delar snabbt så att rullägare som kan meka själv får göra det.
      Håller med om tiden till viss del, kan dock tycka företagen kunde informera på förhand om eventuell lång väntetid.
      Hade faktiskt tyckt 2-3 månader varit okej om rullägaren vetat om det innan rullen skickas.
      Det kanske säger en del om att även min gräns för vad som är acceptabelt har förskjutits...


      Ursprungligen postat av anteman
      Är det en reklamation så borde generalagenten via butiken absolut ge kunden en lånerulle i ett sånt läge. Klart man vill underhålla en dyr rulle man trivs med, synd att ”slit-och-släng” förefaller tar över allt mer. Dålig service och långa väntetider på service och delar tyder på en sådan mentalitet. I vissa fall kan man tydligen inte ens få köpa de reservdelar som finns som privatperson…
      Mycket intressant i det här stycket.
      Det sistnämnda anser jag vara katastrofalt. Daiwa i Japan har numera små asterisker på vissa av sina delar med förklaringen "endast vid reparation" eller något i den stilen. Delarna kan, om jag förstår det rätt, endast köpas när rullen lämnas till Daiwa.
      Det är under all kritik anser jag.
      Vet inte om Daiwa Scandinavia fungerar på samma vis i dagsläget.


      Ingen som lämnat in/beställt delar till rullar från 13 Fishing?
      Det är nog enda märket jag inte hört något servicerelaterat om alls sedan det lanserades i Sverige.
      Senast ändrad av JontaK; 2023-01-24, 12:35.

      Kommentera


      • #13


        Cosmoz 08 fick du reda på vad som var fel till slut?
        Gratis är alltid gott, hade den femåriga garantin på rullen gått ut?

        [/QUOTE]
        Vet inte när Tranxen kom, även om det är garanti så hade jag ändå räknat med kostnaden för delar som är slitna, tycker dom har varit väldigt generösa.
        Det tog ca 3-4V att få tbx den & med tanke på långhelg så kan jag inte klaga på tiden heller.

        Efter man frikopplade spolen & höll tummen kvar på spolen & börja veva då knarrade det bara om rullen & spolen rörde sig inte.

        När jag var i butiken, då såg vi repor på denna, vet inte riktigt vad den kallas så den bytes & brickan den går emot.
        Sen bytte dom dreven också, så här i efterhand tror jag dreven var slitna, men den har hela tiden känts mjuk & fin men nu är den som ny igen


        Click image for larger version

Name:	Tranx.jpg
Views:	366
Size:	46,1 KB
ID:	2615720

        Kommentera


        • #14
          Jag som shimano fanboy har blivit besviken på shimanos egna service- och reservdelsavdelning. Mest för att de inte haft delar på lager. Det har alltid gällt extremt vanliga delar såsom spollager eller drev från nytillverkade rullar. Har även fått felaktiga delar skickat till mig vilket var otroligt frustrerande när man behöver köra 30 kmför att hämta upp delarna i närmsta butik. Min erfarenhet av normark var bättre och framförallt mer personlig.

          Daiwa verkade ha kaos ett tag och det verkade som att deras servicekille var dränkt i jobb. Har dock fått intrycket att det är bättre nu. Iallafall sett till hur lång tid det tar att få delar

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Cosmoz 08
            Efter man frikopplade spolen & höll tummen kvar på spolen & börja veva då knarrade det bara om rullen & spolen rörde sig inte.

            När jag var i butiken, då såg vi repor på denna, vet inte riktigt vad den kallas så den bytes & brickan den går emot.
            Sen bytte dom dreven också, så här i efterhand tror jag dreven var slitna, men den har hela tiden känts mjuk & fin men nu är den som ny igen
            Relativt vanligt med frikopplingsstrul, orsakat av olika delar, bland annat den på bilden.
            Jag har alltid kallat den "frikopplingsplint", vet att vissa andra gör det också, rätt eller fel.

            Slitage på denna del från kopplingsdrevet är tyvärr otroligt vanligt, hos både äldre och nyare rullar men nya Shimano har väldigt ofta en skårad plint.
            Den tycker jag definitivt ska gå på garanti om den orsakar kopplingsproblem även efter flera år, drev kan väl vara en annan femma beroende på förutsättningar.
            En snabb koll i mitt bildarkiv, det här är en ytterst liten del av det jag sett:

            Click image for larger version

Name:	TEDCplint01a.jpg
Views:	354
Size:	60,4 KB
ID:	2615837
            Calcutta 201DC, hårt fiskad länge, visst slitage.

            Click image for larger version

Name:	CQ301plint01a.jpg
Views:	271
Size:	108,2 KB
ID:	2615838
            Conquest 301, fiskad ett år ungefär, tydligt slitage.

            Click image for larger version

Name:	Tranxplint01a.jpg
Views:	274
Size:	105,0 KB
ID:	2615839
            Tranx 301, okänt användande men inte mer än två år.

            Click image for larger version

Name:	CalcuttaDplint01a.jpg
Views:	271
Size:	193,4 KB
ID:	2615840
            Calcutta D, fiskad några år, hårt slitage.

            Click image for larger version

Name:	Shimanox201j.jpg
Views:	272
Size:	175,5 KB
ID:	2615841
            Conquest igen, relativt sparsamt fiskad, hårt slitage.


            Click image for larger version

Name:	CuradoDCplint01a.jpg
Views:	266
Size:	306,2 KB
ID:	2615842
            Till sist en Curado DC där plinten uppvisar helt annan formgivning samt material. Denna typ är lik den som används olika Daiwor (inte nyare Zillion med flera dock) och verkar klara sig något bättre från slitage.

            Angående garanti och hållbarhet tycker jag framförallt Shimano borde titta noga på just denna del/funktion i sin rullar. Uppenbarligen slits de fort, borde kunna tillverkas av bättre material.

            Ursprungligen postat av Cudan
            Jag som shimano fanboy har blivit besviken på shimanos egna service- och reservdelsavdelning. Mest för att de inte haft delar på lager. Det har alltid gällt extremt vanliga delar såsom spollager eller drev från nytillverkade rullar. Har även fått felaktiga delar skickat till mig vilket var otroligt frustrerande när man behöver köra 30 kmför att hämta upp delarna i närmsta butik. Min erfarenhet av normark var bättre och framförallt mer personlig.

            Daiwa verkade ha kaos ett tag och det verkade som att deras servicekille var dränkt i jobb. Har dock fått intrycket att det är bättre nu. Iallafall sett till hur lång tid det tar att få delar
            Starkt att ta bladet från munnen!
            I mitt tycke får kritiken mer eftertryck då den kommer från märkesentusiaster.

            Jag gnällde själv rejält på Daiwa Scandinavia (Daiwa-pojk som jag är) i början, gör väl det fortfarande (med viss rätt) men har fått lite större respekt för långa väntetider och dylikt då jag hört ryktas att personalsituationen och arbetsbördan inte är helt enkel.
            Fortfarande dåligt av Daiwa att inte se till att det fungerar optimalt!

            Jag delar till viss del dina upplevelser om Shimano. Har vid flera tillfällen väntat många veckor på delar man tar för givet ska finnas hemma. Exempelvis smådelar/kullager till hasplars lintrissor, kullager och envägslager till multirullar med mera. Samtliga till aktuella modeller.
            Har varit inne och kikat via butiksinlogg och vid det tillfället verkade väldigt många delar till aktuella rullmodeller vara restnoterade.

            Jag hade mina duster med Normark, har inte haft så mycket med Shimano Nordic att göra än så ska inte uttala mig om de utgör en förbättring eller ej.
            Anser dock det finnas klart utrymme för förbättring.

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

              Men det är ju lite det denna tråd handlar om. Dels skicka rullar på service om det behövs. Men även om du får tillgång till reservdelar. Du kan vara hur duktig "mekare" som helst. Får du inga delar så kvittar det.
              Vi kommer inte att ha samma nivå eller priser som finns i andra delar av världen, som t. ex. USA. Vi har det vi har och jag tror att idag är lite bättre än förut, fast som sagt , kan blir bättre. Delarna kommer till mig via butiken snabbare än förut, fast from England, om jag hörde rätt.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

                Vi kommer inte att ha samma nivå eller priser som finns i andra delar av världen, som t. ex. USA. Vi har det vi har och jag tror att idag är lite bättre än förut, fast som sagt , kan blir bättre. Delarna kommer till mig via butiken snabbare än förut, fast from England, om jag hörde rätt.
                Jag jobbar själv med reservdelar. Vi servar hela världen inkl andra lager i världen. Vill shimano och daiwa så kan de självklart serva oss med allt vi behöver inom några veckor. Givetvis kan de egentligen få fram allt inom några dagar. Men det tycker jag är onödigt. Max 4 veckor dock. Allt annat är uruselt. Tycker vi konsumenter är alldeles för godtrogna och snälla.
                Men allt handlar väl om att när ens dyra conquest rulle börjar strula efter något år så ska den gå till sortergården och vi ska köpa nytt!

                Kommentera


                • #18
                  Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg

                  Jag jobbar själv med reservdelar. Vi servar hela världen inkl andra lager i världen. Vill shimano och daiwa så kan de självklart serva oss med allt vi behöver inom några veckor. Givetvis kan de egentligen få fram allt inom några dagar. Men det tycker jag är onödigt. Max 4 veckor dock. Allt annat är uruselt. Tycker vi konsumenter är alldeles för godtrogna och snälla.
                  Men allt handlar väl om att när ens dyra conquest rulle börjar strula efter något år så ska den gå till sortergården och vi ska köpa nytt!
                  Om man ska skicka iväg sina rullar i 4 veckor, då behöver man ha 2 uppsättningar eller hur?
                  En fiskrulle är inte som en bil, den kan man serva själv utan att tappa alla garantier, dessutom det är i princip omöjligt att ta reda på vad rullägaren har gjort m rullen och framför allt svårt att bevisa vems felet är om något är fel på fiskerullen.

                  Jag tycker att man ska ta hand om sina fiskeprylar , läs fiskerullar , själv. Det är inte speciellt svårt och man behöver inte vara utbildad raketforskare för det. Jag vet att flera av oss gör så, för att det är smidigare. Att skicka iväg de till någon rullmekare eller en firma tar det tid oavsett. De flesta av mina fiskekompisar mekar själva m sina rullar idag och det är jag som har var pådrivare i det. De tackar mig varje dag för det!

                  Tråden handlar om reservdelarstillgång och jag har problem att få tag i reservdelar för gamla rullar, som t ex. sidogavlar och visa delar finns tyvärr inte för att jag frågat lokala butiker som funnit i decennier i rullens tillverkningsland. Att köpa nytt funkar alltid ju, då är alla problem lösta.

                  Standarddelarna som jag beställde senast hade ok leveranstid, låt oss säga 2 veckor. Jag skulle vilja helst att den lokala butiken hade de i lager.

                  //T

                  Kommentera


                  • #19
                    Dom ytterst få gånger jag behövt service/delar så vinner ABU stort, ett par dagar så är det fixat och klart.

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg



                      Jag tycker att man ska ta hand om sina fiskeprylar , läs fiskerullar , själv. Det är inte speciellt svårt och man behöver inte vara utbildad raketforskare för det. Jag vet att flera av oss gör så, för att det är smidigare. Att skicka iväg de till någon rullmekare eller en firma tar det tid oavsett. De flesta av mina fiskekompisar mekar själva m sina rullar idag och det är jag som har var pådrivare i det. De tackar mig varje dag för det!


                      //T
                      Det knepiga är inte själva mekandet, det knepiga kan vara att diagnostisera det upplevda problemet korrekt så man vet vad man behöver göra för att åtgärda det. Det kan vara väldigt vaga symptom man upplever men det kan vara nog så irriterande och man vill inte gärna köra trial-and-error och byta varenda del tills det råkar bli rätt.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 111 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 270 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 899 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 346 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X