Är detta ett bra förhållningssätt gällande rullstorlek på haspel? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är detta ett bra förhållningssätt gällande rullstorlek på haspel?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Är detta ett bra förhållningssätt gällande rullstorlek på haspel?

    Jag ska köpa en ny hapselrulle och funderade på rullstorlek. Jag stör mig lite på allmänna förhållanden såsom att light=10/1000, till si och så många gram betesvikt och anpassat för x och y fiskar osv.

    Min fundering är om detta är ett bättre förhållningssätt: Att välja den minsta möjliga rullen som har den linkapacitet du behöver samt den slirbromsstyrkan du behöver.

    Jag ska köpa Daiwa Exist 22 idag tänkte jag. Att dra till med storlek 2500 känns fel till lätt/tungt gäddfiske på grund av vad de allmänna tipsen säger. Men 2500 har en slirbromsstyrka på 10kg och har tillräckligt med linkapacitet för mina behov. Ska man slå till på det då, eller behöver man en storlek 40 av andra anledningar? Den är ju tyngre tänker jag, alltså sämre.

    bonusfråga: Innebär en linkapacitet på 0.10 300m samma sak som 0.20 150m?

  • #2
    Olika tycke å smak men för lättare gäddfiske funkar en 2500 utmärkt. Tyngre beten kan behöva lite grövre lina och då upplever jag att den lägger sig bättre på en högre, bredare spole i 3000/4000 storlek och linnivån sjunker då inte lika snabbt vilket är bra för kastlängder. En 1000 rulle till lättare fiske tycker jag ger mer problem med linkontroll, vindknutar än en ngt större spole, iaf min Shimano 1000 som vilar sen flera år.

    Sen är sannolikt dreven lite grövre på en 4000, kolla sprängskiss om så är fallet, isf kan den vara mer robust. Ffa om man har för vana att vinscha in fisken snarare än drilla/pumpa hem den. En haspel har lägre vevkraft än multi så pumpning blir än viktigare för livslängden.

    Om 0.20 150m är samma sak som 0.10 300m är nog svårt att säga praktiskt, inte fullt så iaf (mer luft mellan linvarven som sägs nedan) och sen skiljer sig linor åt i reell diameter. Mkt få rullar rymmer det som anges på en fiskerulle. Till gäddfiske räcker det (tyvärr) med ca 100m lina imho.

    Mathias 70 Vad gör att du sätter gränsen vid 30g på en 2500?
    Senast ändrad av anteman; 2024-04-01, 19:54.

    Kommentera


    • #3
      Kan inte säga något om rullstorlek, men kan säga att dubbla diametern inte halverar kapaciteten i teorin, det är inte rätt räknat. Arean och volymen av en cirkel är inte så enkelt linjär.

      För att illustrera bättre:
      Click image for larger version

Name:	Screenshot 2024-04-01 at 20.13.57.png
Views:	369
Size:	20,9 KB
ID:	2638161
      Tänk att det gula är tvärsnittet av två varv med en lina på 0,1mm, och det blå är tvärsnittet på en lina på 0,2mm. Allt det blå är hur mycket mer plats en 0,2mm-lina tar per varv!

      Enklast är att räkna ut volymen på hela linan och jämföra bara.

      0,1mm x 300m ger en volym på 2356mm2
      0,2mm x 150m ger en volym på 4712mm2

      Samma volym som 0,1x300m i 0.2mm så hamnar du ungefär på 75m.

      Ska du ha samma volym som för 0,2mmx150m så behöver du 0,14x300m

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av nybörjare-igen Visa inlägg
        Kan inte säga något om rullstorlek, men kan säga att dubbla diametern inte halverar kapaciteten i teorin, det är inte rätt räknat. Arean och volymen av en cirkel är inte så enkelt linjär.

        För att illustrera bättre:
        Click image for larger version

Name:	Screenshot 2024-04-01 at 20.13.57.png
Views:	369
Size:	20,9 KB
ID:	2638161
        Tänk att det gula är tvärsnittet av två varv med en lina på 0,1mm, och det blå är tvärsnittet på en lina på 0,2mm. Allt det blå är hur mycket mer plats en 0,2mm-lina tar per varv!

        Enklast är att räkna ut volymen på hela linan och jämföra bara.

        0,1mm x 300m ger en volym på 2356mm2
        0,2mm x 150m ger en volym på 4712mm2

        Samma volym som 0,1x300m i 0.2mm så hamnar du ungefär på 75m.

        Ska du ha samma volym som för 0,2mmx150m så behöver du 0,14x300m
        Tack!

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          Olika tycke å smak men för lättare gäddfiske funkar en 2500 utmärkt. Tyngre beten kan behöva lite grövre lina och då upplever jag att den lägger sig bättre på en högre, bredare spole i 3000/4000 storlek och linnivån sjunker då inte lika snabbt vilket är bra för kastlängder. En 1000 rulle till lättare fiske tycker jag ger mer problem med linkontroll, vindknutar än en ngt större spole, iaf min Shimano 1000 som vilar sen flera år.

          Sen är sannolikt dreven lite grövre på en 4000, kolla sprängskiss om så är fallet, isf kan den vara mer robust. Ffa om man har för vana att vinscha in fisken snarare än drilla/pumpa hem den. En haspel har lägre vevkraft än multi så pumpning blir än viktigare för livslängden.

          Om 0.20 150m är samma sak som 0.10 300m är nog svårt att säga praktiskt, inte fullt så iaf (mer luft mellan linvarven som sägs nedan) och sen skiljer sig linor åt i reell diameter. Mkt få rullar rymmer det som anges på en fiskerulle. Till gäddfiske räcker det (tyvärr) med ca 100m lina imho.

          Mathias 70 Vad gör att du sätter gränsen vid 30g på en 2500?
          Intressant med att linnivån inte sjunker lika snabbt, har inte tänkt på det. Även det med dreven. Anledningen till att jag frågade var av anledningen till att den 2500 rullen jag kikade in på hade en djup spole med hög linkapacitet för att vara just en 2500. Även slirbromsen på 10kg sticker ut för att vara 2500. Av den anledningen såg jag ingen anledning till att köra en större rulle till även tungt gäddfiske. Kan det tänkas vara värt med ev. större drev och mer vikt för det medeltunga gäddfisket?

          Kommentera


          • #6
            En Daiwa Exist det är ingen dålig rulle, vad blir för trevligt spö till den?

            Köpt ett en Sava Gear SG4 8,3 upp till 35gr ihop med en Legalis 2500 var tänkt för gös fiske, men har mest till gäddfiske & kört med skedar, bomber 16 & westin 32gr.
            Kör med Spiderwire 0,13mm & det funkar kanon bra fått en & annan runt 100cm.
            En 2500 tycker jag funkar bra upp emot 50gr beten och 0,16mm lina, men när kommer över det då föredrar jag 4000stl & 0,19-0,23 Spiderwire

            Kommentera


            • #7
              Mathias 70 Ok, min fråga var av nyfikenhet, resonemang, kan nog själv köra lite mer än så.

              TS, 4000 väger en aning mer vilket kan göra att den balanserar ett lite grövre spö ngt bättre men svårt att säga hur mycket det verkligen upplevs, inga stora viktskillnader. Nu har du inget sagt om kastvikter men ligger du ofta över säg 50g så kan en grövre lina vara bra och därmed en lite större spole/rulle.

              Får lägga till att det vad gäller spolens storlek, ja specifikt diameter så ligger, ja låg iaf Daiwa LT 2500 ngt under Shimano 2500/3000 medan Daiwa 3000 är lite större dock ej i nivå med Shimano 4000 om jag minns rätt. Hur Daiwa 4000 förhåller sig till Shimano 4000 minns jag inte. Är du tuff mot utrustningen så kan en större rulle vara lite mer robust.

              Hade en Certate 2500 hemma ett tag, väldigt trevlig rulle men kände att jag inte behövde en så dyr rulle till borre (multi mer ofta) så jag lämnade tillbaka den. Tror inte du blir missnöjd med en Certate LT, t ex 3000 om du vill ha en Daiwa men vill man på marginalen ha det absolut bästa i Daiwaväg så blir det den nästan dubbelt så dyra Exist…
              Senast ändrad av anteman; 2024-04-02, 13:33.

              Kommentera


              • #8
                Något som kan vara värt att fundera på är att köpa en 2500 och en 4000 i lägre prisklass. En Exist kostar väl typ 8lax? Om jag skulle lägga de pengarna idag så hade jag köpt typ typ två Vanford eller Daiwas motsvarande runt 2000kr. Då har du 4000 över till två bra spön med. Ett set för gädda och ett för abborre eller öring om du hellre vill ha det. Spön och rullar för runt 2000 kr är väldigt bra idag och du kommer inte att bli besviken. Vill du ha tips på bra grejer i den prisklassen så skicka PM.
                vade retro esox lucius!

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Williamgurebo Visa inlägg
                  Den är ju tyngre tänker jag, alltså sämre.
                  Det här förstår jag inte alls.
                  Är en tyngre rulle per automatik sämre?

                  Själv väljer jag rulle efter hur den passar aktuellt spö, för optimal balans behövs bland lite tyngd.
                  Har rygg/nackskador som påverkas rejält vid fiske men tänker ytterst sällan på prylarnas tyngd, enbart balansen.
                  Hellre lite tyngre rulle som ger rätt balans åt spöt än en för lätt rulle på samma spö.

                  Personligen hade jag undvikit Exist till allt vad gäddfiske heter men det är en annan tråd...

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av JontaK Visa inlägg
                    Det här förstår jag inte alls.
                    Är en tyngre rulle per automatik sämre?

                    Själv väljer jag rulle efter hur den passar aktuellt spö, för optimal balans behövs bland lite tyngd.
                    Har rygg/nackskador som påverkas rejält vid fiske men tänker ytterst sällan på prylarnas tyngd, enbart balansen.
                    Hellre lite tyngre rulle som ger rätt balans åt spöt än en för lätt rulle på samma spö.

                    Personligen hade jag undvikit Exist till allt vad gäddfiske heter men det är en annan tråd...
                    Öhhh, jag fiskar 3 gånger per år typ och vill lägga så lite tid på research som möjligt så jag köper "bästa" hapselrullen, men är dock osäker på om jag ska köpa 30 eller 40 storlek. Jag hatar tunga rullar. Återgår aldrig till när jag fiskade 350 grams multirulle med ett tungt gäddspö med betesvikter upp till 110g. 20 gram skillnad mellan 30 och 40-storleken är ingenting men frågan i denna chatten var väl också att få hjälp av er vad som större rullar gör bättre än mindre rullar, om det fanns mer parametrar än linkapacitet och slirbroms eller inte. Givetvis kan man prata balans men tyngre rullar vad jag har erfarenhet av bara för tyngdpunkten närmare rullen om man ser spöt som helhet, och när tyngdpunkten är närmare rullen känns det som en gammaldags våg med stöd vid rullen. 20 gram är ingenting men mindre bökigare rullar är till min preferens. Kommer dessutom aldrig kunna övertala någon med en multirulle som profilbild att en Exist är bra till gäddfiske, men jag anser att det är ok när jag endast kommer chilla och fiska upp till 65g beten. Kanske finns bättre haspelrullar till gäddfiske men jag orkar inte få mer huvudvärk av att leta i fiskedjungeln som jag nu ägnat mig åt det senaste så jag köpte bara bäst-i-test-rullen för att slippa detta. Dock kommer jag inte undan i rullstorleksfrågan, därav detta inlägget. Är heller inte så erfaren så att sätta på en 40 storlek kontra 30 storlek i en fiskebutik för att känna någon skillnad på 20 gram, kommer nog vara omöjligt haha.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 500 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    30 067 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 532 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    90 058 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 571 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X